Linfröolja, ge eller inte ge?

SandraM

Trådstartare
Man läser och hör olika hela tiden? Provade att ge min hund fiskolja, men hon reagerar allergiskt på det. Så jag köpte linfröolja till hästen, men hon vägrar äta det så tänkte om jag kunde ge det till hunden istället?? Det är kallpressad olja vilket jag förstår är bättre.

Men om man nu inte ska ge oljan till hund, varför ska man inte det? Vad är det som skulle vara farligt? Många foder innehåller ju linfrön, eller linfröolja?!
 
Om jag inte minns tokigt så innehåller linfröolja mer omega 6 än omega 3? Jag vet att de flesta vegetabiliska oljor gör det i alla fall och det är därför det inte går att ersätta fiskolja med vegetabiliska oljor "hur som helst". Sedan är ju hundar dåliga på att ta upp näring från vegetabilier, så jag hade nog hellre satsat på att sälja oljan till någon annan hästägare.
 
Jag gav min ena linfröolja när hon var torr och "skorvig" i öronen, det funkade jättebra, tog inte lång tid innan huden var mjuk och fin igen. :up: ( nu får hon lax i färskfodret och då behöver hon ingen extra olja, men skulle hon behöva det igen skulle jag absolut ge henne av linfröoljan.)
 
Googlade lite på linfrö nu. Det verkar som om krossat linfrö är giftigt, men att linfröolja är bättre. (Hittar dock inget om huruvida gifterna är borta/oupptagliga då eller om det bara är "mindre dåligt").
 
Googlade lite på linfrö nu. Det verkar som om krossat linfrö är giftigt, men att linfröolja är bättre. (Hittar dock inget om huruvida gifterna är borta/oupptagliga då eller om det bara är "mindre dåligt").
Linfrön är giftiga till hästar med om de inte upphettas först. Även för oss människor om vi äter stora mängder... klurigt när man kan läsa olika slutsatser. Står även på dunken dosering till hund, men det är ju ingen garanti.
 
Linfrön är giftiga till hästar med om de inte upphettas först. Även för oss människor om vi äter stora mängder... klurigt när man kan läsa olika slutsatser. Står även på dunken dosering till hund, men det är ju ingen garanti.

Verkligen inte någon garanti, tyvärr. Finns ju fodertillverkare som har i vindruvor i torrfoder också trots att försäkringsbolag m.fl. skriver om att det kan vara dödligt giftigt för hundar... Känns inte jättekunnigt där, och tyvärr krävs väl ingen extremt bra kunskap för att få göra hundfoder heller så länge det finns köpare till fodren.
 
Att linfröolja är giftigt kan vi nog utesluta. Jag har gett det till mina hundar eftersom jag har en fiskallergiker, men ger solrosolja nu istället för att få linolsyran. Iaf, inga konstiga reaktioner på linfröoljan.
 
Kallpressad ekologisk linfröolja är jättebra för päls och hud hos hundar. Skalen är borta så det finns inga gifter i det. Linfröolja innehåller ungefär dubbelt så mycket omega-3 som laxolja. Även om hunden skulle ha lättare att ta upp fiskolja, så finns det dubbelt så mycket omega-3 i linfröoljan som kompenserar. Prova och se hur det funkar på din hund. Det kanske kan vara olika för olika individer. Jag ser bättre effekt på hundens päls och hud av linfröolja än av laxolja/fiskolja.

Ekologisk linfröolja är renare än laxolja. Fiskoljor från vildfångad fisk kan innehålla gifter från haven. Fiskolja från odlad fisk innehåller inte så mycket omega-3. Odlad lax matas med endosulfan som brukar kallas "DDT:s kusin"
Dessutom är linfröoljan flera gånger billigare. För 29 kr får du en flaska som räcker både till dig och hunden och den håller 2 månader i kylskåp.
 
Kallpressad ekologisk linfröolja är jättebra för päls och hud hos hundar. Skalen är borta så det finns inga gifter i det. Linfröolja innehåller ungefär dubbelt så mycket omega-3 som laxolja. Även om hunden skulle ha lättare att ta upp fiskolja, så finns det dubbelt så mycket omega-3 i linfröoljan som kompenserar. Prova och se hur det funkar på din hund. Det kanske kan vara olika för olika individer. Jag ser bättre effekt på hundens päls och hud av linfröolja än av laxolja/fiskolja.

Ekologisk linfröolja är renare än laxolja. Fiskoljor från vildfångad fisk kan innehålla gifter från haven. Fiskolja från odlad fisk innehåller inte så mycket omega-3. Odlad lax matas med endosulfan som brukar kallas "DDT:s kusin"
Dessutom är linfröoljan flera gånger billigare. För 29 kr får du en flaska som räcker både till dig och hunden och den håller 2 månader i kylskåp.

Ah!! Så bra! Men då kan jag ge henne av oljan och se hur hon svarar på den. Jag köpte det till min exemhäst som totalvägrar äta! Så då får bullan äta det istället, det som är bra med oljan är även att hon inte slänger i sig maten längre :) Jag vill ju kanske få effekt på hennes tassar som har en tendens att bli en aningen torra. Vi provar oss fram, eftersom fisk/laxolja inte funkar. Hon får "plitor" på kroppen och hennes tassar rosa! Hon kanske blir rosa i övrigt med, men då hon är mörk kan jag inte se det på andra ställen än på tassarna!! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 640
Senast: ako
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 156
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 820
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp