Carolinnelinnea

Trådstartare
Hej tänkte höra om någon där ute förstår sig på detta med linjeavel och inavel. Är nämligen så att jag planerar att köpa ett avelssto med Donnerhall i 2a led. Men hingesten, dalwhinnie 1180, jag vill betäcka med har också donnerhall i 2a led.
Kommer det bli inavel på den blivande fölungen då? För/nackdelar?
 
Det blir inavel.

Kan ju knappast säga att det är något att rekommendera.
Linjeavel är en annan sak.

Det finns många andra bra hingstar att välja på så jag hade rekommenderat dig att göra det.
 
avel_generationer.jpg



OUTCROSSING – 9 och högre
Är summan större än 8 är hästen resultatet av en outcross. Outcrossing innebär att man parar individer med litet eller inget släktskap. Det ett naturligt och sunt sätt att avla på. Om två icke-besläktade hästar korsas upphör dubbleringen i många anlag, inaveln bryts och med den dess dåliga effekter. Det är detta som brukar kallas korsningseffekt eller heterosis.

LINJEAVEL – 7 eller 8
Linjeavel blir det om summan är 7 eller 8 (3+4, 4+4, 3+5, 2+5).
INAVEL – 5 eller 6
Är summan 5 eller 6 (2+3, 2+4, 3+3) är det inavel.
INCEST – 3 eller 4
Parningar där summan av de två numren blir 3 eller 4 (1+2, 2+2, 1+3)
 
Hänger på denna linjeavelsdiskussion, spännande att lära sig mer inför framtiden! Jag har ett sto ue Cortez som någon gång i framtiden ska betäckas om allt går som det ska. Såg Uncanto de Villagana på Lövstas visning häromdagen och blev väldigt förtjust. Han har Cor de la Bryere x 2 en bit bak i stammen och mitt sto har honom x 1, i lite närmare led. Vad anses om detta, är det en kombination som är tänkbar? Om det är det, vad anser ni om linjeavel på just Corde på det viset?
 
Hej tänkte höra om någon där ute förstår sig på detta med linjeavel och inavel. Är nämligen så att jag planerar att köpa ett avelssto med Donnerhall i 2a led. Men hingesten, dalwhinnie 1180, jag vill betäcka med har också donnerhall i 2a led.
Kommer det bli inavel på den blivande fölungen då? För/nackdelar?
Det blir ju som sagt inavel. Fördelarna är väl att man kan lyckas dubblera de positiva egenskaperna från hästen det inavlas på, nackdelarna är väl att man dubblerar de negativa, även recessiva såna.

Visst, man kan ha tur och få ett jättebra resultat, jag har sett flera exempel på såna. Dock kan det ju påverka rasen negativt i det långa loppet, speciellt om rasen innehåller många inavlade individer eller har några få extremt välanvända hingstar, så om man inte har en väldigt bra anledning till att inavla (och då räknar jag inte "jag vill använda den hingsten" som en av dem) så tycker jag nog att man bör försöka utavla.
 
Nu använder jag generellt ordet inavel, för jag anser att det inte är någon skillnad.

Lite OT, men: jag blir alltid förvirrad när jag läser om inavels/linjeavelsdiskussioner och 2 + 3 + 4 etc här på Buke. Jag är van att räkna inavelsgrad, eller rättare sagt inavelsgradsökning (= hur mycket mer inavlad den kommande generationen är än den förra) på hundar. Där räknar man i procent. Detta görs vanligen på fem eller sju generationer, för det har ju också betydelse hur många generationer man räknar på. Jag tror mig ha sett att man räknar på samma sätt i testparningar på travare.

Om jag hypotetiskt gör en kusinparning, vilket väl är vad TS frågar efter, kommer jag att få inavelsgradsökningen 6,25. Avkomman är dubblad på en individ som förekommer två gånger i tredje generation. MEN - det förutsätter ju att den individen i sig inte är inavlad. Om den är det kan inavelsgradsökningen bli betydligt högre än en där individen man dubblar på är helt utavlad.

Två hästar med talet "6" kan alltså ha väldigt olika inavelsgrad. Det är säkert helt möjligt att en häst som får talet "6" kan ha lägre inavelsgrad än en som får talet "7". Ändå anses den ena enligt ovan vara inavlad och den andra linjeavlad.

Som exempel kan jag nämna en importerad avelstik jag kände. Enligt SKKs databas hade den tiken en inavelsgrad på ca 31 %, d v s högre än en helsyskonparning som (förutsatt att helsyskonen är utavlade) blir 25 %. Men skulle jag räkna med ovanstående system (tre generationer och lägga ihop talen) blir resultatet 28. Systemet tar ju inte hänsyn till att inaveln kan bedrivas på flera individer t ex. Det är nog inte så vanligt att man avlar så tätt på häst (och det förekommer inte på hund i Sverige, den här var dels importerad, dels var det här några år sedan). Men ändå.

Vore det inte bättre att börja räkna inavelsgradsökning på hästar som det görs på hundar (och kanske på travare)? Så att man får fram ett tal som faktiskt säger något om hur pass inavlad individen är? Naturligtvis baserat på de generationer man räknar på. Går man längre bakåt så kan bilden förändras.
 
Läste nyligen en studie om inavel på häst, tydligen så var fertiliteten tydligt lägre på inavlade hästar. Det kan ju vara ngt att ha i huvudet.
 
Tillägg till mitt svar ovan: hade flera fönster uppe samtidigt, så jag missade att schemat ovan hade fyra generationer. Men principen är ju den samma. Detta 1 + 1 + XXX känns för mig som ett väldigt oprecist sätt att beskriva inavelsgrad.
 
Fast det sättet att räkna fungerar väl bara om hästarna i övrigt är orelaterade? (Jag har sett araber med inavelskofficinter på över 30% där summan på detta sätt att räkna är OK. Avlar man på helsyskon (med föräldrar utan gemensamma släktingar bakåt) får man 25%O_o
 
Svara mig själv, hittade detta efter lite googlande:
http://www.wredes.com/Bas/Inavel-kalkyl.pdf

Men hur räknar man om det är en individ som förekommer flera gånger på t.ex. pappans sida men ingen på mammans? Eller räknas det inte alls??

Om individen förekommer flera gånger på pappans sida men ingen på mammans är fölet inte inavlat. Inavelsgrad = 0 (om det inte finns något mer). Däremot är pappan inavlad på den aktuella individen.
 
Fast nja, jag skulle inte kalla det inavel eftersom avkomman i det här fallet får Donnerhall 3+3 och det brukar man inte höja på ögonbrynen åt.

Jag har själv en häst med Utrillo 3+3 vilket iofs märks.
 
Fast det sättet att räkna fungerar väl bara om hästarna i övrigt är orelaterade? (Jag har sett araber med inavelskofficinter på över 30% där summan på detta sätt att räkna är OK. Avlar man på helsyskon (med föräldrar utan gemensamma släktingar bakåt) får man 25%O_o

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men JA, en helsyskonparning utan för övrigt relaterade individer ger 25 % och med ackumulerad inavel kan du få högre procentsats trots att individen man räknar på inte är resultat av en helsyskonparning. Det är inget konstigt. Systemet fungerar även om hästarna för övrigt är relaterade, det görs hela tiden på hundar och tydligen på islandshästar som @Hedinn skrev.
 
Som Lena H säger är ju 3+3 vanligt i medveten avel, massor med godkända hinstar har det i stamtavlan. Fast är man inte erfaren och bedriver mycket målinriktad avel så tycker jag nog man skall hålla sig till 3+4 eller ännu mer spritt.
 
Fast nja, jag skulle inte kalla det inavel eftersom avkomman i det här fallet får Donnerhall 3+3 och det brukar man inte höja på ögonbrynen åt.

Jag har själv en häst med Utrillo 3+3 vilket iofs märks.
Fast det är ju där "ledräkningen" brister. Jag gjorde för ett tag sen lite tester på islandshästar (med hjälp av en kalkylator i en avelsdatabas, mycket praktiskt) med just hästar där avkomman skulle få samma häst i tredje ledet på båda sidor. Resultatet blev väldigt varierande, trots att det var de enda gemensamma nämnarna som syntes i stamtavlan de första leden. De jag testade på fick inavelsprocent på allt mellan runt 4 och strax över 7, vilket blir en väldig skillnad.

Just på islandshäst rekommenderas man att helst ha under 5% och absolut inte över 7% och 3+3 säger egentligen ingenting om vilken sida av de gränserna man hamnar på.
 
Men jag tänker att man använde de olika sätten att räkna till lite olika saker?
Inavels-% är mer för att se till att man behåller genetiska variationen i populationen medans man när man bara räknar "leden" (3+3 t.ex.) endast tänker på hur man ska få bäst "effekt" från just en enskild individ.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 138
Senast: snorp
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 598
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp