Locka funtionärer till tävling

trottoarbonden

Trådstartare
Det blir tyvärr svårare och svårare att locka funktionärer till tävlingar.
Mutor, hot, tvång, piska/morot, inget verkar fungera.

Biobiljetter i ersättning för hel/halvdagsjobb ?
Gratis ridhuskort 1 gång
Reducerad startavgift om man bidrar med funktionär ?
..

Hur gör ni i era klubbar för att få funktionärer ?

/Desperat
 
Förra klubben hade del tillbaka i licensavgiften+ en summa per start(15-20kr) mot en heldag som funktionär. Har kanske 4-6 tävlingsdagar per år.
Just pengar verkar vara uppskattat där.

Men det är svårt! Jättesvårt!
 
Klubben hade +500 starter i helgen och detta är inte hållbart längre.

/Panik
Det är jättetråkigt :(
Personligen tycker jag det är roligt att vara funktionär, men många ser det nog mest som betungande.

Är med i en liiten klubb nu, där man samarrangerat tävling med grannklubben för att få ihop folk.
Funkar helt ok, men det är ju fortfarande samma folk som alltid ställer upp.
De som dessutom skriker högst efter att vi måste ha tävling lyser lägligt nog med sin frånvaro..
 
vi får bara gratis mat och fika under dagen när vi hjälper till. förut så hade vi att man fick licensen betald bland annat samt något annat avdrag och det ordnades funktionärsfester när det togs bort. nu är det som sagt bara maten. egentligen tycker jag det är roligt att vara funktionär, men när man inte får något för det när man ställer upp gång på gång på gång, utan bara tas förgivet att man ställer upp och dessutom sura miner om man inte kan då blir man rätt less. inte ens ett tack liksom. nu är det inte lika mycket miner längre och man kan få ett tack för hjälpen men ett tag var det förjävligt. var det svårt att få folk att ställa innan så är det inget mot vad det blev.

jag tycker att man självklart kan stå för mat och dryck under dagen och sen lite beroende på så kan man ju ge rabatt på nånting typ ridhuskort eller licens om det funkar . det minsta man kan göra är väl att hålla en liten fest för att visa uppskattning
 
vi får bara gratis mat och fika under dagen när vi hjälper till. förut så hade vi att man fick licensen betald bland annat samt något annat avdrag och det ordnades funktionärsfester när det togs bort. nu är det som sagt bara maten. egentligen tycker jag det är roligt att vara funktionär, men när man inte får något för det när man ställer upp gång på gång på gång, utan bara tas förgivet att man ställer upp och dessutom sura miner om man inte kan då blir man rätt less. inte ens ett tack liksom. nu är det inte lika mycket miner längre och man kan få ett tack för hjälpen men ett tag var det förjävligt. var det svårt att få folk att ställa innan så är det inget mot vad det blev.

jag tycker att man självklart kan stå för mat och dryck under dagen och sen lite beroende på så kan man ju ge rabatt på nånting typ ridhuskort eller licens om det funkar . det minsta man kan göra är väl att hålla en liten fest för att visa uppskattning
Det där med att få tack tycker jag är intressant. Vem är det som ska tacka vem? Vi är ju alla medlemmar i klubben och hjälps därför åt med tävlingsarrangemang och andra aktiviteter. Någon person arbetar ideellt med att ordna schemat med funktionärer och fylla alla platser - vem tackar den personen? Jag ser det snarare som att alla som är funktionärer också har ett ansvar för att det ska vara roligt att vara funktionär - både själv och att andra ska tycka det. Ju fler som tycker det är roligt, desto lättare blir det att arrangera.
 
Det där med att få tack tycker jag är intressant. Vem är det som ska tacka vem? Vi är ju alla medlemmar i klubben och hjälps därför åt med tävlingsarrangemang och andra aktiviteter. Någon person arbetar ideellt med att ordna schemat med funktionärer och fylla alla platser - vem tackar den personen? Jag ser det snarare som att alla som är funktionärer också har ett ansvar för att det ska vara roligt att vara funktionär - både själv och att andra ska tycka det. Ju fler som tycker det är roligt, desto lättare blir det att arrangera.

Vill du ha hjälp med nått så bör du ju ändå visa uppskattning. Annars lär det bli svårt att få hjälp nästa gång. Det är i princip alltid samma personer som ställer upp. Tycker allt att dom är värda att visa uppskattning. För vad händer när dom lessnar? Folk lessnar på att bli tagna för givna och då står man där sen. Tvång har aldrig gynnat. Mutor och uppskattning kan däremot få folk att vilja.
 
Vill du ha hjälp med nått så bör du ju ändå visa uppskattning. Annars lär det bli svårt att få hjälp nästa gång. Det är i princip alltid samma personer som ställer upp. Tycker allt att dom är värda att visa uppskattning. För vad händer när dom lessnar? Folk lessnar på att bli tagna för givna och då står man där sen. Tvång har aldrig gynnat. Mutor och uppskattning kan däremot få folk att vilja.
Fast min fråga är ju VEM är det som vill ha hjälp, och därmed ska visa uppskattning? Det är klubben som arrangerar tävlingar, och klubben det är väl även du och alla andra som är funktionärer? Tävlingen ordnas i klubbens, dvs ditt och alla andras intresse, och det är ni alla som "behöver hjälp" - som ni sedan själva står för.
 
Fast min fråga är ju VEM är det som vill ha hjälp, och därmed ska visa uppskattning? Det är klubben som arrangerar tävlingar, och klubben det är väl även du och alla andra som är funktionärer? Tävlingen ordnas i klubbens, dvs ditt och alla andras intresse, och det är ni alla som "behöver hjälp" - som ni sedan själva står för.

Nja alla är inte intresserade av tävlingar. Och det är väl ändå tävlingssektionen som styr det. Tävlingar är inget måste. Det går bra att höja priserna i stället. Finns många som gärna betalar för att slippa. Sen som sagt när det är samma personer som ställer upp hela tiden så ska dom visas uppskattning. För vad händer när dom lessnar och skiter i allt?
Oavsett så hör det till att man säger tack och det var roligt att du kom. Ett trevligt bemötande är aldrig fel.
 
Jag är med i en liten klubb som kräver mycket funktionärer vid tävlingar (körklubb) en del av klubben tävlar men många klubbmedlemmar är inte alls tävlingsintresserade. Vi anordnar bara ett fåtal tävlingar per år och ett stort skäl är att det är så svårt att få tag på funktionärer.

Hur vi får funktionärer? man får försöka dra ihop folk från bekantskapskretsen, släkt och bland hästvänner. får även hjälp av andra körklubbar - med utbyte - de hjälper oss vi hjälper dom. Vi lockar även med "kuskfest".

Vi har märkt att en nackdel med att "tvinga" klubbmedlemmarna att ställa upp som funktionärer är att det finns folk som inte betalar för att vara medlem i klubben men ändå hjälper till när de kan - men utan tvångskravet. Klubben förlorar därmed medlemmar.

Jag tror det bästa att locka funktionärer med är att antingen anordna en fest, eller att försöka hitta något arrangemang - kanske en träning eller något annat som klubbmedlemmarna kan vara intresserade av som de får vara med till gratis eller till reducerat pris. Man får se det som så om man ska "jobba" för klubben måste man även få något tillbaka av klubben.
 
På klubbtävlingar har vi i många år haft regeln att man måste ha med sig en funktionär eller själv vara funktionär för att få starta. Det har funkat hjälpligt - men naturligtvis har vi på senare år tappat många starter till alla pay&jump/pay&ride där man inte vare sig behöver jobba eller vara medlem; man kommer dit, betalar för tjänsten att få rida sin runda, och åker hem. Så numera är det ganska få som kommer på våra klubbtävlingar, och så blir det mer för dem att göra, och alltså kommer det färre nästa gång - ond cirkel där. Att det blir färre anmälda innebär dessutom att vi emellanåt ställer in - och det gör ju inte viljan att anmäla större till nästa gång. Flera i vår omgivning tycker att vi också borde ha pay&jump/pay&ride istället, för då skulle vi få fler starter (och tjäna mer pengar) - men det är ju liksom inte det som är meningen, att vi är några få som ska jobba massor för att klubben ska få in pengar. Sen då?

Större tävlingar har vi helt enkelt inte fler än vi kan ro iland. Just nu, när de flesta av oss som jobbat med tävlingarna i flera år är ganska trötta på alltihop, blir det med andra ord en enda tävling, lokal dressyr, stor häst, fyrtio starter, och det är tillräckligt lite för att det ska gå att få några tappra själar att ställa upp. Mat ingår, förstås, men inget mer. En fest för de som jobbat? - då är det plötsligt ännu en sak som måste organiseras av den lilla klicken som sliter häcken av sig. Visst vore det bra att kunna visa uppskattning - men på något sätt landar det där i att om dom borde göra något för oss som jobbar på tävlingen, vilka är då dom och oss? Och varför ska dom ordna allt?

Jag tror det stora problemet är hela samhällssynen nuförtiden. Man har inte tid och ork och lust att vara med i en förening och tillsammans göra saker för klubben, för sig själva och för andra; man vill betala för en tjänst (fast så lite som möjligt, hur sjutton har de mage att ta så mycket betalt???) och i övrigt sköta sitt. Lösningar? Ingen aning. Antagligen kommer det så småningom att landa i företag (eller åtminstone avlönade funktionärer) som håller i mycket av aktiviteterna, när de sista entusiasterna kroknar.
 
På klubbtävlingar har vi i många år haft regeln att man måste ha med sig en funktionär eller själv vara funktionär för att få starta.

Visst vore det bra att kunna visa uppskattning - men på något sätt landar det där i att om dom borde göra något för oss som jobbar på tävlingen, vilka är då dom och oss? Och varför ska dom ordna allt?

Jag tror det stora problemet är hela samhällssynen nuförtiden. Man har inte tid och ork och lust att vara med i en förening och tillsammans göra saker för klubben, för sig själva och för andra; man vill betala för en tjänst (.

Klippt lite.

1. Ingen jättebra plan om man vill behålla medlemmar.
Det finns ju fler personer än jag i denna värld som faktiskt inte har anhöriga som kan ställa upp. Det systemet bygger på att alla som vill tävla, har en familj (eller goda vänner som ställer upp).

2. Jag har "jobbat" lite för min ena klubb. Bland annat lagt en hel dag på att köra omkring med barn med häst och vagn. Vår ordförande, som är en vänlig person, tackade för insatsen.
Det tycker jag är trevligt och egentligen självklart.
Alla i klubben KAN inte köra häst och vagn (för de har inte körbar häst, exempelvis) och jo, jag tycker att den som lägger en hel dag på att jobba och inte få något betalt, förtjänar ett TACK. Och fri mat, vilket vi som körde, inte fick.

3. Jag vet inte jag om det "bara" är samhällssynen. Jag utgår förstås från mig själv i mitt resonemang. Men om man är ensamstående, jobbar heltid i ett relativt krävande jobb och har fler än en häst - tja, då är det svårt att ha tid att jobba gratis som funktionär på en tävling. Om man ska hinna med resten av livet.
Ja, jag betalar hellre.
Eftersom jag faktiskt har svårt att lägga en heldag på att vara funktionär på tävling. En sådan heldag innebär 8-10 hästar jag inte hinner träna den dagen. Och så hinner jag inte städa huset eller klippa gräset eller laga staket eller byta slitna bräder i boxväggarna och allt det där andra.
Men jo, jag tycker att det är trevligt att kunna komma ut på tävling och inser att jag bör vara tacksam över att det finns personer som ställer upp och faktiskt tycker att det är roligt.
 
Klippt lite.

1. Ingen jättebra plan om man vill behålla medlemmar.
Det finns ju fler personer än jag i denna värld som faktiskt inte har anhöriga som kan ställa upp. Det systemet bygger på att alla som vill tävla, har en familj (eller goda vänner som ställer upp).

Min förra klubb hade det systemet. Jag hade fyra mil in till klubben och åkte alltid ensam. Jag kontaktade dem och sa att jag måste vara funktionär själv, kan jag få en syssla som jag kan göra i anslutning till min ritt? Ofta fick jag rida bland de sista och hjälpa till att plocka undan eller så var jag sekreterare i en klass innan jag själv red. Det funkade alldeles utmärkt. Däremot var jag inte så förtjust i att man ville att alla som tävlade för klubben på vanliga tävlingar skulle åka dit kvällen innan tävlingarna och bygga bana. För mig blev det åtta mil för något som ofta var gjort på en kvart. Men även detta pratade jag med tävlingssektionen om och fick "dispens" mot att jag gjorde andra saker för klubben. Det är ju så mycket olika saker som ska göras före, under och efter en tävling, så något litet brukar man alltid kunna bidra med, om inte annat att baka en kaka till kafeterian.
 
På klubbtävling har vi "turen" att det är många ridskole-ryttare. Där har vi som krav att alla juniorer alltid ska ha med sig vuxen som funktionär.
Det har ju inte bara att göra med funktionärs-tillsättning utan även säkerhetsaspekten, vem ansvarar om det händer barnet något? Men det gör ju att det aldrig är något problem fylla posterna.
Seniorerna får ta mockning av ridhus och städning av klubbhus, sånt som kan göras efter tävlingen.

På lokaltävling så har vi halva startavgiften, då ska man komma och ställa iordning dagen innan samt fixa en halvdagsfunktionär den tävlingsdagen eller någon annan tävlingsdag.
Lektionsryttare ska ta med en person (helst vuxen) samt själva hjälpa till under tävlingsdagen. Då står klubben för hästlicens och hästhyra.
Sen brukar man kunna få med några utomstående medlemmar som tycker det är kul vara med och jobba.

Att samarrangera med en annan klubb är också bra sätt få fler funktionärer. Vi gör så på vår hopptävlingen vi har på våren eftersom just hopptävling kräver mer funktionärer. Fungerade super förra året så vi gör om samma upplägg i år igen.
 
Vill du ha hjälp med nått så bör du ju ändå visa uppskattning. Annars lär det bli svårt att få hjälp nästa gång. Det är i princip alltid samma personer som ställer upp. Tycker allt att dom är värda att visa uppskattning. För vad händer när dom lessnar? Folk lessnar på att bli tagna för givna och då står man där sen. Tvång har aldrig gynnat. Mutor och uppskattning kan däremot få folk att vilja.

Men vem menar du är den som ska visa uppskattning?

För jag gissar och antar att de som jobbar ideells med tävlingen är samma personer som är engagerade i klubben i övrigt, så VEM ska visa uppskattning till dessa? Tävlingsryttarna kanske - det vore ju det mest logiska.
 
Jag tycker generellt sett att de som löser licens för en klubb också ska ställa upp som funktionär på någon eller några tävlingar för den klubben (beroende på hur många tävlingar som arrangeras). Är det en ridskola med ren klubbtävling så kan kravet för att deltaga vara att varje ryttare ställer upp med en funktionär, antingen sig själv eller medföljande person. ¨

Att betala sig ur funktionärskapet är ju en lösning, men då tror jag att det handlar om helt andra pengar än vad folk är villiga att betala för att slippa om man ska ta in folk som man betalar för att vara funktionär. Jag tror att den riktningen skulle göra at vi kanske fick rent proffessionella tävlingsarrangörer som ambulerar från tävlingsplats till tävlingsplats, men så skulle det kosta därefter också.
 
Klippt massor. :-)

1: Jag har åkt på tillställningar där det är ok att jag själv även är funktionär men låter bli sådana där man måste ha någon annan med sig (eftersom jag inte heller har någon jag vill släpa med mig för att göra arbete). Tyvärr är alternativet för vår klubb i dagsläget att vi inte har några klubbtävlingar alls eftersom vi ganska få som roddar runt allting helt enkelt inte räcker till för att vara överallt på en klubbtävlingsdag, och jag tror att sannolikheten är större att vi hittar någon som kan tänkas vilja hjälpa till bland de startande och deras omgivning, än i någon annan grupp. Naturligtvis försöker vi lägga funktionärsuppgifterna så det funkar; är man funktionär åt sig själv så kanske man inte förväntas skriva åt domaren för ryttarna innan, etc.

2: Det är klart att det är bra att visa uppskattning när folk kommer och gör saker för föreningen. Men litegrann blir det ändå "vi och dom". Ordföranden tackade dig. Tackade du ordföranden för att hen gjorde saker? (Det är så lätt att den lilla klicken som gör det mesta dessutom förväntas vara de som delar ut uppskattning till alla andra, sen må det vara tack och glada tillrop, ordnade fester, och allt vad det nu är.) Det är lite det jag saknar - att folk tillsammans vill göra saker (efter tid och förmåga), ser föreningen som vi.

3... fast jo, jag tycker också det är mycket bekvämare att betala och få saker serverade. Visst är det. Det är det som är så knepigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 644
Islandshäst Hur har ni det i era klubbar med funktionärer till tävlingar? Är det nånsin problem med att täcka upp alla uppgifter? Är det samma...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Muninn
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 064
Senast: oz_joj
·
Skola & Jobb Efter som att jag inte är särskilt rationell för stunden behöver jag lite inputt. Bakgrundsinfo: Sa upp mig i våras från mitt älskade...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp