Bukefalos 28 år!

T

Tinderpunk

Istället för att diskuttera stall vs lösdrift,

Vilka har sina hästar på lösdrift?
Vad har djurskyddsverket ställt sig till det?(heter det så äsch)
Ngn som har bra tips?

Vi har våra hästar på lösdrift o det har funkat otroligt bra, de fyra fem år de gått så, hostan har försvunnit nästan helt från damen. Och magistern är inte på rasande dåligt humör på morgonkvisten. heh :bow:
 
I somras blev jag erbjuden att ta ansvar för ett stall och det gav mig möjlighet att äntligen få ha hästen på lösdrift under seriösa förhållanden.

I detta område är det svårt med lösdrift för "vanliga" hästar och svårt att hitta intresserade, men det gör inget, när det väl kommer in hästar så är det med likasinnade ägare vilket ger en bra stallmiljö för oss människor också. Allt håller mig veterligen och vad jag har kunnat konstatera EU:s mått och regler på både lösdriften, stall och hagar.

På denna lösdrift så har hästarna en större ligghall, de har tillgång till varsin egen box de kommer in i varje dag och en lagom stor vinterhage att ströva omkring i.
Det är en mixad flock som bl.a. kommer bestå av när de nya kommer in shettis, halvblod, arab, freiser, nordsvensk i olika åldrar. En del av dessa hästar är barfotahästar, en del har eller kommer ha skor och en går med täcke (nordisen) resten utan. Allt utifrån vad som passar individen. Nästan alla är i ridbar ålder och tränas som vilken annan häst som helst.

MVH/
 
Jag har mina tre hästar på lösdrift. Stor ligghall, fri tillgång på ensilage, inga täcken och 5 hektar att röra sig på. Har precis varit ute och gosat med dem, alla låg och sov i halmen tillsammans... Det finns inget bättre.
 
Jag har min häst på lösdrift nu. Han går i en flock som för tillfället består av 10 hästar, mestadels yngre av manligt kön. De har en ligghall på ca 100 kvm som halmas vid behov (djupströbädd) och utanför en liten "rasthage" som är täckt med mackadam i olika storlek för att de ska få hårt underlag att röra sig på. Utanför rasthagen har de gärden på 5-6 hektar (som inte blivit upptrampade mer än vid trånga passager). I rasthagen står en 'höhäck' där de får fri tillgång på ensilage. De mår utmärkt och är riktigt harmoniska och sociala. Det är bra att ha mat och vatten på olika ställen så att hästarna är tvungna att röra mycket på sig.

Ett hett tips är att ringa djur- och hälsoskyddsinspektören för att få det godkänt innan man släpper på hästarna. Folk kommer garanterat ringa in och anmäla nämligen (hästarna fryser ju..... :smirk: ) och om inspektören redan varit ute och sett att det är en bra lösdrift så behöver de inte åka ut igen.

Det som kanske kan vara negativt för någon är ju att hästarna behåller (får tillbaka) sin naturliga dygnsrytm, nämligen att de är aktiva på natten och står/ligger och susar på förmiddan/dagen.
 
Min häst går på lösdrift tillsammans med 8 andra islandshästar och en shettis. De har stora hagar, eluppvärmd vattenkopp och ligghall. Hästarna är helt oklippta och mår jättebra. De är VÄLDIGT sällan sjuka. Vi har en foderhäck där de får hösilage två gånger om dagen. Har fri utfodring om det skulle bli kallare än vad det är nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 538
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 513
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 816
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp