Ljuddämpning i taket i hemmiljö?

Ja jag tror också att skillnaden blir stor när resonanslådan försvinner. Blir så ledsen på de som gjorde valvet en gång i tiden. Förstöra en så fin gammal vägg :( Jag menar, vem börjar såga i liggande timmer från artonhundratalet :confused:

Dörr ska vi leta efter en som tar 35-40 db som @Snubbelfot tipsade om.

Det här med mörkläggningsgardiner istället för rullgardin är något som jag har funderat på nu sedan trådstarten just för att textil dämpar. Det blir nog sådana. Har du kanske någon bild på hur du har gjort? Jag har bara sett sådana i smala sektioner i offentlig miljö och fönstret är ganska litet, själva fönsterrutan är 1x1 meter så jag tror inte att sådana sektionsgardiner blir så bra. Funderar på att köpa tyg man kan göra egna mörkläggningsgardiner/rullgardiner av och sy vanliga panelgardiner typ och ha dem enbart men jag har inte känt på tyget så jag vet inte hur det är. Det kanske blir stelt och fult så att vanliga behövs framför? Eller kanske är det bättre med en hissgardin i mörkläggningstyg? På samma gång vill jag helst inte ha en massa tjocka textilier som samlar damm och är svårtvättade för då skriker allergin istället :meh:

Migrän är skit :rage: Det tar så mycket av den lilla energin jag har helt i onödan.
Ja, man tar inte upp ett valv i ett gammalt fint hus! Förstår om du är irriterad!
Tur att ni flyttade in och tog över.
Klart du kan fixa egna gardiner!
Ska se om jag får till det med bilder, min telefon är så kass. :(
Jag har en superallegisk katt, som bl.a. är allergisk mot kvalster, så den faktorn är inräknad här med. ;)
Jag köpte enfärgade grå, mörkläggande gardiner på textilgallerian.se. De är väldigt glatta och jag upplever inte att de samlar så mycket damm som mina andra gardiner.
Skakar lite i dem då och då, när man ändå drar bort dem, och kör luftrenare i sovrummet när jag inte är där.
Tror att det var Siv jag köpte. De är såpass snygga att du egentligen inte behöver annat tyg. Annars har de har ju många med mönster med.
https://www.textilgallerian.se/sok/?q=mörkläggande+tyg
Jag satte mina så högt som det gick i taket, samt lite utanför och ända ned till golvet. Med en rullgardin innanför blir det så mörkt som jag behöver.
Mattorna har kort lugg och är tvättbara. :)
 
Ja, man tar inte upp ett valv i ett gammalt fint hus! Förstår om du är irriterad!
Tur att ni flyttade in och tog över.
Klart du kan fixa egna gardiner!
Ska se om jag får till det med bilder, min telefon är så kass. :(
Jag har en superallegisk katt, som bl.a. är allergisk mot kvalster, så den faktorn är inräknad här med. ;)
Jag köpte enfärgade grå, mörkläggande gardiner på textilgallerian.se. De är väldigt glatta och jag upplever inte att de samlar så mycket damm som mina andra gardiner.
Skakar lite i dem då och då, när man ändå drar bort dem, och kör luftrenare i sovrummet när jag inte är där.
Tror att det var Siv jag köpte. De är såpass snygga att du egentligen inte behöver annat tyg. Annars har de har ju många med mönster med.
https://www.textilgallerian.se/sok/?q=mörkläggande+tyg
Jag satte mina så högt som det gick i taket, samt lite utanför och ända ned till golvet. Med en rullgardin innanför blir det så mörkt som jag behöver.
Mattorna har kort lugg och är tvättbara. :)

Nej man gör faktiskt inte det. Det gjordes på 70-80 talet troligtvis med tanke på vilken typ av tapeter vi hittade och jag har förstått att många gamla hus for illa då :( Gamla fina vedspisar åkte ut osv. osv.

Tack! Det är liknande jag har tittat på förut. Vad bra att de är glatta :)
 
Jag vet inte om det hjälper dig med tanke på allergin, men det finns ljuddämpande tapeter, kan det vara något att sätta på iaf en vägg?
Vilken tur att vi inte har hunnit köpa tapeter! Var påväg häromdagen men vi hann inte. Tack! Det ska jag kolla efter :)
 
Tips:
Jag tittade på Husdrömmar, SVT, i måndags. Där pratade de om en sorts ljudisolering som var anpassad för hemmiljö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp