Locka funtionärer till tävling

3... fast jo, jag tycker också det är mycket bekvämare att betala och få saker serverade. Visst är det. Det är det som är så knepigt.

Det håller jag med om, frågan är bara om folk(jag tlil exempel) är beredd att betala vad det kostar.

Jag ser förlängningen med proffessionella tävlingsarrangörer som ambulerar och klubbarna hyr in, vill de som tävlar betala för detta?
 
Det håller jag med om, frågan är bara om folk(jag tlil exempel) är beredd att betala vad det kostar.

Jag ser förlängningen med proffessionella tävlingsarrangörer som ambulerar och klubbarna hyr in, vill de som tävlar betala för detta?

Antagligen inte. Man kan förvänta sig att det är ganska hög timkostnad för proffs-funktionärer.
 
En träningshelg för funktionärer hade jag gärna jobbat för. Kanske kan man ha olika priser beroende på hur mycket personerna har hjälpt till?

Försökte vara funktionär i den klubb jag var medlem i sist. Mailade rätt person, men fick sen aldrig något direkt svar om vad jag skulle göra eller när det skulle ske. Tappade sugen direkt och sen när tävlingshelgen kom var jag inte med på funktionärslistan heller så åkte aldrig dit.
Det var en ren tävlingsklubb så hyrde in sig på andra anläggningar när de arrangerade tävlingar.
 
Många klubbar har ju som krav att de som tävlar i allsvenskan för dem ska ställa upp på hemmatävlingar. Eller att de som har licens skall ställa upp. Lite olika från klubb till klubb.

MEN vår närmaste klubb, som vi inte tävlar för, men är medlemmar i eftersom vi trots allt är där ibland och tränar i deras ridhus osv. Alltså medlemmar för att vara snälla. Nu ställer de krav att alla medlemmar ska hjälpa till på hemmatävling. Blir nog en ond cirkel. För vi kommer nu sluta vara stödmedlemmar. Vi kan ju inte vara funktionärer till dels vår licensklubbs tävlingar, och dels denna klubbs tävlingar.
 
Vi kan ju inte vara funktionärer till dels vår licensklubbs tävlingar, och dels denna klubbs tävlingar.
Kan kan man väl. Jag har varit funktionär på många av min gamla ridklubbs tävlingar (den där jag gick på ridskola och lärde mig en massa saker) även sedan jag skaffade egen häst, sitter i styrelsen för annan klubb, etc, etc.

Men visst är det så att alla motkrav får folk att backa. Ska medlemmar hjälpa till så tappar man medlemmar. Ska licensierade ryttare hjälpa till så försvinner de till grannklubben istället för där behöver de inte. Ska tävlingsdeltagare hjälpa till, ja då åker de på en annan tävling. Etc, etc. Kvar blir de som ändå jobbar en massa men som inte hinner med att fixa allting själva.
 
Ofta är det tävlingsryttarna vår klubb sponsrar med saker. Det är ju ändå de som syns för klubben. Och för att få tävla (ställa licenser) behöver klubben(medlemmarna) anordna tävling.

Motprestation x antal starter för tex
Tillbska på licensavgift, gratis klubbjacka/kläder, en gratis träning för av styrelsen vald tränare i hopp/dressyr, fri ridning en heldag vid ridhus (vår klubb har bara ridbana), osv.osv.

Kanske kan man förlänga dessa aktiviteter från att gälla klubbens licensierade tävlingsryttare till att gälla funktionärer vid tävling?

Vår klubb som är så liten, det är främst några eldsjälar ffa styrelsemedlemmar som drar tunga lass och de flesta tävlar inte ens utan det är nog mer en mysklubb:p
Dvs de får inget för jobbet mer än tack och positiv respons för väl genomförda tävlingar och så mat på tävlingsdagen.


Jag har btw fått en fin blomma och presentkort på hästaffär av styrelsen för att ha dragit ett tuuungt lass med mycket ansvar på en (eller ja...flera:grin:) tävlingar. Väldigt uppskattat!
 
Men vem menar du är den som ska visa uppskattning?

För jag gissar och antar att de som jobbar ideells med tävlingen är samma personer som är engagerade i klubben i övrigt, så VEM ska visa uppskattning till dessa? Tävlingsryttarna kanske - det vore ju det mest logiska.

det är ju några (hopp/dressyrsektionen) som håller i det hela och vill dom att övriga medlemmar ska hjälpa till så får ju dom visa att dom uppskattar det. vem har lust att hjälpa till om man inte blir trevligt bemött? spelar ingen roll att man SKA. för folk skiter i det om dom inte blir bemötta på ett bra sätt.
självklart ska tävlingsryttarna visa uppskattning
 
det är ju några (hopp/dressyrsektionen) som håller i det hela och vill dom att övriga medlemmar ska hjälpa till så får ju dom visa att dom uppskattar det. vem har lust att hjälpa till om man inte blir trevligt bemött? spelar ingen roll att man SKA. för folk skiter i det om dom inte blir bemötta på ett bra sätt.
självklart ska tävlingsryttarna visa uppskattning

Jag ifrågasätter verkligen inte att uppskattning ska visas och jag vet mycket väl att om man inte får uppskattning så tröttnar man. Det jag vill ha fram är att det är svårt att veta riktigt vem som ska uppmärksamma vem. Såklart att tävlingsledning ska bemöta funktionärer fint och uppskatta deras jobb, men vem ska uppskatta tävlingsledning (de som oftast drar det tyngsta lasset)?
 
Jag ifrågasätter verkligen inte att uppskattning ska visas och jag vet mycket väl att om man inte får uppskattning så tröttnar man. Det jag vill ha fram är att det är svårt att veta riktigt vem som ska uppmärksamma vem. Såklart att tävlingsledning ska bemöta funktionärer fint och uppskatta deras jobb, men vem ska uppskatta tävlingsledning (de som oftast drar det tyngsta lasset)?

det är väl egentligen övriga medlemmar. och samtidigt så ska ju funktionärerna göra det åxå. ömsesidig uppskattning. men det måste visas. det behöver bli något positivt och roligt för båda parter.
 
det är ju några (hopp/dressyrsektionen) som håller i det hela och vill dom att övriga medlemmar ska hjälpa till så får ju dom visa att dom uppskattar det.
Men... det är ju inte så att tävlingssektioner/styrelsen/eldsjälarna/vilka det nu är arrangerar tävlingar för sin egen skull. Det är ju inte dem man hjälper och gör saker för om man är funktionär på en tävling. Det är klubben. Och klubben är ju vi. Tillsammans. Det känns som om det är den biten som fallit bort.
 
Problemet har varit då jag varit med i små klubbar, ett fåtal vill ha tävlingar. Men så krävs det att andra (som inte är med och tävlar) också ställer upp som funktionärer.
Då har det blivit diskussioner om detta.
 
Men... det är ju inte så att tävlingssektioner/styrelsen/eldsjälarna/vilka det nu är arrangerar tävlingar för sin egen skull. Det är ju inte dem man hjälper och gör saker för om man är funktionär på en tävling. Det är klubben. Och klubben är ju vi. Tillsammans. Det känns som om det är den biten som fallit bort.
Problemet blir ju om medlemmarna har olika åsikter om vad klubben ska ägna sig åt. Många bryr sig inte om det finns tävlingar

Men vill man att det ska finnas tävlingar måste man ställa upp.
 
Problemet har varit då jag varit med i små klubbar, ett fåtal vill ha tävlingar. Men så krävs det att andra (som inte är med och tävlar) också ställer upp som funktionärer.
Då har det blivit diskussioner om detta.
Håller med!

Sen är det ju så att tävlingar bringar en(hel)del pengar som hos oss används till underhåll och inköp av tex hinder eller annat nyttigt. Vilket används av alla medlemmar....
 
Håller med!

Sen är det ju så att tävlingar bringar en(hel)del pengar som hos oss används till underhåll och inköp av tex hinder eller annat nyttigt. Vilket används av alla medlemmar....
Ok då skulle jag nog förklara detta tydligt för de medlemmar som påverkas av detta.
Tex att vi är beroende av inkomsten från tävlingarna för att kunna underhålla stallets lokaler.
 
Problemet blir ju om medlemmarna har olika åsikter om vad klubben ska ägna sig åt. Många bryr sig inte om det finns tävlingar

Men vill man att det ska finnas tävlingar måste man ställa upp.
Jag skulle säga att man har den skyldigheten oavsett vad man själv vill för att vara lite drastisk. Klubben har ett ändamål (oftast definierat i ändamålsparagrafen). Går man med i föreningen säger man att man är villig att arbeta för klubbens ändamål. Tävlingar kan vara en del av ändamålet eller ett medel för att nå ändamålet, t ex genom att generera pengar till föreningen.
 
Det blir tyvärr svårare och svårare att locka funktionärer till tävlingar.
Mutor, hot, tvång, piska/morot, inget verkar fungera.

Biobiljetter i ersättning för hel/halvdagsjobb ?
Gratis ridhuskort 1 gång
Reducerad startavgift om man bidrar med funktionär ?
..

Hur gör ni i era klubbar för att få funktionärer ?

/Desperat

Tvång att vara funktionär om man vill tävla. Det funkar, även om det inte är särskilt trevligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657
Islandshäst Hur har ni det i era klubbar med funktionärer till tävlingar? Är det nånsin problem med att täcka upp alla uppgifter? Är det samma...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Muninn
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 066
Senast: oz_joj
·
Skola & Jobb Efter som att jag inte är särskilt rationell för stunden behöver jag lite inputt. Bakgrundsinfo: Sa upp mig i våras från mitt älskade...
Svar
5
· Visningar
1 308
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp