Lite input, tack.

Nessaja

Trådstartare
Tänkte bara fråga lite hur nu skulle göra.
Jag har en 4-årig valack som jag tränar regelbunden både hopp och dressyr på. Hittills har jag stått i ett stall som hade lagom gångavstånd till alla tränare runt omkring, alltså 15-30 min. Perfekt framskrittning och avskrittning.
Av hänsyn till hans ålder har jag alltid lett honom både fram och tillbaka då jag ansåg att det blir för mycket med att rida dit, träna och sen rida hem. Även uteritter har jag ridit max 1 h, blev det längre ledde jag honom i början och/eller på slutet.
Nu har jag dock flyttat honom till ett annat stall i samma samhälle. Dom flesta träningar (max 2 i veckan) kommer ske i just det stallet men 1 gång i veckan/1 gång varannan vecka tränar jag i ett av dom andra stallen som nu är lite längre bort. Det tar ca 40-50 min att rida dit nu om man bara skrittar.
Ska jag fortsätter att gå med honom eller är det ok att skritta både dit och hem?
Han är väldigt välmusklad trots sin ringa ålder och jag har gått mycket promenader/ haft med honom som handhäst på blandat underlag sen han var liten.
/Nessaja, som inte riktigt vet hur hon ska göra.
 
Skritta en unghäst långt ser jag inte som ett problem rent fysiskt förutsatt att hästen är fräsch och ryttaren inte är stor. Det är snarare bra för hållbarheten senare enligt min erfarenhet om dom får skritta mycket rakt fram på varierande underlag som unga. Om det är en bra idé beror nog snarare på hur ansträngande träningarna är mentalt och om hästen är avslappnad när den tar sig dit/hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 997
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp