Lockar som håller

Singoalla

Trådstartare
Med mitt silkiga skandinaviska platta hår så håller mina lockar hela vägen från hemmet till busstationen, om jag har tur. Det enda som verkar fungera är Björn Axén Megafix Super Strong hårspray, men det gör också lockarna stela och det är ju inte så trevligt.

En kollega tipsade om att skaffa en bättre locktång. Just nu lockar jag med någon form av kombinerad plattång och locktång som inte kostade mig särskilt mycket, och enligt kollegan med liknande hår så ska en riktigt bra locktång med keramisk teknologi göra stor skillnad. Exempelvis ghd. Dom kostar dock en del så jag är inte så sugen på att köpa hem en för att sedan upptäcka att resultatet blir detsamma. Så, någon som har några erfarenheter kring detta? Överlag ni som får era lockar att hålla en hel kväll, hur gör ni?
 
Hur och med vad förpreparerar du håret? För mig är det viktigaste för om lockarna ska hålla bra.
Sedan kan det också vara bra att när man lockat en slinga, rulla ihop den och sätta fast med ett klips, så håret får svalna i ihoprullad form. Det beror ju iofs på hur pass lockigt man vill att det ska vara, men det brukar gå att dra ur lockarna lite efteråt ändå.
 
Hur och med vad förpreparerar du håret? För mig är det viktigaste för om lockarna ska hålla bra.
Sedan kan det också vara bra att när man lockat en slinga, rulla ihop den och sätta fast med ett klips, så håret får svalna i ihoprullad form. Det beror ju iofs på hur pass lockigt man vill att det ska vara, men det brukar gå att dra ur lockarna lite efteråt ändå.

Jag förprepar inte alls. En frisör tipsade om att spraya lite i håret innan jag lockade, men då utskick hon från att jag hade en locktång. Jag har ju en plattång (fast med rundad varm utsida) så jag drar den genom håret för att få lockar, och då blir det strävt med produkter i innan. Men ska som sagt köpa en ny bra locktång tänker jag. Hur förprepar du?
 
Mitt bästa tips är att föna håret torrt med volympreparat, jag har något från Amika som ger mer struktur. Sen locka och sedan ännu mer texturspray. Möjligtvis hårspray, men vill helst kunna dra fingrarna igenom.
 
Jag förprepar inte alls. En frisör tipsade om att spraya lite i håret innan jag lockade, men då utskick hon från att jag hade en locktång. Jag har ju en plattång (fast med rundad varm utsida) så jag drar den genom håret för att få lockar, och då blir det strävt med produkter i innan. Men ska som sagt köpa en ny bra locktång tänker jag. Hur förprepar du?

Ah, då förstår jag, det blir lite för strävt att dra med plattång då, jo. Redan att du köper en locktång tror jag kan göra skillnad.
Jag brukar förpreparera med någon bra produkt som ska ge stadga (ev. Volym) vid värmestyling, som t.ex. mousse eller blow drying lotion/fluid. Viktigt för mig är att det inte är en produkt som blir "kladdig" när man använder värnetång.
Lockarna kommer att kännas "preparerade" dock, har inte själv hittat något sätt att få dem både hållbara och "naturliga", tyvärr.
:)
 
Rullar i fuktigt, nytvättat hår och sen när de torkat spraya medan håret fortfarande är upprullat, låt vara ett tag och spraya sen en gång igen, när rullarna är bortplockade och frisyren fixad.
 
Jag tycker det är jättestor skillnad i hållbarhet mellan lockar gjorda med plattång och lockar gjorda med locktång.
Plattångslockarna går ur mycket snyggare, men jag älskar hur håret blir när de gått ur. Plattat, fast inte platt. Typ. Så fint!

Jag har en locktång från Obh Nordica, en sån utan "klämma" som bara är en stav typ. Funkar oväntat bra! Just min modell finns nog inte kvar längre pga gammal - men finns liknande för typ 400 spänn. Känns inte hela världen att lägga ut om man jämför med de från GHD. Kanske börja där och sen satsa på en dyrare om du gillar det? :)
 
Jag tycker det är jättestor skillnad i hållbarhet mellan lockar gjorda med plattång och lockar gjorda med locktång.
Plattångslockarna går ur mycket snyggare, men jag älskar hur håret blir när de gått ur. Plattat, fast inte platt. Typ. Så fint!

Jag har en locktång från Obh Nordica, en sån utan "klämma" som bara är en stav typ. Funkar oväntat bra! Just min modell finns nog inte kvar längre pga gammal - men finns liknande för typ 400 spänn. Känns inte hela världen att lägga ut om man jämför med de från GHD. Kanske börja där och sen satsa på en dyrare om du gillar det? :)

Funderade på att köpa en billigare, men ifall att det inte gör någon större skillnad mot den jag har nu så känns det onödigt. Plus att om jag ändå vill köpa en dyrare sen så blir det jättedyrt med båda. Hmm..

Frågade precis en vän hur hon får sina lockar att hålla och hon tycker att dom håller bättre om hon lockar med plattång. Så nu blev jag jätteförvirrad :p

Jag tror att det är den här jag har nu:
5708642030649.jpg
 
Funderade på att köpa en billigare, men ifall att det inte gör någon större skillnad mot den jag har nu så känns det onödigt. Plus att om jag ändå vill köpa en dyrare sen så blir det jättedyrt med båda. Hmm..

Frågade precis en vän hur hon får sina lockar att hålla och hon tycker att dom håller bättre om hon lockar med plattång. Så nu blev jag jätteförvirrad :p

Jag tror att det är den här jag har nu:
5708642030649.jpg

Haha, jag tycker det blir jättestor skillnad. Och då lockar jag ändå med ghd när jag lockar med plattång :p
Blir ju olika sorters lockar, men jag tycker absolut att locktångslockarna håller bättre.

Ska dock tillägga att jag har ganska fogligt hår! :D
 
Med mitt silkiga skandinaviska platta hår så håller mina lockar hela vägen från hemmet till busstationen, om jag har tur. Det enda som verkar fungera är Björn Axén Megafix Super Strong hårspray, men det gör också lockarna stela och det är ju inte så trevligt.

En kollega tipsade om att skaffa en bättre locktång. Just nu lockar jag med någon form av kombinerad plattång och locktång som inte kostade mig särskilt mycket, och enligt kollegan med liknande hår så ska en riktigt bra locktång med keramisk teknologi göra stor skillnad. Exempelvis ghd. Dom kostar dock en del så jag är inte så sugen på att köpa hem en för att sedan upptäcka att resultatet blir detsamma. Så, någon som har några erfarenheter kring detta? Överlag ni som får era lockar att hålla en hel kväll, hur gör ni?

Inte riktigt svar på din fråga, men använder du inte en mousse eller annan produkt som är gjord för lockigt hår?
Jag har iofs naturliga lockar som i bästa fall lägger sig i spiraler, men även dom kan det bli lite si o så med (beroende på vädret) om jag inte använder mousse. Tycker att den är oumbärlig, även för en lockis.
Jag använder John Frieda Frizz-Ease Curl Reviver Styling Mousse, trivs bäst med den (fast jag vet att det finns fler som är bra).
 
Med mitt silkiga skandinaviska platta hår så håller mina lockar hela vägen från hemmet till busstationen, om jag har tur. Det enda som verkar fungera är Björn Axén Megafix Super Strong hårspray, men det gör också lockarna stela och det är ju inte så trevligt.

En kollega tipsade om att skaffa en bättre locktång. Just nu lockar jag med någon form av kombinerad plattång och locktång som inte kostade mig särskilt mycket, och enligt kollegan med liknande hår så ska en riktigt bra locktång med keramisk teknologi göra stor skillnad. Exempelvis ghd. Dom kostar dock en del så jag är inte så sugen på att köpa hem en för att sedan upptäcka att resultatet blir detsamma. Så, någon som har några erfarenheter kring detta? Överlag ni som får era lockar att hålla en hel kväll, hur gör ni?
Jag har ju inte silkigt hår då och jag tror att det är en sak i det hela. Kan du inte prova att låta bli balsam den gången du vill locka? Och sedan locka i blött hår, vänta tills det är torrt, spreja, släpp ut lockarna. (Som @Singoalla sa).

Ev också fäster frisyrer bättre i hår som inte är nytvättat.
 
Jag har provat typ allt och inget funkar. Min frisör menar att det inte ens kommer att funka med permanent, om jag nu inte hade velat prova pudelfrisyr förstås.

Så jag har gett upp.
 
Med mitt silkiga skandinaviska platta hår så håller mina lockar hela vägen från hemmet till busstationen, om jag har tur. Det enda som verkar fungera är Björn Axén Megafix Super Strong hårspray, men det gör också lockarna stela och det är ju inte så trevligt.

En kollega tipsade om att skaffa en bättre locktång. Just nu lockar jag med någon form av kombinerad plattång och locktång som inte kostade mig särskilt mycket, och enligt kollegan med liknande hår så ska en riktigt bra locktång med keramisk teknologi göra stor skillnad. Exempelvis ghd. Dom kostar dock en del så jag är inte så sugen på att köpa hem en för att sedan upptäcka att resultatet blir detsamma. Så, någon som har några erfarenheter kring detta? Överlag ni som får era lockar att hålla en hel kväll, hur gör ni?

En produkt som tycks få mina lockar fina längre är är spray som heter Curl Splash från Goldwells Twist Around-serie. Det är en rätt flexibel spray, så det blir inte stelt. Locktång kan jag dock inte tipsa om, har övergått nästan helt till att locka håret genom att sova med ett hårband som jag tvinnat hårslingor runt. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kanske lite knasig rubrik men mitt problem är att mitt hår är väldigt fint (jag säger tunt och frisören säger fint) alltså det är inte...
Svar
7
· Visningar
2 113
Senast: Idas
·
Äldre Hej bukefalosar! God jul på er en dag försent! Jag ska ut oca svira ikväll och har tänkt köra på beachlockar med plattången, en...
Svar
15
· Visningar
5 010
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Förlåt min stress men mitt liv är så emot mig just nu att jag helt glömt av att det är nyår imorn och vi är bortbjudna på lite mer fancy...
Svar
8
· Visningar
3 102
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp