Bukefalos 28 år!

Little Big Man

Zuzzi

Trådstartare
Inte korsningshingsten utan detta är någon annan herre jag söker stam och information om. Han ska ha betäckt halvblodsstoet Lona 5743 (f.1952 gulbrun e.Heinfried 206 u.Lidice 4621 - Regulator 211)

Hon ska ha fått ett isabellfärgat stoföl f.1973 vid namn Lizett efter en hingst vid namn Little Big Man, . Någon som har en aning om vad det kan vara för hingst?
 
Sv: Little Big Man

Inte korsningshingsten utan detta är någon annan herre jag söker stam och information om. Han ska ha betäckt halvblodsstoet Lona 5743 (f.1952 gulbrun e.Heinfried 206 u.Lidice 4621 - Regulator 211)

Hon ska ha fått ett isabellfärgat stoföl f.1973 vid namn Lizett efter en hingst vid namn Little Big Man, . Någon som har en aning om vad det kan vara för hingst?
Lona fick ju en massa föl efter ej godkända färghingstar när hon fanns hos Kapten Göransson på Mjövik, e Orlando, Maskerad, Riff och Pantern, och såldes ju sen till Randorf?? dräktig i 20 årsåldern. Någon Little big Man har inte funnits på Mjövik, däremot var väl den sista hingsten som användes i avel Ex Oriente Lux om jag minns rätt (ExelsiorOX-Maskerad) en tigrerad hingst ca 155cm hög, som mest gav enfärgad avkomma.
 
Sv: Little Big Man

Vilket år kom Lona till Randorf?
Om detta föl föddes hos Randorf kan jag fråga Ingrid, har ett sto på foder från henne som har just Lona som mormors mor.

Men eftersom Loreley föddes 1975 så antar jag att det är första ev. andra avkomman hos Randorf och att stofölet från -73 inte föddes där.
 
Sv: Little Big Man

Denna fölunge ska vara född hos Randorf vad jag vet, med andra ord inte 100% säkert
 
Sv: Little Big Man

Fick berättat för mig av Ingrid att när Lona köptes fick de förklarat för sig
att hon tydligen skulle vara omöjlig att få dräktig mer. Dock visade det sig att
hon trots allt var dräktig och fölade i hagen. Är 99% säker på att det var Lona
hon berättade om ialf men minnet kan svika.
Kan ju i såna fall vara den avkomman som föddes -73.

Hur som, jag ska höra med henne om hon vet något om hingsten och en ev avkomma
efter den.
 
Sv: Little Big Man

Randorf svarar att Lisette föddes hos dem, utan att de visste att Lona var dräktig.
Ett litet isabellföl, d-ponny.

Hingsten hette lilleman från början, döptes senare om till Little Big Man.
Mamman hette Lillan och var knapstrup 152 cm.
Pappan hette Isidor, liten welsh.
Little Big Man ska ha tävlats upp till SM av Ann Günter.

Alltså verkar det vara korsningshingsten trots allt.
 
Sv: Little Big Man

Randorf svarar att Lisette föddes hos dem, utan att de visste att Lona var dräktig.
Ett litet isabellföl, d-ponny.

Hingsten hette lilleman från början, döptes senare om till Little Big Man.
Mamman hette Lillan och var knapstrup 152 cm.
Pappan hette Isidor, liten welsh.
Little Big Man ska ha tävlats upp till SM av Ann Günter.

Alltså verkar det vara korsningshingsten trots allt.

Spännande! Har ingen aning om vad det är för hingst! Någon som vet vidare stam? Född?

Den korsning jag tänker på är mycket yngre. Finns en hingst i nutid som betäcker lite.
 
Sv: Little Big Man

Om du scrollar ner till 2009-03-21 på länken här nedan så finns det ett stycke
"Bakgrunden till Golden Star" där benämns denne Little Big Man som enligt
artikeln ska ha vunnit fälttävlans SM kat-D 1979 med Rolf-Göran Bengtsson.
Där bekräftas det att han är efter Wärnanäs Isidor som i sin tur var e. Rhyd-y-Felin Selwyn RW 5
och u. Coed Coch Fizz SPR 1249/57. Så där har du stammen på fädernet ialf :)
http://www.asrp.se/reportage/reportage.html

OT
Ingrid undrar om du har någon avkomma eller liknande undan Lizette
eftersom du vet om henne och hennes härstamning :D
 
Sv: Little Big Man

Om du scrollar ner till 2009-03-21 på länken här nedan så finns det ett stycke
"Bakgrunden till Golden Star" där benämns denne Little Big Man som enligt
artikeln ska ha vunnit fälttävlans SM kat-D 1979 med Rolf-Göran Bengtsson.
Där bekräftas det att han är efter Wärnanäs Isidor som i sin tur var e. Rhyd-y-Felin Selwyn RW 5
och u. Coed Coch Fizz SPR 1249/57. Så där har du stammen på fädernet ialf :)
http://www.asrp.se/reportage/reportage.html

OT
Ingrid undrar om du har någon avkomma eller liknande undan Lizette
eftersom du vet om henne och hennes härstamning :D

Oj tack den hade jag helt missat! Wärnanäs Isidor vet jag vem det är :bow: Vi hade förut en stamtavlesida som hette Mirella häststamtavlor, nu är den sidan borta men finns i "ny" regi HÄR (länk). Satt bara sporadiskt och uppdaterade information på några halvblodshingstar och sökte efter info på Trofé 703, hittade då Marika's pixbox, som har Ingrid som faster/moster (:o), då hon tidigare har skickat in bilder till oss på Ingrids uppfödningar men hittade lite fler nu på hennes sida så frågade om det var OK att jag lånade dessa också.

Så här har vi anledningen att jag skapade den här tråden, men samtidigt är jag löjligt förtjust i icke godkända hingstar och gulingar, så där blev jag som extra intresserad vad det var för hingst :D Som lämnade en gul avkomma!

http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=135250
 
Senast ändrad:
Sv: Little Big Man

Vad spännande!
Då är vi löjligt förtjusta i samma sak då :D

Nu vet jag inte vilken färg Little Big Man hade men Lizettes färg kan ju mycket
väl ha kommit från mamma också eftersom Lona var gulbrun :idea:

Det är just en av Randorfs Trofé-avkommor som jag har hos mig nu, ett barnbarns-barn
till Lona, La Troya. Tyvärr har hon inte ärvt denna härliga färg, men en härlig
häst är det ändå :love:
 
Sv: Little Big Man

Sedär! :D Skulle vara roligt att se en bild på Little Big Man! Han var ju föga framgångsrik så någon borde det finnas!
 
Sv: Little Big Man

Little Big Man SPR 3874/70
f.1970
e.Wärnanäs Isidor SPR 1106
u.Lillan
ue.Okänd

Guld, SM fälttävlan kat D 1979.

Hlsn Helena
 
Gammal tråd, men jag öppnar den för jag har hittat en dotter till Little Big Man!
Sunny född 1975 u Werry - som jag missat(:eek:) att hon stod som privatponny i mitt stall (Skånsta Ryttare) på 80-talet.
Jag har ingen aning om varken uppfödare eller vad det är för sto som är mamma, vet inte ens om hon heter Werry.
 
Gammal tråd, men jag öppnar den för jag har hittat en dotter till Little Big Man!
Sunny född 1975 u Werry - som jag missat(:eek:) att hon stod som privatponny i mitt stall (Skånsta Ryttare) på 80-talet.
Jag har ingen aning om varken uppfödare eller vad det är för sto som är mamma, vet inte ens om hon heter Werry.
Vad roligt att du nämner min gamla D ponny Sunny. Du har så rätt mamman hette Werry
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp