Livrädd för spray

spinxx

Trådstartare
Okej; sto, 8 år, import. Gudasnäll i all hantering men vill mörda när någon substans i sprayform nuddar hennes kropp. :banghead:

Mitt förra sto "tröttade jag ut". Hon var likadan i början, men inte alls lika dramatisk.
Henne kunde jag spraya om hon fick trava på en liten volt runt mig. Till slut blev det skritt, och till sist stillastående.

Detta funkar inte ALLS på nuvarande.
Svansen är ok, den kan jag ta med henne uppbunden, i bland steppar hon några steg med bak, ibland spänner hon sig bara lite men står still.

Skulle jag råka spraya ETT sprut på rumpan/halsen steppar hon runt oroligt i typ en minut efter.
Och med lite mer orolighet hade hon kunnat slita sig i gången, det har vi dock undvikit. Hittills.
Hon står på bakbenen/ slänger sig om jag sprayar henne i lina utomhus.
Hon tycker med andra ord att det är riktigt obehagligt. :(

Har provat nya "misten" från Carr and Day Martin men den är som vilken spray som helst.
Hon reagerar minst lika mycket om inte mer på själva känslan av sprayen som av ljudet.

Alla tips mottages! :heart
Jag vet att jag inte är ensam om detta!
 
Min ena är väldigt känslig för dofter på sprayen. reagerar hon lika om du testar att spraya vatten?
 
Träna med vatten först och främst, så du inte slösar massa pengar. ;)

Sen börja spraya ifrån henne så att hon vänjer sig vid ljudet av sprayen, sen när du börjar spraya på henne, fortsätt spraya trots protester. Sluta inte spraya förrän hon stannar eller gör minsta tecken på att sluta springa runt, och då slutar du genast och berömmer. Sen börjar du spraya igen, och samma sak där; Sluta inte förrän hon gör minsta tecken på att lugna ner sig.

Oftast brukar man sluta spraya när hästen protesterar, och så fort de blir lugna igen så börjar man spraya igen. Genom att sluta spray när hon är som livligast så "berömmer" du det beteendet och lär henne att blir man galen försvinner den otäcka sprayen. Om du istället gör tvärtemot så lär hon sig att är man stilla så försvinner den. :)
 
Jag hade liknande problem med min häst, hon var rädd för vattenslangen. Detta har jag tränat bort med hjälp av klickerträning! Hade sedan tidigare "klickat in" henne för trickträning, men det funkade utmärkt i detta fall också. Tänkte prova det mot våra lastningsproblem när vi bytt stall.
 
Tycker klicker låter som en bra idé.
Alt. att du ställer dig i boxen, men en spruta med vatten och sprayar på väggen. Titta på hästen, så länge hon far runt, sprayar du bara på, men minsta antydan på ett djupare andetag eller halvhalt så slutar du och belönar.
 
Jag har gjort så att jag började bakifrån, och berömde ordentligt för varje sprut hovarna stod still. När jag kom "för" långt fram och hovarna började steppa runt, sprayade jag på svamp istället. Varje dag kunde jag komma längre fram. Sen började vi öva på det löst i hagen också.

Nu kan jag spraya fram till öronen och han står still :-).

Att "spraya tills han slutar" hade gett min häst ett rejält trauma.
 
Att "spraya tills han slutar" hade gett min häst ett rejält trauma.
De flesta hästar stannar till relativt snabbt ändå. Bara man är uppmärksam och är bra med tajmingen, sen om man missar det första lilla tecknet på att stanna så kommer man nog ingen vart genom att fortsätta spraya för då har hästen redan testat att stanna till och tänka, men så fungerade det inte. Då är tekniken rätt så körd. ;)
 
De flesta hästar stannar till relativt snabbt ändå. Bara man är uppmärksam och är bra med tajmingen, sen om man missar det första lilla tecknet på att stanna så kommer man nog ingen vart genom att fortsätta spraya för då har hästen redan testat att stanna till och tänka, men så fungerade det inte. Då är tekniken rätt så körd. ;)

Jag är ändå inget fan av att det just i situationen sprayflaska, eftersom man kan inte spraya lite eller backa bort på samma sätt som om man ska träna ex presenning eller liknande... Sprayflaskan är ju väldigt på eller av, antingen så kommer det spray på spray eller så blir det en paus. Det enda man kan variera är ju var på kroppen man gör det (eller bredvid kroppen). Och de flesta hästar reagerar ju inte föränn man vänder flaskan mot dom och den gör ljudet, det är ju inte vätskan som landar på kroppen som är problemet egentligen.

Jag föredrar verkligen att man tar det i små små bitar, sprayar svansen och berömmer stillastående, nästa dag prova rumpan och berömmer stillastående, och så vidare. Desensitering vs utsläckning. Alltså att hästen antingen kan vänja sig långsamt i små steg, vs att man lär den att det inte är lönt att reagera.
 
Okej; sto, 8 år, import. Gudasnäll i all hantering men vill mörda när någon substans i sprayform nuddar hennes kropp. :banghead:

Mitt förra sto "tröttade jag ut". Hon var likadan i början, men inte alls lika dramatisk.
Henne kunde jag spraya om hon fick trava på en liten volt runt mig. Till slut blev det skritt, och till sist stillastående.

Detta funkar inte ALLS på nuvarande.
Svansen är ok, den kan jag ta med henne uppbunden, i bland steppar hon några steg med bak, ibland spänner hon sig bara lite men står still.

Skulle jag råka spraya ETT sprut på rumpan/halsen steppar hon runt oroligt i typ en minut efter.
Och med lite mer orolighet hade hon kunnat slita sig i gången, det har vi dock undvikit. Hittills.
Hon står på bakbenen/ slänger sig om jag sprayar henne i lina utomhus.
Hon tycker med andra ord att det är riktigt obehagligt. :(

Har provat nya "misten" från Carr and Day Martin men den är som vilken spray som helst.
Hon reagerar minst lika mycket om inte mer på själva känslan av sprayen som av ljudet.

Alla tips mottages! :heart
Jag vet att jag inte är ensam om detta!
Vad är det för spray du måste spraya ?

Ta en svamp under tiden och vänj hästen successivt att spraya utifrån det . De vänjer sig om man gör det avdramatiserat . Att spraya på en stressad häst i lina bara för att få på sprejen i sak , är inte så troligt att få hästen trygg i fråga om spray .

Det behöver sällan vara en jätte dramatisk grej oavsett vad det gäller med hästar . De köper och vänjer sig vid typ allt om hanteraren inte forcerar i fel läge eller gör en stor sak av det man vill vänja hästen vid .
 
Vad är det för spray du måste spraya ?

Flugspray i första hand.
Pälsglans i andra hand.
Oavsett vad jag vill spraya skall det som du säger inte vara några problem i den dagliga hanteringen. ;)

Knepet med linan fungerade ypperligt med mitt första sto, men som sagt, hon var inte alls lika dramatisk eller rädd för den delen.

Är nog lite inne på det @skiesabove syftar på.
Använder svamp i dagsläget, och svansen är OK. Så jag har det liksom bra preppat för just den metoden! :D

Tusen tack för svar!
 
Jag gjorde så att jag sprayade bredvid på en borste. Sällan jag sprayade direkt på henne och aldrig mer än ett tag. Ibland tog jag fram mat och gav samtidigt från handen så hon var böjd åt mitt håll. Och lugna tag så gick det. Och undertiden så berömmde jag med rösten också för att dämpa ljudet.

Idag 6år senare kan jag spraya ända upp till öronen utan problem.
 
Flugspray i första hand.
Pälsglans i andra hand.
Oavsett vad jag vill spraya skall det som du säger inte vara några problem i den dagliga hanteringen. ;)

Knepet med linan fungerade ypperligt med mitt första sto, men som sagt, hon var inte alls lika dramatisk eller rädd för den delen.

Är nog lite inne på det @skiesabove syftar på.
Använder svamp i dagsläget, och svansen är OK. Så jag har det liksom bra preppat för just den metoden! :D

Tusen tack för svar!

Ja exakt, man kan aldrig gå fel med långsamt och lugnt ;).
 
Mina hästar reagerar inte på ljudet av sprayflaskan eller på att det skvätter vatten på kroppen utan det är bara om jag vill spraya ultrashield som de absolut inte vill medverka. Vet inte om vissa flugmedel luktar starkare eller svider, men just ultrashield fick hästarna att dansa stepdance :)
 
Min valack avskyr spray på kroppen när han har sommarpäls. Har han vinterpäls går det bra. Han är ganska tunnhudad så min egen teori är att det svider när sprayen träffar och att det är det han reagerar på. Han reagerar inte om man sprayar man och svans. Vi har löst det så att vi sprayar i en mugg så många sprayningar som han ska ha och sedan stryks det ut med en svamp. Det fungerar precis lika bra och han slipper bli stressad.
 
Mina hästar reagerar inte på ljudet av sprayflaskan eller på att det skvätter vatten på kroppen utan det är bara om jag vill spraya ultrashield som de absolut inte vill medverka. Vet inte om vissa flugmedel luktar starkare eller svider, men just ultrashield fick hästarna att dansa stepdance :)

Det är ju bra det, US är hur giftigt som helst ;).
 
Använd svamp fram och spraya bak? Hästen tål ju tydligen att bli sprayad i svansen och så. Jag har vant in min ena med att börja spraya över rumpan (men jag står vid hästens huvud/hals) och svampa fram. Nu kan jag spraya hela honom utan problem och till och med spraya honom när han är i hagen. Den andra får jag svampa hela om han står i boxen eller ute. På stallgången kan jag spraya försiktigt över bakdelen. Han blir jätterädd om man sprayar i boxen eller ute. Det funkar inte alls det. Jag räknar med att han kommer att kunna sprayas i boxen i slutet på sommaren eller så. Skyndar långsamt med andra ord :)
 
Jag skulle nog ta hästen i lina till ridhuset tillsammans med en sprayflaska med vatten. Sedan gå bort från hästen och spraya framför mig, hästen ska följa efter, det väcker deras naturliga nyfikenhet. Man kanske tom kan blanda lite äppelsaft eller nått i sprayen som luktar mums :) Så kan man spraya på sin hand och låta hästen smaka osv.
Jag tror man ska lära in saker under lugna former, en häst som kutar runt är hög på adrenalin och kan inte lära sig något.
 
Update:

Jag kan inte spraya på henne.
Ett sprut på pälsen räcker för att hon skall bli istadig. Därifrån tar det lång tid för henne att "förlåta mig".
Jag kan lugna henne efter ett sprut, men då måste jag på riktigt vänta ca 20 minuter tills jag kan spraya ett sprut igen och börja lugna henne igen.
Jag får spraya nära hela henne, mot en svamp, så det är inte ljudet och inte lukten, utan känslan av spray mot pälsen som hon inte klarar.

Hon kan tex stå lös i boxen och äta medan jag går runt henne och sprayar på en svamp och drar över henne, utan att hon känner obehag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp