Bukefalos 28 år!

Lite funderingar kring stallet...

Empalie

Trådstartare
Här kommer lite blandade frågor som jag inte kunnat hitta i något forum, hoppas ni kan hjälpa mig:
1. Vi ska bygga ett nytt murat stall i vår och då vill jag ha välvda fönster men min sambo blev inte så glad för det blir krångligt p.g.a stenen. Men så såg jag ett stall på nätet som hade fyrkantiga fönster men runtomkring det, i själva stenen, såg det ut som de "fräst" ut ngt som skulle likna ett valv, hur har de gjort det?

2. Vart kan man få tag på fin uppbindningsanordning vid skötselplatsen?

3. Utanför huvudentren på stallet har jag sett att en del gjutit ut en bit utanför dörren. Är det att rekomendera eller ska man ha singel ända fram?

4. Tips på bra inredningar i murat stall (har jag dock hittat men vill se om det finns fler). Mellanväggarna kommer vara murademen hur jag gör med dörrar resp. fronter.

5. Hur fäster man t ex galler i lecablocket eller cementhålstenen så det absolut inte spricker.

Fler frågor kommer säkert!:rofl::bow:
 
Sv: Lite funderingar kring stallet...

För uppbindningsplatsen kanske 12 mm hamparep med spiltsade mässingshakar blir fint? Eller andra matchande hakar såklart om mässing inte passar resten av stallet, men hampa är ju alltid fint.

Börjes har jättefina hängare och krokar i mässing om du vill ha lite elegans.:love:
 
Sv: Lite funderingar kring stallet...

Välvda fönster är mycket krångligare att sätta in, det kräver att man bygger ett valv medans man med ett fyrkantigt kan sätta in en bärlina ovanför bara vilket då blir enklare.

Bygger man i trä är det ännu värre med välvda fönster än om man bygger i sten...

Ska du sätta fast galler i leca så kan du antingen använda någon rejäl expander, kemisk ankarmassa eller så kan du mura fast järn redan när du bygger väggen som du sedan kan fästa gallret i.

Bästa metoden av dessa tre tycker jag är att mura fast fästjärn medans man bygger väggen.

Att ha en gjuten platta utanför dörren finns det många fördelar med men framförallt så blir det lättare att hålla rent då hästarna drar med sig lera och allsköns äckel vår och höst.
 
Sv: Lite funderingar kring stallet...

när det gäller galler skulle jag antagligen gjuta in plattor med gängstång svetsade på och sedan skruva fast gallren med kupålmuttrar.

när du säger inredning? menar du boxinredningar? isf så skulle jag gärna sätta vanliga boxar med träväggar inuti. putsen tenderar att släppa om man har hästar som sparkar och det är trist att behöva laga i tid och otid.


gjuten platta utanför stalldörrar alla gånger, gärna utan trösklar också så man enkelt kan sopa ut/in skiten och köra tunga kärror och pirror obesvärat.. dessutom så är det stor fördel vintertid med gjuten platta utanför stallet, då slipper man att gruset reser sig när det fryser på vintern, dessutom enklare att skotta vintertid..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 371
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Hästhantering Gott nytt år alla bukefalister! :) Inför kvällen tänkte jag starta radion till hästarna men har svårt att hitta en radiokanal utan...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Nevermind
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 883
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp