Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Mig

Trådstartare
Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här..

Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min närmsta chef, X, är också chef för ca 15 andra, hon har en eget budget osv. Hon är också den som har haft medarbetarsamtal samt lönesamtal med oss.
Kvalitén på samtalen är väldigt låg och det vet hon om. Vår avdelning har haft en "brokig" historia de senaste åren med chefsbyten och många sjukskrivningar pga utbrändhet. För ett par veckor sen berättade X att hon ska sluta hos oss och börja som chef på en annan avdelning. Det rörde om allting ytterligare en gång och människor hinner aldrig "ta sig upp" förrän något sker och de "sjunker" igen.

Nåväl, förra året fick vi 2.3%, ungefär i lönehöjning. Inte alla, men några. Motiveringen var då att chef Y, som var chef hos oss innan X, skulle ha en del av vår avdelnings lönepott för att Y hade jobbat hos oss innan. Vi var några som tyckte att motiveringen var konstig och pratade lite med HR-chefen. Inget hände.

I år är vi vid nästan samma "problem". X kommer in till oss och säger att hennes chef, Z, har sagt att det inte finns en pott för att premiera folk. Det brukar finnas varje år men inte i år. Det är för folk som har lägre ingångslön eller för folk som gör något extra bra. X säger att hade man fått premiera hade alla på avdelningen blivit premierade för att vi har haft "jobbiga tider". Detta har hon sagt vid flertal tillfällen. I år var det max 3% som kunde fördelas. Detta sa hon senast igår.

En kollega fick imorse fick en "känsla" och bad löneavdelningen ta fram lönelista på oss på avdelningen. Där står lön, ökning i % och den nya lönen i siffror. Nu har vi svart på vitt att hon har ljugit. Den som fått minst har fått 1.9%, den som fått mest har fått 14%. Och det är inga dåliga ingångslöner...

Vi har inga problem med % till en viss del, men att X har ljugit för oss. X har också berättat för oss alla att vi är så himla bra och hon har inte haft en enda grej att kritisera hos någon av oss, ändå ljuger hon och säger att "alla har fått lika mycket". X vet inte att vi vet. Ännu.

Z, chefernas chef, har ett finger med. Vi vet att X måste gå till Z för att motivera lönerna. Vi vet också att Z gör som Z vill, utan motivering. Så visst finns det risk för att X har gått dit med helt andra förslag än utfallet. Facket har kritiserat detta lite eftersom Z aldrig pratar med oss och vet knappt vad vi gör.

Y, alltså fd chefen som vi skulle bekosta förra året, och vi då inte fick mer lön heller, kontaktades om detta för ett par dagar sen och Y sa att det var "totalt skitsnack". Vår avdelning har inte alls bekostat hans lön. Så nu har alltså X och Z ljugit två år i rad för oss.

Alla på avd vet inte om detta ännu. Men imorgon får de veta det. De som vet vill ha ett möte med X och Z, dock är Z på semester i 3 veckor. Vi vill ändå ha ett möte med X.

Frågorna är:
Ska facket kopplas in?
Ska facket vara med på mötet?
Bör man skriva ett mail till X och berätta vad för frågor det kommer att komma få så de kan förbereda sig?
Vad skulle ni ha gjort?
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Om ni haft lönesamtal och medarbetarsamtal så har chefen gjort sitt. Bedömningen är individuell och hur löneutvecklingen ser ut skall hänga på prestation.

Om chefen gjort bedömningen att en person är värd 14 proc så har denne all rätt att göra det.

Jag antar att facket varit med i centrala förhandlingar och i så fall kan du i nuläget inget göra. De fackliga organisationerna har i och med sin samverkan "godkänt" chefens lönesättning, även om de kanske uttryckt avvikande mening under förhandlingarna.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

En kollega fick imorse fick en "känsla" och bad löneavdelningen ta fram lönelista på oss på avdelningen. Där står lön, ökning i % och den nya lönen i siffror. Nu har vi svart på vitt att hon har ljugit. Den som fått minst har fått 1.9%, den som fått mest har fått 14%. Och det är inga dåliga ingångslöner...
Har du sett den här listan med egna ögon?
Och den var 'bara att begära ut från lönekontoret'?
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Har du sett den här listan med egna ögon?
Och den var 'bara att begära ut från lönekontoret'?

Precis vad jag också tänkte..... Om TS jobbar på en Statlig/kommunal/landstingsarbetsplats så är ju lönerna offentliga Men är det en Privat arbetsgivare så har väl någon på lönekontoret klantat sig om de lämnat ut lönelistorna...
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Om TS jobbar på en Statlig/kommunal/landstingsarbetsplats så är ju lönerna offentliga
Jag jobbar statligt, och det är ju bara i våra fantasier som vi får reda på vad våra arbetskamrater har i lön.
Eller, för all del, i löneförhöjning.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Men lönelistorna bör ju vara allmän handling?
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jobbar du statligt eller kommunalt har du rätt att begära ut lönelistorna, inga konstigheter alls.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Ok..?
När hände detta epokgörande skifte mellan svenska arbetsgivare och -tagare?

Alla löner inom offentlig sektor är offentliga.
Det är t ex därför media med jämna mellanrum kan skriva ut exakta löner på lokala högre tjänstemän anställda i kommunen eller landstinget.

Det är nog inget epokgörande alls utan hör till just det offentliga. Det offentliga är "allas" och därför har alla rätten att t ex få veta löner på kommunalt anställda.

Det är också i och med detta som offentliga arbetsgivare inte på samma sätt som privata kan göra något åt om en anställd kritiserar sin arbetsgivare offentligt. Meddelarfriheten är väldigt stark.

Som medborgare ska du ha rätten att kritisera och granska det offentliga. Och som anställd i en kommun/stat/landsting har du i princip samma rätt som alla andra att göra det; även om det då också blir att du kritiserar din egen arbetsgivare.

Till skillnad från privat sektor där det kan vara skäl för avsked.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jobbar du statligt eller kommunalt har du rätt att begära ut lönelistorna, inga konstigheter alls.
Jag googlade lite, och låter min värld falla lite ihop omkring mig.
Vad är man alltså enligt offentlighetsprincipen skyldiga att lämna ut?
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Jag googlade lite, och låter min värld falla lite ihop omkring mig.
Vad är man alltså enligt offentlighetsprincipen skyldiga att lämna ut?

Gällande anställda så kan jag berätta lite om hur det ser ut i kommunal sektor (men är inte så mycket av expert som jag borde vara). Vi lämnar ut "all" information förutom för vissa grupper av anställda; t ex socialtjänstens anställda och (förstås!) om någon av de anställda har skyddad identitet.

"Allt" kan t ex vara anställningsbevis/avtal, löneuppgifter, skolbetyg mm. Det som är belagt med sekretess är saker som rör sjukfrånvaro (t ex läkarintyg, rehabiliteringshandlingar mm).
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Om du t ex vill veta alla dina kollegors lön så är det bara att ringa lönekontoret och be om uppgifterna.
 
Sv: Ljugande chefer? Ska facket tas in? LÅNGT!

Så enkelt är det inte på mitt jobb, hur statligt jag än jobbar. :0)

Precis som Björk säger så om du inte jobbar innom SÄPO eller försvaret så skall lönerna lämnas ut skyndsamt... d.v.s innom en dag. Får du inte den begärda offentloiga handlingen så ör det bara att JO anmäla..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 111
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 328
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 403
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag arbetar inom kommunal verksamhet - trivs med mitt jobb och har för första gången en riktigt bra chef. Den bästa jag någonsin jobbat...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp