Lite smått akward möte på uteritt

hier

Trådstartare
Var ute och red en runda idag och fick lite "sällskap" av två andra ryttare som uppenbarligen skulle ta samma väg som jag. Jag började med ett vanligt och trevligt "hej hej, det är bara att rida förbi".
Jag red barbacka och hästen hade varit lite snubblig dagen innan och det var halt och fruset, så jag ville verkligen ta det lugnt. Hästarna de red verkade vara taggade och pigga, så jag utgick ifrån att de skulle komma en bra bit framför ganska snart.

De ropade bak till mig om det var ok att de började trava, och jag hojtade tillbaka att det var inga problem. När de var utom synhåll började jag och pålle också trava lite sakta, men jag ville ju som sagt hålla avståndet. Efter en kurva såg jag att vi hade blivit ensamma igen, så jag tog en liten galopp uppför en backe där det var mjukt och tinat. Men då kom vi direkt ikapp de två andra och då ville inte pålle hålla tillbaka längre utan ville följa efter de andra hästarna. Jag skämdes lite, för jag ville inte verka som någon slags stalker som följde efter dem som en svans :p Jag vände istället och tog en annan väg, lite synd för jag ville verkligen ta just den rundan idag då den mestadels består av raksträckor och plant underlag eftersom jag ville känna hur pållan rörde sig.

Är det bara jag som är socialt inkompetent, eller tycker ni också att det kan bli lite pinsamt att hamna på samma ridväg som främlingar och att man håller "nästan" samma tempo så det nästan känns som att man rider tillsammans, men man gör inte det egentligen? Av säkerhetsskäl kändes det bäst att jag tog en annan väg då häst blev lite stressad av att de framför fick galoppera och inte hon, och även om jag nu kunde ha låtit henne hålla samma tempo som hästarna framför så vill ju inte jag invadera på deras uteritt och hur de har planerat sin ridtur. Och jag tror att de två tjejerna också var rätt angelägna om att inte stressa upp hästen jag red på då de själva red på i ett högt tempo.

Hur beter ni er vid sådana här situationer? Säger ni "ska ni rida samma väg, får man göra sällskap?" eller tar ni en annan väg, eller håller ni er några meter bakom i eget tempo och låtsats som att det regnar?
 
Händer aldrig men jag hade tagit en annan väg, har inget intresse av att rida tillsammans med random folk inte heller hade jag velat ligga i baken på dom det hade bara stört både mig och häst och säkert dom också.

Det var precis så jag tänkte. Då var det inte bara jag som var töntig ;)
 
Jag tycker det är precis lika jobbigt om man är ute och går själv utan häst, och det kommer någon som man inte känner, som går tillräckligt fort för att man inte ska kunna gå om och tillräckligt sakta för att man ska ligga precis bakom hela tiden. Så nej, jag tycker inte du är töntig. ;)

Sen blir det ju bara ännu mer knepigt med hästar inblandade, som kanske inte accepterar att de andra hästarna drar ifrån eller ligger och trycker bakom. Jag hade bytt ridväg om inte de andra hade fått ett så långt försprång att ingen av oss stördes av att vi red på samma väg.
 
Jag tycker det är precis lika jobbigt om man är ute och går själv utan häst, och det kommer någon som man inte känner, som går tillräckligt fort för att man inte ska kunna gå om och tillräckligt sakta för att man ska ligga precis bakom hela tiden. Så nej, jag tycker inte du är töntig. ;)
.

Det var precis den känslan jag fick idag, och då brukar jag gå över gatan eller något. Gick ju inte riktigt att göra med häst på en halvbred skogsväg :angel:
 
Händer mig ofta, folk från tävlingsstallet som skrittar av på grusvägen. Känner inte dem då det typ är elever. Men om jag t ex är på väg bortifrån mitt stall och de på väg till så vill min häst sällan försätta bortåt om det är en häst hon känner (hon stod i stallet för några år sedan). Är det en okänd så ignorerar hon dem. Så ibland så får man ge upp och hänga efter dem ett par hundra meter innan man är hemma igen och kan lura hästen till att vika av hemåt och ut på hemma åkern.
Grusvägen är 2km lång och med bara åkrar runt om så man kan bara rida fram och tillbaka om man inte vill klättra över ngt stengärdet och rida runt åkrarna.
 
Jag hade tagit en annan runda eller travat på en bit så jag kommer före och inte har dom precis bakom mig.

Känns inte alls lockande att rida med någon man träffar på bara sådär.


När jag jobbade i travstall så möttes vi ofta när vi körde och skulle ta samma runda så då hängde vi på varandra och tog sällskap men det är ju lite annat än en ridtur i skogen.
 
Hatar också det, värst var det när man hade en ponny som hade väldigt mycket motor och sen träffar man på några stooora hästar framför en och så skrittar lillponnyn lika snabbt som de travar när man försöker hålla avstånd. :meh:
Slutade hur som helst att jag skrittade förbi de när de skrittade med ett awkward "hej hej :D" och så fort jag rundat kurvan började jag trava iväg så fort som möjligt för att de inte skulle vilja trava men inte störa mig. Fast egentligen, varför göra det så komplicerat? :o
 
Hatar också det, värst var det när man hade en ponny som hade väldigt mycket motor och sen träffar man på några stooora hästar framför en och så skrittar lillponnyn lika snabbt som de travar när man försöker hålla avstånd. :meh:
Slutade hur som helst att jag skrittade förbi de när de skrittade med ett awkward "hej hej :D" och så fort jag rundat kurvan började jag trava iväg så fort som möjligt för att de inte skulle vilja trava men inte störa mig. Fast egentligen, varför göra det så komplicerat? :o

Fick en väldigt rolig bild i huvudet nu av en liten ponny som glatt skrittpinnar förbi travsvävande storhästar med en ryttare som glatt vinkar uppåt :rofl: :D
 
Ibland tar jag sällskap med folk från grannstallet som jag möter, men oftast inte, eftersom de gärna skrittar runt hela turen och jag vill rida på i lite olika gångarter.
 
Känner många ryttare/hästar omkring mitt stall så hejar på dem och slår ibland följe. Men det brukar inte vara så komplicerat att antingen skritta om de vill galoppera eller vice versa om man vill komma ifrån någon.
 
Låter som du haft turen att träffa på jättetrevliga, vettiga ryttare :)

Hur du väljer utöver det är ju din sak . Jag hade följt min plan och inte tänkt ngt annat än vilka trevliga vettiga ryttare :)
 
Brukar stöta på turridningsgrupper då och då i skogen och då säger jag bara att jag hänger med en bit tills stigarna delar sig så tar jag den vägen dom inte tar. Har många fina stigar att välja på men ibland händer det alltså att vi valt samma. Inget konstigt alls och rätt nyttigt för hästarna. Dock, med tanke på ridvanan (eller bristen på den) hos vissa som rider i turridningsgruppen håller jag distans och absolut inte högt tempo.
 
Med min förra foderhäst stötte jag en gång på ett westernekipage i skogen. Jag var ganska nyinflyttad så jag frågade om jag fick hänga på, och det fick jag. Så visade hon mig lite nya vägar, perfekt.

Med nuvarande hästen (i andra skogar) hälsar jag bara och meddelar att jag gör en "omkörning". Hon skrittar så snabbt att vi aldrig lyckas hålla oss bakom...
 
Åh vilken rolig tråd, jag har trott att jag är den enda som tycker såna situationer är skitjobbiga :rofl:

Vid det stallet där min ponny står nu finns det egentligen bara två bra rundor man kan rida, med lite avstickare, så det är ganska ofta som jag rider ikapp/blir ikappriden av någon annan som också är ute och rider.
Om jag hamnar bakom och ser någon annan vara ute och rida brukar jag ta det lite lugnt så de hinner iväg, och om möjligt välja en annan väg. Om jag rider först och ser någon annan rida bakom, känner jag mig stressad och försöker trava undan en bit. Det jobbiga blir om den/de som rider bakom ligger såpass nära att deras häst/hästar kanske vill hänga med om jag börjar trava, då känns det alltid lite taskigt att börja trava...

Värst är ändå när jag hamnar bakom någon som är ute och går själv, eller ute och cyklar. Min ponny håller exakt samma tempo i skritten som bland annat en man som brukar vara ute med sin hund, och en flicka som brukar cykla, så när vi hamnar efter dem mitt i byn känner jag mig som en konstig stalker :o

I närheten av förra stallet fanns en tonårstjej som hade en ponnyhingst. Ganska ofta red vi samma väg, och det hände att vi red om varandra 2-3 gånger under en sväng. Det värsta med det var att min ponny blev helt till sig varenda gång hon såg den hingsten :o
Inte så att situationen på något sätt blev farlig såklart, och hingsten var väldigt väluppfostrad och lugn, men det blev minst sagt en aning pinsamt när min madame gick sidled och gnäggade när hon märkte att han kom bakom...
 
Jag träffade två ekipage ute i skogen en gång, slog följe en bit o det resulterade i många fler ridturer ihop och mångårig vänskap! Är väldigt glad för att jag vågade göra mer än säga Hej den gången!

Nuförtiden rider jag ofta ihop med de grannar jag känner. De mer långväga blir det bara ett Hej till... Men hade inte varit ledsen över att slå följe!

Fast det kanske är annorlunda om det finns väldigt mycket hästar, stall o ryttare i omgivningen? Vi är rätt få i området...
 
Var ute och red en runda idag och fick lite "sällskap" av två andra ryttare som uppenbarligen skulle ta samma väg som jag. Jag började med ett vanligt och trevligt "hej hej, det är bara att rida förbi".
Jag red barbacka och hästen hade varit lite snubblig dagen innan och det var halt och fruset, så jag ville verkligen ta det lugnt. Hästarna de red verkade vara taggade och pigga, så jag utgick ifrån att de skulle komma en bra bit framför ganska snart.

De ropade bak till mig om det var ok att de började trava, och jag hojtade tillbaka att det var inga problem. När de var utom synhåll började jag och pålle också trava lite sakta, men jag ville ju som sagt hålla avståndet. Efter en kurva såg jag att vi hade blivit ensamma igen, så jag tog en liten galopp uppför en backe där det var mjukt och tinat. Men då kom vi direkt ikapp de två andra och då ville inte pålle hålla tillbaka längre utan ville följa efter de andra hästarna. Jag skämdes lite, för jag ville inte verka som någon slags stalker som följde efter dem som en svans :p Jag vände istället och tog en annan väg, lite synd för jag ville verkligen ta just den rundan idag då den mestadels består av raksträckor och plant underlag eftersom jag ville känna hur pållan rörde sig.

Är det bara jag som är socialt inkompetent, eller tycker ni också att det kan bli lite pinsamt att hamna på samma ridväg som främlingar och att man håller "nästan" samma tempo så det nästan känns som att man rider tillsammans, men man gör inte det egentligen? Av säkerhetsskäl kändes det bäst att jag tog en annan väg då häst blev lite stressad av att de framför fick galoppera och inte hon, och även om jag nu kunde ha låtit henne hålla samma tempo som hästarna framför så vill ju inte jag invadera på deras uteritt och hur de har planerat sin ridtur. Och jag tror att de två tjejerna också var rätt angelägna om att inte stressa upp hästen jag red på då de själva red på i ett högt tempo.

Hur beter ni er vid sådana här situationer? Säger ni "ska ni rida samma väg, får man göra sällskap?" eller tar ni en annan väg, eller håller ni er några meter bakom i eget tempo och låtsats som att det regnar?

Nej, det är inte bara du! Jag avskyr även att stöta på andra hundar som är ute och går som ger känslan utav att vi är ute och går tillsammans. Att man nästan får känslan av att "Nu måste jag börja prata om någonting". :angel:
 
Tycker det är otroligt sällan vi upplever denna situationen trots flera stall och många hästar i närområdet. Var en gång jag var ute med 2 andra från "mitt" stall och vi hamnade bakom 2 andra från ett annat stall. Som tur är höll de rätt samma tempo som vi, så vi såg dem ibland och ibland inte men kom inte ikapp.
Vet inte hur jag skulle gjort om jag var ute själv och kom ikapp någon. Antagligen tagit en annan väg innan vi kommit tillräckligt nära, då min häst hade legat på för att komma ikapp och sedan inte velat gå förbi.. Lite pinsamt.. :o
 
Jag möter väldigt sällan andra ekipage på mina rundor, om jag gör det är det ofta från grannstallen och dom känner jag. För några år sedan red jag förbi en liten gård där en äldre dam har sina hästar (känner henne inte alls), hon har frågat om hon får följa med mig/haka på när jag ridit förbi 2ggr, inga problem alls och trevligt att prata lite häst på en liten skrittrunda. fortsatte i mitt eget tempo när våra vägar skiljdes åt :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
651
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 483
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 249
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp