Lindra på något sätt när tänderna kommer?

CosmicQueen

Trådstartare
Emil fick igår natt sin första tand och jag ser nu att den andra är på väg, den kommer förmodligen att spricka igenom inom detta dygn, för det gick väldigt fort med den första. Hursomhelst så hade han så ont då den första kom, stackaren. Han gnällde och grät mest hela natten och allt skulle in i munnen och dregglet bara rann. Undrar om man kan hjälpa till på något sätt då tänderna kommer för att göra smärtan mindre? Lider ju så med honom när han har så ont.

Undrar sedan även om man ska börja borsta dom små gaddarna på en gång?:D
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

Panodil suppar brukar fungera bra mot smärtan. Det gör ont att få tänder och det är ju ingen vits att de ska ha ont. Somliga brukar tipsa om att stryka flytande panodil på tandköttet, men jag tycker inte det är någon bra idé. Dels är det svårt att dosera rätt i slutänden och dels fungerar det inte lika bra som en supp.

Japp, man ska börja borsta direkt! Gärna redan innan första tanden dyker upp, de brukar gilla att få tandköttet masserat av en mjuk borste, det är bra träning inför framtida tandborstning och så ska det visst stimulera de ännu inte framspruckna tänderna i och med blodgcirkulationen som uppstår. :)
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

Alvedon både sup och flytande fungera oxå väldigt bra, sup tar lite längre tid innan den verkar men istället vet man att de har fått i sig hela dosen.

Bitleksaker var uppskattat här hemma av båda, iskalla, precis när tänderna kom, det kyler ju lite och lindrar smärtan.
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

Tack så mkt båda två för era tips. :) Dom ska jag ta åt mig av när det blir dax för nästa tand att ploppa upp, vilket lär bli rätt snart som sagt.
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

man kan "smörja" med flytande alvedon vid "tanden" också. Fast jag vet inte om det hjälper såå mkt?
Kyld bitring kan ju lindra.
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

en kall gurkbit att suga på (om det fungerar för barnet) :idea:
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

Försök att kyla området. Om han gillar bitleksaker finns det speciella med vätska i som man kan lägga i frysen en liten stund. Dottern har tuggat något otroligt på allt inför att tänderna bryter igenom.
 
Sv: Lindra på något sätt när tänderna kommer?

Bm sa till oss att det vore bra med att köpa hem flytande alvedon.... det är guld värt när tänder ska komma!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 236
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 492
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp