Lite udda ide? Vandring fast till häst?

Denna ide har gått runt i mitt huvud i 3 år, men inte riktigt säker på om jag skulle skriva ut och be om lite tips och råd, eller om ni tycker att detta verkar spännande.

Detta kommer ju vara igång året, runt isf.


Tanken slog mig precis att alla vet ju att det finns diverse olika Turridningsföretag, som rider ifrån gården och återkommer på kvällen. eller ett par timmar tur.

Men såvitt jag kan tänka mig finns det ingen absolut ingen som har detta som företag.

1) Vi säger att ni kommer till gården 18:00 på fredag kväll,
2)På lördag morgon runt 07:00-08:30 går man upp för att äta frukost, ta på sig kläder ja hela den biten.
3) 09:00 går man ut till stallet för att göra iordning hästen (den hästen man har över helgen)
4)09:30 rider man iväg, ut på vi säger fjället.
5) Sedan är man iväg hela natten, och återkommer till gården på kvällen dagen därpå.
6) packväskor med allt som behövs kommer finnas.

För att besvara era, frågor hur löser man det med Höt och Vatten, jo det skall jag förklara, höt löser man genom att man planerar x-dagar innan, dsm med vatten, fryst vatten går ju att tina igen genom att man värmer upp detta.
 
Är tanken att man ska tälta ute eller att man rider från gård till gård, sas? Oavsett tycker jag sådant är skitkul. Har varit iväg på två ställen i Sverige med liknande upplägg, med skillnaden att vi fick reda oss själva (utan guide) och hade möjligheten att ta med våra egna hästar. Utomlands tycker jag dock det verkar vara vanligare att man rider från ställe till ställe. Skulle hur som lätt kunna åka på något sådant igen.
 
Denna ide har gått runt i mitt huvud i 3 år, men inte riktigt säker på om jag skulle skriva ut och be om lite tips och råd, eller om ni tycker att detta verkar spännande.

Detta kommer ju vara igång året, runt isf.


Tanken slog mig precis att alla vet ju att det finns diverse olika Turridningsföretag, som rider ifrån gården och återkommer på kvällen. eller ett par timmar tur.

Men såvitt jag kan tänka mig finns det ingen absolut ingen som har detta som företag.

1) Vi säger att ni kommer till gården 18:00 på fredag kväll,
2)På lördag morgon runt 07:00-08:30 går man upp för att äta frukost, ta på sig kläder ja hela den biten.
3) 09:00 går man ut till stallet för att göra iordning hästen (den hästen man har över helgen)
4)09:30 rider man iväg, ut på vi säger fjället.
5) Sedan är man iväg hela natten, och återkommer till gården på kvällen dagen därpå.
6) packväskor med allt som behövs kommer finnas.

För att besvara era, frågor hur löser man det med Höt och Vatten, jo det skall jag förklara, höt löser man genom att man planerar x-dagar innan, dsm med vatten, fryst vatten går ju att tina igen genom att man värmer upp detta.


Det har jag gjort flera gånger, och bott i tält som hästarna haft i sina sadelväskor. Väldigt väderberoende om du är ute många dagar i sträck dock, tredje dagen med ösregn blir man rätt trött...

Men annars tycker jag mycket om det, känslan av frihet. Trots regn, hagel, snö, och kalla nätter i sovsäck så gör jag om det gång efter gång. :D
 
Väldigt vanligt förkommande tex på Island. Titta på de olika ridresor som finns dit för att få idéer och inspiration.
 
Liknande upplägg finns i Tiveden. Helt otroligt underbart och rekommenderas varmt!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Denna ide har gått runt i mitt huvud i 3 år, men inte riktigt säker på om jag skulle skriva ut och be om lite tips och råd, eller om ni tycker att detta verkar spännande.

Detta kommer ju vara igång året, runt isf.


Tanken slog mig precis att alla vet ju att det finns diverse olika Turridningsföretag, som rider ifrån gården och återkommer på kvällen. eller ett par timmar tur.

Men såvitt jag kan tänka mig finns det ingen absolut ingen som har detta som företag.

1) Vi säger att ni kommer till gården 18:00 på fredag kväll,
2)På lördag morgon runt 07:00-08:30 går man upp för att äta frukost, ta på sig kläder ja hela den biten.
3) 09:00 går man ut till stallet för att göra iordning hästen (den hästen man har över helgen)
4)09:30 rider man iväg, ut på vi säger fjället.
5) Sedan är man iväg hela natten, och återkommer till gården på kvällen dagen därpå.
6) packväskor med allt som behövs kommer finnas.

För att besvara era, frågor hur löser man det med Höt och Vatten, jo det skall jag förklara, höt löser man genom att man planerar x-dagar innan, dsm med vatten, fryst vatten går ju att tina igen genom att man värmer upp detta.
Det finns massor av företag som gör sånt, både i Sverige och utomlands. Det bygger ofta på att man är på ett ställe med lite spektakulär natur, typ fjällen eller Island eller så, så att man kan sälja naturupplevelsen lika mycket som ridningen.
 
Jag har sett sånt. Både med en eller flera nätter. Sverige eller utomlands. Jag skulle kunna åka på sånt. Låter kul.
Jag har för mig jag hört talas om någon led man kan rida längs och övernatta i olika stall längs vägen, samt ha med sin egen häst. För mig det var neråt Halland någonstans men minns ej helt säkert.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Denna ide har gått runt i mitt huvud i 3 år, men inte riktigt säker på om jag skulle skriva ut och be om lite tips och råd, eller om ni tycker att detta verkar spännande.

Detta kommer ju vara igång året, runt isf.


Tanken slog mig precis att alla vet ju att det finns diverse olika Turridningsföretag, som rider ifrån gården och återkommer på kvällen. eller ett par timmar tur.

Men såvitt jag kan tänka mig finns det ingen absolut ingen som har detta som företag.

1) Vi säger att ni kommer till gården 18:00 på fredag kväll,
2)På lördag morgon runt 07:00-08:30 går man upp för att äta frukost, ta på sig kläder ja hela den biten.
3) 09:00 går man ut till stallet för att göra iordning hästen (den hästen man har över helgen)
4)09:30 rider man iväg, ut på vi säger fjället.
5) Sedan är man iväg hela natten, och återkommer till gården på kvällen dagen därpå.
6) packväskor med allt som behövs kommer finnas.

För att besvara era, frågor hur löser man det med Höt och Vatten, jo det skall jag förklara, höt löser man genom att man planerar x-dagar innan, dsm med vatten, fryst vatten går ju att tina igen genom att man värmer upp detta.
Ett ganska vanligt koncept i olika tappning, har sett det både i Sverige och i andra länder. Ofta kör man ut mat och utrustning med bil dock. Login kan vara allt från under öppen himmel (Afrika), via tält och fjällstugor till slott. Och man kan vara borta över natten eller vara ute upp till ett par veckor.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det finns en hel del företag/privatpersoner som redan erbjuder samma/liknande upplägg. I Storbritannien är ju 'treking' mycket vanligt med allt från nybörjare till avancerade turer.

Vad jag kan tänka mig är att men ordnar till något extra, tex stannar till en dag på ett spa eller liknande. Lite lyx och njutning som omväxling. Eller besöker en medeltidsdag (inte den i Visby!) där man kan prova på tornerspel eller liknande http://www.tyreso.se/medeltidsdagar

I Frankrike ordnas kombinerade vinprovning/ridturer. Man rider från vingård till vingård och på kvällarna äter man gott och provar vin. Liknande upplägg tror jag skulle vara relativt attraktiva men kräver naturligtvis mer organisation och blir dyrare för deltagarna.
 
För att besvara era, frågor hur löser man det med Höt och Vatten, jo det skall jag förklara, höt löser man genom att man planerar x-dagar innan, dsm med vatten, fryst vatten går ju att tina igen genom att man värmer upp detta.
Behöver du tina vattnet är du ute fel årstid eller på fel ställe. Det är orimligt att hinna tina vatten till hästarna förutom det så är det nog inte så poppis när det är så pass kallt.

Foder kan man lösa på många vis. På island är det vanligt med bete (och säkert på många andra platser) men visst kan man transportera ut hö till hästarna vid behov.

Det är tufft för hästarna att bära både ryttare och utrustning så det är en fördel med packhästar eller transport av utrustning.
 
@PontusWilhelmAndersson för att spinna vidare lite på din affärsidé :
Som sagt, konceptet är vida etablerat världen runt :)

Något som behöver vara säkrat för att konceptet skulle sälja året runt i Norden, skulle jag dock hävda är kvaliteten på övernattningen .
Det är helt enkelt inte hållbart /säljbart att folk skulle känna intresse av att övernatta året om i ett eget medhavt tält, och frysa häcken av sig vid dåligt väder när man redan ridit hela dagen i dåligt väder och ska göra detsamma nästa halva dygn ...

Boende av skälig kvalitet och uppvärmd form behöver finnas vintertid /kalla delen på året . MINST . Skulle våga påstå att de flesta vill ha hyfsat bekvämt säkrat boende även många andra tider på året/allmänt och inte vara beroende av väder och vind just gällande övernattning utifrån helhetskonceptet .

Likaså för hästarnas del behöver skydd över natten kunna erbjudas dem i nordiskt klimat - inkl då vatten och grovfoder .
Som flera påtalat i tråden brukar foder och vatten transporteras ut till över nattningsplatserna .

Jag har ridit mycket på mina resor i olika länder . Tex Costa Rica, där vädret förvisso är milt, men efter 6+ timmar på hästryggen genom krävande terräng i kombo med febrilt ihållande regn hela dagen, så kan jag intyga att man är rejält kall och ruggig ... Att då behöva spendera kvällen/natten utan värme och ens basala bekvämligheter hade definitivt inte gjort att jag någonsin skulle vilja göra om det.
Att däremot , som vi fick göra, frysa som en hund och trött både fysiskt och mentalt utifrån den 6+ timmar långa ritten, komma till ett trevligt boende med varma duschar och bekväma sängar samt middag serverad , gör att det är en av de mest fantastiska reseupplevelser jag haft !
 
Senast ändrad:
Jag har för mig jag hört talas om någon led man kan rida längs och övernatta i olika stall längs vägen, samt ha med sin egen häst. För mig det var neråt Halland någonstans men minns ej helt säkert.
I Tiveden kan man göra det bla :).
 
Vandring till häst är en helt annan idé jag fick. Sen djurtjänst riktar sig till allt mellan himmel och jord. Dvs Hovslagare till kattpensionat till undulatuppfödare till ehh ja allt du kan tänka dig helt enkelt. Därav har jag lagt det även där, må det se konstigt ut men det är så det ligger till.

Kommer finnas över 300 olika inriktningar på sidan, 4500+ OLIKA typer av underrubriker grovt räknat tanken är att man skall lättare kunna hitta det man söker efter, som djurägare här har du en förklaring.
 
Sen vet
Ja du svarar nog tänker jag utiftån att kanske dålig erf av sociala media ?
Dålig erf då = lite sämre koll på hur sociala media fungerar ?
Ehh vet dock om jag ska va ärlig inte vad du menar, sen vet jag inte varför du la in dom 2 annonserna i just denna heller om jag ska vara ärlig. Då detta är en helt annan grej än den andra. Men du får ha en fortsatt trevlig kväll återkommer imorgon.
 
Sen vet

Ehh vet dock om jag ska va ärlig inte vad du menar, sen vet jag inte varför du la in dom 2 annonserna i just denna heller om jag ska vara ärlig. Då detta är en helt annan grej än den andra. Men du får ha en fortsatt trevlig kväll återkommer imorgon.

Nej jag har inte lagt in dina annonser :D

Snarare om du läser har jag undrat vad någon vill när de letar upp dina annonser .

Lycka till :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 977
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 273
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp