Bukefalos 28 år!

lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

S

strösslet

hejsan! ni som vet lite om mig har haft det kämpigt med fadern till mitt barn som jag levt med och trott på men nu har det raserat totalt för mig mår skit och håller på bryta ihop totalt, det är kämpigt att bara ta sig ur sängen på mornarna.
Nu har jag äntligen bestämt mig fullt och fast att ta mig ur de här förhållandet och flytta till eget, men ja har problem

jag har en liten fundering. nästan alla mina föräldradagar har gått åt, snabbt räknat kanske ja har 70 dagar kvar eller mindre.
nu till mitt problem.

min sons pappa har jobb just nu ca 6månader iaf men de kan ta slut fort åxå (en månads uppsägningstid) och då lär jag ju vara hemma med sonen (7månader gammal) MEN han vill inte ge mig nå föräldradagar från honom för de vill han "spara" säger han.
ja men hur ska ja då kunna klara mig själv? utan pengar...
jo han kunde tänka sig att ge dagar av lägsta ersättningsnivån på 180kr eller hur de va... ja va blir de... 4800 eller nå sånt i plånboken.

jag får bo i en liten 1a med min son som i kallhyra kommer ligga på ish 3000 sen är de mat blöjor el och sådant..
hur i helskotta ska ja klara mig på de hade han tänkt? nä men de spelar ingen roll.. han är juh tydligen så generös att ge mig 90 dagar av hans dagar :I

min fråga i de här är att kan jag gå till soc och få hjälp? jag menar kan ja få hjälp fast pappan vägrar ge mig "mer" och han vill jobba. ?
eller kommer de bara skratta mig rakt upp i ansiktet och säga "to bad, de där får du göra upp med honom"

om ja får 4800 kr i månaden säger vi i 3-4 månader (för de e väldigt osäkert på hans jobb) vilket också gör det väldigt otryggt för mig att inte veta när han rycker dagarna under näsan på mig....
men ja om ja får 4800 kan SoC hoppa in och hjälpa till med nån tusenlapp tror ni? eller hjälp med hyra eller liknande?

vad tror ni?

ja borde kontakta dem själv förstås, men jag är lite fegis och tänkte höra med er vad ni tror först?

MVH //Ako
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Jag kan ju inte sånt här men det är klart att soc bör kunna hjälpa. Har du sökt bostadsbidrag? Gör det annars.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Säger som Cambrie - soc kommer att hjälpa dig! Jag antar att du får barnbidraget och separerar ni får du ju underhåll (vet dock inte vad summan ligger på).

Gör dig själv en tjänst, samla mod och kontakta soc även om det är tungt. När du får besked kan du lättare skapa en realistisk bild av framtiden.

Lycka till!
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

får jag underhåll om min son bor hos mig fast vi har delad vårdnad och pappan "ger" mig dagar?
ja barnbidraget får ja än så länge.. men det ska väl karln kräva hälften av mig åxå.... suck...

nej jag har inte säkt bostadsbidrag för ja har inte flyttat än så ja vet inte riktigt vad arean ligger på och så, där har ja en liten fråga, de räknar ut bostadsbidraget på årsinkomst eller va de ... enligt den har ja tjänat för mycket för att få nå.. men det kanske är skillnad nu när mn har barn ?

jo jag lär nog göra det.. men de håller emot....

tack alla!
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Det beror på hur ni tänker dela på boendet för sonen.

Om han ska bo 50/50 får du inget underhåll från pappan.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Vill pappan inte överlåta dagar till dig får du väl sista dagen skriva in dig hos arbetsförmedlingen och så får du a-kassa och skulle du då få ett jobb får ju pappan vara hemma med barnet eftersom han är för liten för dagis.

Sen borde du få rätt till bostadsbidrag, men med de så kan du ju bli återbetalningsskyldig om du sen börjar jobba. De slår ju ut det på hela året.

Och soc kommer också hjälpa dig. Det är ju faktiskt när sånt här händer som de finns.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Vill pappan inte överlåta dagar till dig får du väl sista dagen skriva in dig hos arbetsförmedlingen och så får du a-kassa och skulle du då få ett jobb får ju pappan vara hemma med barnet eftersom han är för liten för dagis.

Precis vad jag tänkte. Pappan har ju lika stor rätt att vara hemma med barnet. På ditt inlägg kändes det dock som att han vill spara dem till "bättre tillfälle". Synd för honom :grin: en sån skit.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Man får inte bostadsbidrag om man har mindre än två rum utöver kök eller kokvrå, eller med en bostadsyta understigande 40 kvadratmeter enl regelverket ang barnfamiljer.

Varför måste du bosätta dig i en etta ? Bostadsbrist eller ?

Om du bara Googlar så hittar du dels regelverket för bostadsbidrag och normen och regler för socbidrag för ensamstående med barn. Jag hade kunnat skriva ned dom nu, men hinner inte. Det är inte speciellt svårt att hitta.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

jo det är klart pappan ska vara hemma, men NU vill han jobba och så vill han spara sina dagar till senare..
jerseyko: jo de skulle ja ju kunna, men han tänker inte vara hemma så länge han har jobb.. :O ja förstår inte hur han tänker, och jag antar att ni inte gör de heller hehe..
får man inte bostadsbidrag för en 1a? :O ojj.. nej ja måste inte bosätta mig i en etta, men utan att veta inkomst i månaden och att allt är så osäkert så är de ända ja törs flytta till. men en två vore alldeles perfekt för mig
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Alltså, man får ju räkna med en viss bostadsyta samt en viss hyra för ensamstående med barn. Många tror att det är smart när dom bosätter sig litet och trångt i tanke på hyra, då dom egentligen skulle kunna gått upp det dubbla och få bostadsbidrag och ändå bara betala det dom skulle haft i en liten etta. Jag förklarar lite dingt, hoppas du förstår.

Om vi tar soc som exempel: Där har ju olika städer olika nivåer på hur mycket man max får ha i hyra. Min gamla stad har för en ensamstående med barn: 5350:-. Högre än så får man inte ha. Men det är ju nog så generöst då soc här i GBG har mindre.

Socnormen är detta: För dig skulle man räkna så här:

Personliga kostander barn 0-1 år med lunch = 1650:-
Personliga kostnader vuxen ensamstående = 2800:-
Gemensamma hushållskostnader 2 personer = 990:-
SUMMA: 5440:-

detta ska man ha kvar när: hyra, el, hemförsäkring, akasse/fackavgift, el och ev busskort är betald:

Soc lägger i hop dina inkomster, div underhåll, lön, bostadsbidrag mm mm...och drar ifrån räkningarna jag räknade upp, kommer du under denna summa får du komplettering upp till den.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Oj, vilken skillnad och Kungälv ligger ju bara runt 2 mil ifrån Gbg... Här fick jag veta att det var ca 5900 max i hyra för en ensamstående med ett barn iallafall..
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Man kan visst få bostadsbidrag för en etta. Jag bodde i en etta (31kvm) innan Emilia föddes och fick då bostadsbidrag. När Emilia föddes ringde jag och sa att jag fått barn och att vi var två på adressen, då höjdes mitt bostadsbidrag. Det handlade iof bara om en månad innan vi flyttade därifrån.

Sen är det inte alltid ekonomiskt bättre, precis som du säger, men bostadsbidrag kan man få.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Det står i regelverket att man inte får. Bla kollade jag även upp detta åt en umgängesförälder, och det skulle vara minst 2 rok. Men å andra sidan kanske det bara gäller de som tidvis har sina barn.
 
Senast ändrad:
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

Jag fick ju uppenbarligen iaf, ingenting jag direkt planerade utan skickade bara in om ändringen och nästa bostadsbidragutbetalning var dubbelt så hög som den innan. Så det kanske är annorlunda om man har barnen tidvis, fast det låter konstigt.
 
Sv: lite funderingar, tips och råd, föräldradagar och SoC

I lagen om bostadsbidrag står följande

Bostadsbidrag enligt första stycket 3 lämnas inte för bostäder som omfattar mindre än två rum utöver kök eller kokvrå, eller med en bostadsyta understigande 40 kvadratmeter. Lag (1996:441).

första stycket 3 = på grund av vårdnad eller umgänge tidvis har barn boende i sitt hem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 372
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 785
Senast: Manji
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 765
Övr. Barn Jag försökte ta mitt liv i november 22, det blev då en automatisk orosanmälan och barnen har haft samtal med soc och de hade ingen oro...
Svar
16
· Visningar
6 204
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp