Linjegångare som ridhäst.

Suskiv

Trådstartare
Ni som har linjegångare, hur har de fungerat under ridning? Blir problemet med att få plats mindre när de börjar jobba med ryggen och gå mer lösgjorda?
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Vad är linjegångare? Aldrig hört uttrycket.

Travare som inte breddar med bakbenen utan för dem i linje med frambenen. Leder lätt till att de inte får plats med sina ben under sig i traven. Tydligen vanligt för hästar av amerikans pass-stam.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Jag har aldrig hört benämningen linjegångare, men det är väl snarare en fördel att hästen spårar och inte breddar? Hästen ska trampa in till tyngdpunkten och inte bort ifrån den. När en häst blir lösgjord och kommer upp med ryggen så kommer den också upp med frampartiet och då hinner frambenen undan så att bakbenen får plats.
Jag har tre kallblodstravare som inte breddar bak, och de har mycket hög ridbarhet och lätt för samling.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Det man kan/brukar göra är att öka överrullningen fram. Snacka med din hovslagare.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Vi hade en sådan (travare) som gick som ridhäst då stallkatten kunde sprungit om honom. Hovslagaren gav honom överrullningsskor, det hjälpte enormt på just den hästen. :) Sen var han tack och lov hyfsat byggd och gick att rida ihop ganska lätt så att man fick bärighet fram och på så satt blev han ännu kvickare i frambenen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Min förra häst är vbl. travare (e. Wall Street Banker), och hon kan inte bredda bak - en stor orsak till att travet inte fungerade :p . Hon har varken trav eller exteriör för travet.
Hade aldrig några problem med att hon inte fick plats med benen under sig, tvärtom. Hennes gångarter är snarast en fördel som ridhäst; hon har lätt att samla och bära sig (när musklerna kom), hon har en trevlig trav med flera växlar och en dito galopp. Hon har lättare för kort galopp än ökad trav.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Enda gången en linjegångare kan få platsproblem när när man börjar sänka tiderna. Men jag antar att du ska rida hästen på klassiskt vis och inte monté?
Har aldrig varit med om att de har problem innan det går riktigt fort. De linjegångarna som funkar (vilket är väldigt många) får ett mycket mer energisparande trav. Att bredda kräver energi.
Du vill väl att hästen ska börja bära och då finns det inga platsproblem i den bemärkelsen som när man pratar om travare.

Om jag skulle skaffa en travhäst som ridhäst skulle jag inte ta en som breddar, inte mycket iafl. Hade helst letat en linjegångare. För en ridhäst vill man ju att den ska spåra. Så jag kan verkligen inte se problemet du ser. :) som sagt platsproblem visar sig i betydligt högre farter än man bör rida i vid hoppning och dressyr. Och om hästen ändå får platsproblem (vilket för mig är lika med att hästen går på bogarna och är i obalans lika med knackar skor) så måste hästen stärkas för att börja bära. Att sko för att underlätta är en genväg men knappast något som förbättrar grunden i ridningen.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Det är väl optimalt med en linjegångare om du skall utbilda den som ridhäst. Lär ha lättare för sig i omskolningen ffa att den i sig är linjegångare dvs den har lättare i sig, att anpassa sig till ridhäst utbildning och det som efterfrågas där rent naturligt så som den är sen tidigare.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Hon är oinriden än så länge. Har ett ganska kort steg bak i traven och slår i skor redan i låga hastigheter under tömkörning. Har inte fungerat i travet alls utan har i höga hastigheter börjat spänna sig och trippa bak och då vinner man inga lopp.

Just nu är hon ganska långtåad och hovis är bokad. Rörelsemönstret borde bli bättre med kortare tår. Får prata med honom om ev överrullningsskor. Men det känns som nått som får vänta för att först se hur hon funderar på ridskoning.

Men det låter ju lovande att de fungerar som ridhästar. :)
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Jag skulle inte börja mixtra med en massa överrullningsskor utan anledning då de kan slita mycket på kotorna på hästarna. Jag hade börjat med att sko den fysiologiskt i balans och sedan börjar bygga upp den från grunden och så den börjar slappna av och sedan förflytta vikten bak. Att de knackar i låga hastigheter har inget med linjegång att göra. Min nuvarande starthäst breddar så mycket att man blir åksjuk och han knackar skor i låga hastigheter. Och det är för att han spänner sig och blir trippig.

Mixtra inte för mycket med skoning utan ge hästens en ärlig chans att stärka sig och bli avslappnad först. Ju mer basic skoning ju bättre.

Knacka skor är ett tecken på obalans (alltså att den inte rör sig genom kroppen - på bogarna och även stress/spändhet). Hästen är skapt som den är och ska inte vara hindrad för att röra sig i låga hastigheter utan en massa mixter - så det handlar om att låta den återfå sin balans.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Precis, tänkte bara sko den som ridhäst så den får lite kortare tår. Idag när vi var ute och tömkörde så började hon söka sig mot en låg lång form och direkt så blev traven mycket bättre. När hon sänkte halsen, höjde ryggen och började jobba mer lösgjort så längde hon på steget bak och vilken snygg trav hon fick. :d

Såklart orkade hon inte mer än några steg åt gången innan hon drog upp huvudet igen och började korta steget bak. Helt klart finns det både balansproblem och problem med ork och spänningar i kroppen. Men det var kul att se hur snabbt hon ändå hajade vad jag ville.

Fler lösgörande, muskelbyggande övningar från marken och jag tror att vi är på rätt väg. Sen gör vi samma sak från ryggen, men det får ta den tid det tar. Vi har inte bråttom.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Ja, när skjutkraften omvandlats till bärkraft försvinner problemet men det är en lång och mödosam process och det gäller att skydda hästen väl under tiden.
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Behöver inte bara vara travare som är linjegångare... Hade en c-ponny förut som var linjegångare på bakbenen :)
 
Sv: Linjegångare som ridhäst.

Behöver inte bara vara travare som är linjegångare... Hade en c-ponny förut som var linjegångare på bakbenen :)

ridhästar är linjegångare så det var inge ovanligt att din c.ponny var det.
Travare ska rulla med bakbenen detta är för att de inte ska trampa på frambenen när det går fort.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 276
Senast: Badger
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 275
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp