Lite för mycket protein eller ...är det ok? och kalcium...

B

benjamin

Min något magra ca 300kg ponnyn som tränas och tävlas i hoppning får efter min nya foderstat:
56 mj, 408 SRP, 32.5 ca och 16.4 p
(8kg hösilage (ts52%), 1kg müsli, 0.3 havre, o.1 sojaflingor och 0.1 vetekli.) (Höet har analysen 4.4mj 21SRP, 1.5 ca, 1.1P) (Müslin (12.5mj, 165SRP,20ca och 5 P)
Gör det något om det blir lite för mycket SRP? och kalcium? :smirk: Dessutom får han lite extra magnesium, chevinal och shyfeeder och(artoflex)
 
Så länge överskotten kommer från grovfodret så e det inte farligt. Jag har ett hö med 68 smrp så jag får en hel del överskott av protein.
Varför ger du både chevinal och chy feeder? Chevinal innehåller ju alla b-vitaminer en häst behöver. :confused:
 
Det är inte alls säkert att Chevinalen innehåller allt hästen behöver. Det beror på resten av foderstaten.

Ger du inget vitaminberikat färdigfoder så räcker inte 50 ml Chevinal till en 500 kgs häst.

mvh Jessica
 
Kollade igen och du har rätt. :o

Det är lite för lite B2 men det är ytterst marginellt.

mvh Jessica
 
Kan jag ge mer hösilage ändå? Det låter så mycket med ex. 9 kg. Men jag gör det gärna för det ger ju mer sysselsättning. :) Hur mycket ts kan man egentligen ge av hö? Ska fundera över sojan också. Tack för svaren :bow:
 
Har fått för mig att det är bra med vitaminer. Shyfeeder började jag att ge vid fällningen för något år sedan men eftersom de aldrig slutade fälla så fortsatte jag länge och sedan var det ju sommarpälsen.. och..fällnng... tuff tävlingshelg.... träning ..vinterpälsen.. mer av den.. jag ger den försäkerhetsskull. Kanske dumt.. :smirk:
 
Behöver han verkligen så hög Smrp/MJ-kvot? Nästan 8?

För mycket protein kan göra att hästen magrar av, eftersom det kostar MJ att bryta ned proteinet.

mvh Jessica
 
Klart att det e bra med vitaminer men hästen får ju redan i sig alla b-vitaminer den behöver genom chevinalen därför ska du inte ge chyfeeder B också.
 
Om hästen är tunn behöver den ju mer mat. Att det LÅTER mycket med 9 kg spelar väl ingen roll? Man får ju se på hästen vad som behövs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp