Lite väl lekfull ponny i hagen...

motvallsen

Trådstartare
Hej!

Jag har en ponny som är lite väl lekfull i hagen. Han bits, nafsar, stegrar sig mot hagkompisen, tuggar på svansar/manar/täcken, osv. Han är 18 år så ingen unghäst även om man skulle tro det när man ser hur han håller på. Nu får han gå själv pga säkerheten ur både mitt och ev hagkompis perspektiv. Han är inte elak utan det är enbart lek, om än lite hårdhänt. Vi har testat med munkorg men han fortsätter med samma beteende fast då med ett knäppe framtill på nosen (munkorgen) som kan göra än mer skada. Nu är det så att vi har hagbrist i stallet och han måste gå ihop med någon. Tror ni att detta är något man kan jobba bort? Jag är mer för långsiktiga lösningar än kortsiktiga, vilket jag anser att munkorg är.

Tacksam för tips!
 
Hur ser hagen ut, är den tillräckligt stor, finns de saker att göra, fri tillgång på Hö, i nät om de är lättfödda, kanske kan vara ett alternativ? Låter ju som hästen är uttråkad? Hur ser de ut med motion för hästen?
 
Det är ju en rasthage fast innehåller ändå några träd. Vi har bara ägt honom i ca en månad men det verkar som om dessa problem även fanns hos förra ägaren. Vi har pga väder osv inte kunnat rida så mycket, kan vara att han är uttråkad. Men nät i hagen har vi funderat på, så de har nåt att pilla med.
 
Om du inte kan förändra hagsituationen får du lägga mer tid på hästen. Mental och fysisk träning i den utsträckning han behöver för att coola ner sig. Allt blir ju bättre när det börjar växa lite gräs som de kan sysselsätta sig med. Annars kan man ju ge hö i nät eller halm i hagen så här års, som @Elisha föreslår. Personligen skulle jag nog fundera på ett stall med bättre vinterhagar alt. lösdrift om jag hade den typen av problem som du beskriver. Men hästen är ju ny hos dig så det är bäst att fundera ordentligt på ett evt stallbyte så att du inte behöver flytta honom igen.
 
Men om den bara varit med nya kompisar en månad är det väl inte så konstigt att de leker mycket?
Har någon av hästarna skadat sig?
 
Hej!

Jag har en ponny som är lite väl lekfull i hagen. Han bits, nafsar, stegrar sig mot hagkompisen, tuggar på svansar/manar/täcken, osv. Han är 18 år så ingen unghäst även om man skulle tro det när man ser hur han håller på. Nu får han gå själv pga säkerheten ur både mitt och ev hagkompis perspektiv. Han är inte elak utan det är enbart lek, om än lite hårdhänt. Vi har testat med munkorg men han fortsätter med samma beteende fast då med ett knäppe framtill på nosen (munkorgen) som kan göra än mer skada. Nu är det så att vi har hagbrist i stallet och han måste gå ihop med någon. Tror ni att detta är något man kan jobba bort? Jag är mer för långsiktiga lösningar än kortsiktiga, vilket jag anser att munkorg är.

Tacksam för tips!

Men skadar dom sig? Det ser hårdhänt ut när hästar busar på rejält men det är ju sällan dom skadar sig av nafs och stegring, mer än att lite pälstussar ryker och dom får nått småsår här och där.

Min ponny blir av med både tagel och päls då och då, men det är ju roligare för honom att bli lite luggsliten än att vara ensam.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 038
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
2 972
Senast: Pudlan
·
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: TinyWiny
·
N
Ridning Vad ska man göra åt en ponny och dens ägare. Det började förra året i november månad. Vi flyttade upp hästarna från betet till...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: nellieandersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp