Livmodersinflammation?

DaydreamBeliever

Trådstartare
Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig.
Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen syntes inget, veterinär sa att hon ev. kunde se en liten liten del av livmodern. Blodprov visade bla. högt antal vita blodkroppar, kommer inte ihåg om vet. sa något mer om det, fick dessvärre ingen journal med mig när vi åkte hem.
Enligt henne kunde man varken bekräfta eller dementera en ev. livmodersinflammation med det man hade gjort under dagen. Hon menade på att risken finns, att livmodern kanske inte syntes på röntgen för att det är i ett tidigt skede än.
Hon tyckte det skulle göras ett ultraljud också , och nytt blodprov (jag tyckte ju kanske att man kunde börjat med ultraljud i så fall, nytt blodprov vet jag inte riktigt varför - är det för att se om antibiotikan har förbättrat värdena?) . Hade tid imorgon, men avbokade då jag ville byta klinik av diverse anledningar.

Vi fick recept på antibiotika som hon har fått under helgen, när vi kom hem från veterinären i fredags så hade febern redan sjunkit - (utan läkemedel), och hon har mått bättre under helgen, ingen feber, bättre aptit och var nästan som vanligt , kanske lite tröttare, men som sagt, nästan så pigg som hon brukar vara.

I alla fall så ringde jag till kliniken jag ville byta till idag. Hon jag pratade med (som ej var veterinär) sa att om jag kommer dit så hade de nog gjort en ny röntgen, men hon tyckte det var onödigt med ett ultraljud, även om jag klart valde själv, eftersom deras bästa "ul-veterinär" var tjänstledig. Jag tyckte inte det kändes meningsfullt med en ny röntgen och det höll hon ju med om.
Hon tyckte nästan jag skulle avvakta om hunden nu blivit bättre och att det skulle märkas om det var livmodersinflammtion, då hunden skulle då bli dålig igen. Att man troligen inte skulle se något på ul om man inte hade sett något på röntgen??

Jag vet inte, jag tycker det var ett konstigt resonemang? Av vad jag kan läsa mig till så är livmodersinflammation mycket mycket allvarligt, är det verkligen något man kan avvakta med vid misstanke?

Jag har förstått att de finns fall där man kan behandla utan operation om det är en "mild" inflammation, men vad jag kan läsa mig till kombinerar man antibiotikan med något läkemedel som rensar ut varet ur livmodern?

Så nu är frågan vad jag skall göra? Ska jag ringa kliniken igen och boka ett ul, och riskera att veterinären som gör ul inte kan tyda något pga att vetten inte är tillräckligt "duktig" på detta?
Eller ska jag hitta en annan klinik?
Eller ska jag vänta? Och i så fall hur länge? Ett par dagar? En vecka?
 
De kan ju dö av livmoderinflammation, så absolut att hunden ska kollas igen.

Åk till en veterinär som skulle kunna operera tiken, dvs en som sett många livmoderinflammationer.

Inga flytningar? Fortsatt feber?
 
De kan ju dö av livmoderinflammation, så absolut att hunden ska kollas igen.

Åk till en veterinär som skulle kunna operera tiken, dvs en som sett många livmoderinflammationer.

Inga flytningar? Fortsatt feber?

Jo men vill ju gärna att det skall konstateras först och främst. Men på hon jag pratade med idag så lät det nästan som ser man ingenting på röntgen så ser man ingenting på ultraljud heller?

Hon har inte haft några flytningar. Ingen feber längre som sagt. Hon hade 39,9 när vi var inne hos veterinären i fredags. När vi var hemma på kvällen igen så hade hon 38,4 (och det var utan någon behandling så febern sjönk av sig själv). Under helgen har jag tempat morgon och kväll och den har den legat på ca 37,5 . En gång 38,4. Får vetrimoxin nu

Då hunden inte är försäkrad så vill jag ju gärna inte operera förrän det är konstaterat att det är en inflammation i livmodern och om medicinsk behandling inte är att rekommendera.
 
Senast ändrad:
Ok, men avvakta och se. Var vaksam på tecken. De kan ju ha sluten inflammation också, inga flytningar, men då är risken att livmodern spricker...
 
Men hur länge ska man avvakta då (om hon fortsätter må bra givetvis) ?

Och är det så svårt att få en diagnos?

Jag känner väl lite såhär, hunden är inte försäkrad, så kan man behandla medicinskt om det är livmoderinfl. , för att kanske kastrera hunden som frisk (till en betydligt lägre kostnad) så är det klart att föredra, då jag har förstått att det inte är helt ovanligt att problem kan återkomma även om hunden blir frisk genom läkemedel.

Men om man då avvaktar, då kanske inflammationen i så fall blir mer påtaglig, och då kanske det inte finns något annat alternativ än operation ?
 
Senast ändrad:
Men hur länge ska man avvakta då (om hon fortsätter må bra givetvis) ?

Och är det så svårt att få en diagnos?

Jag känner väl lite såhär, hunden är inte försäkrad, så kan man behandla medicinskt om det är livmoderinfl. , för att kanske kastrera hunden som frisk (till en betydligt lägre kostnad) så är det klart att föredra, då jag har förstått att det inte är helt ovanligt att problem kan återkomma även om hunden blir frisk genom läkemedel.

Men om man då avvaktar, då kanske inflammationen i så fall blir mer påtaglig, och då kanske det inte finns något annat alternativ än operation ?

Jag är av åsikten att man alltid opererar en livmoderinflammation om hunden inte är väldigt värdefull i avel. Det är väldigt stor risk att det kommer tillbaka och det är som sagt dödligt. En akut operation kostar mellan 10-15000, en planerad kan du nog få för 5-8000. Gissningsvis.

Vad sa vet om att avvakta?
 
Jag är av åsikten att man alltid opererar en livmoderinflammation om hunden inte är väldigt värdefull i avel. Det är väldigt stor risk att det kommer tillbaka och det är som sagt dödligt. En akut operation kostar mellan 10-15000, en planerad kan du nog få för 5-8000. Gissningsvis.

Vad sa vet om att avvakta?

Ja som sagt, kan jag behandla medicinskt för att senare kastrera istället så hade det ju varit bra.
Prisuppgift jag fick av veterinären i fredags var att det skulle kosta en bit över 20 000:- hos dem.

Veterinären har inte sagt något om att avvakta, jag fick en tid (imorgon) för nytt blodprov , och ul som skulle
Men jag avbokade den och ringde en annan klinik, det var personen jag pratade med där (hon var ej veterinär)
som sa det.
 
Ja som sagt, kan jag behandla medicinskt för att senare kastrera istället så hade det ju varit bra.
Prisuppgift jag fick av veterinären i fredags var att det skulle kosta en bit över 20 000:- hos dem.

Veterinären har inte sagt något om att avvakta, jag fick en tid (imorgon) för nytt blodprov , och ul som skulle
Men jag avbokade den och ringde en annan klinik, det var personen jag pratade med där (hon var ej veterinär)
som sa det.

20 000 för en kastrering!? :eek:
Var bor du?
 
Jag tänkte på operation vid livmoderinflammation :)

OK... Jag trodde den operationen var just att kastrera... :o

Tur jag varken haft eller nånsin kommer att skaffa tik, vad det verkar. Sorry TS, menade inte att förvirra till din tråd! Hoppas det löser sig till det bästa med din hund.
 
OK... Jag trodde den operationen var just att kastrera... :o

Tur jag varken haft eller nånsin kommer att skaffa tik, vad det verkar. Sorry TS, menade inte att förvirra till din tråd! Hoppas det löser sig till det bästa med din hund.

Haha vad dum jag är, det är ju sant! Måste kostat så mycket om det blir akut operation då?! :o Ingen kan väl annars ta så mycket..

Vår tik fick livmoderinflammation efter första löpet, det gick dock på försäkringen så har ingen aning om vad det skulle kostat.
 
Haha vad dum jag är, det är ju sant! Måste kostat så mycket om det blir akut operation då?! :o Ingen kan väl annars ta så mycket..

Vår tik fick livmoderinflammation efter första löpet, det gick dock på försäkringen så har ingen aning om vad det skulle kostat.

Haha, nu blir jag förvirrad igen! :o

Om/när TS har tid och ork får du gärna reda ut vad som skulle kosta så mycket och varför? :)
 
Haha, nu blir jag förvirrad igen! :o

Om/när TS har tid och ork får du gärna reda ut vad som skulle kosta så mycket och varför? :)
Det är större risk med en inflammerad livmoder och det brukar krävas mer undersökning för och mer eftervård. Dessutom sker det ju inte så sällan på jourtid (har haft en påskafton och en över jul, halleluja) och då saltas räkningen...
De två sista tog jag på pyttesymptom hos vanliga kliniken, ringde dagen innan eller på morgonen och sa att vi kommer in och plockar. Mycket billigare.

Och sen har vi ju det där med att det kostar mer om hunden är försäkrad, enligt rykten. TS bör därför berätta att hunden inte är det.
 
Det är större risk med en inflammerad livmoder och det brukar krävas mer undersökning för och mer eftervård. Dessutom sker det ju inte så sällan på jourtid (har haft en påskafton och en över jul, halleluja) och då saltas räkningen...
De två sista tog jag på pyttesymptom hos vanliga kliniken, ringde dagen innan eller på morgonen och sa att vi kommer in och plockar. Mycket billigare.

Och sen har vi ju det där med att det kostar mer om hunden är försäkrad, enligt rykten. TS bör därför berätta att hunden inte är det.

Aha, ja att det kanske är mer komplicerat med pågående inflammation kan jag förstås fatta nu när du säger det. :banghead:
Jourtid givetvis också, men jag fick intryck i texten att det var en given prisuppgift på ingreppet, inte att det var jourpris utan "kom tillbaka så gör vi det här"-pris. Det var nog jag som fattade fel. Tack för uträtningen. :up:
 
Aha, ja att det kanske är mer komplicerat med pågående inflammation kan jag förstås fatta nu när du säger det. :banghead:
Jourtid givetvis också, men jag fick intryck i texten att det var en given prisuppgift på ingreppet, inte att det var jourpris utan "kom tillbaka så gör vi det här"-pris. Det var nog jag som fattade fel. Tack för uträtningen. :up:
Fast 20 papp låter orimligt tycker jag. Speciellt på en hund som inte är sjukare.
 
Det är mycket billigare att kastrera frisk tik (ca 3000-8000 beroende på storlek). Operation av livmoderinflammation kan mycket väl gå på 20000,- eller t o m mer om det är riktigt illa.
 
Det är mycket billigare att kastrera frisk tik (ca 3000-8000 beroende på storlek). Operation av livmoderinflammation kan mycket väl gå på 20000,- eller t o m mer om det är riktigt illa.
Jo, absolut, men att anta från början att kostnaden blir 20 pix tycker jag låter orimligt. Jag har ju själv löst ut 4 tikar efter kastration och inte en julhelgen kostar det den summan. Om nu inte hela hunden kapsejsat fullständigt får man väl anta en mer normal summa.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 276
Senast: Viva
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 152
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp