Lönesamtal

BernT

Trådstartare
Hur ofta ska man ha lönesamtal på jobbet? Är det krav på att man har det? Jag har jobbat där jag jobbar i 2.5 år drygt och aldrig haft något lönesamtal. Har pratat lite löst med chefer som mest skjuter på det ''vi tar det efter nyår, nej till våren, nej i sommar, nej efter sommaren, det blir bra''. Har inte varit superengagerad själv pga inte orkat bry mig men tänkte ta tag i det under hösten. Måste jag gå till facket? Vi har Handels.

Har fått löneförhöjning enligt en slags pott vi har men 1.50 kr extra i timmen känns som ett hån.
 
Hur ofta ska man ha lönesamtal på jobbet? Är det krav på att man har det? Jag har jobbat där jag jobbar i 2.5 år drygt och aldrig haft något lönesamtal. Har pratat lite löst med chefer som mest skjuter på det ''vi tar det efter nyår, nej till våren, nej i sommar, nej efter sommaren, det blir bra''. Har inte varit superengagerad själv pga inte orkat bry mig men tänkte ta tag i det under hösten. Måste jag gå till facket? Vi har Handels.

Har fått löneförhöjning enligt en slags pott vi har men 1.50 kr extra i timmen känns som ett hån.
Vet inte om det finns något bestämt, men jag som jobbar inom kommun har lönesamtal varje år.
 
Det beror väl på ditt avtal. Jag har aldrig haft under alla mina år. Jag har alltid fått enligt kollektivavtal.
 
Det beror väl på ditt avtal. Jag har aldrig haft under alla mina år. Jag har alltid fått enligt kollektivavtal.
Jag hade ett samtal på slutet av min karriär. Då började chefen härja om att vi skulle rotera på alla möjliga sätt. Jag hade nyss varit utbränd ett tag så jag sa att jag skiter i nån löneförhöjning bara jag får arbeta i lugn och ro, (jag pressar mig själv rätt bra). OK sa chefen. Men facket gick inte med på det utan jag fick lite av potten ändå.
 
Lönesamtal brukar man ha i samband med att man anställs och sedan när nya löneavtal tecknas. har företaget tarifflöner där alla får lika är det väl inte så vanligt med lönesamtal men så fort man har individuell lönesättning skall man ha lönesamtal anser jag. Man bör få veta VARFÖR man just fått den lön man fått och vad göra för att få mer....
Ta din fackliga organisation som hjälp....
 
Du har rätt att kräva ett lönesamtal varje år, arbetsgivaren får inte neka dig det.
Dock finns det inga krav på att arbetsgivaren måste boka in ett lönesamtal utan det är upp till dig att göra det om inte företaget/organisationen gör det automatiskt.
Min chef försöker också alltid slingra sig, kan ta två-tre månader innan hon äntligen hittar en lämplig tid men jag ser till att ha lönesamtal varje år för jag tycker att det är viktigt.
Sedan hur mycket det påverkar har jag ingen aning om. Har tyvärr inte den bästa chefen...
 
Du har rätt att kräva ett lönesamtal varje år, arbetsgivaren får inte neka dig det.
Dock finns det inga krav på att arbetsgivaren måste boka in ett lönesamtal utan det är upp till dig att göra det om inte företaget/organisationen gör det automatiskt.
Min chef försöker också alltid slingra sig, kan ta två-tre månader innan hon äntligen hittar en lämplig tid men jag ser till att ha lönesamtal varje år för jag tycker att det är viktigt.
Sedan hur mycket det påverkar har jag ingen aning om. Har tyvärr inte den bästa chefen...
Du tänker möjligtvis inte på medarbetarsamtal?
 
Hur ofta ska man ha lönesamtal på jobbet? Är det krav på att man har det? Jag har jobbat där jag jobbar i 2.5 år drygt och aldrig haft något lönesamtal. Har pratat lite löst med chefer som mest skjuter på det ''vi tar det efter nyår, nej till våren, nej i sommar, nej efter sommaren, det blir bra''. Har inte varit superengagerad själv pga inte orkat bry mig men tänkte ta tag i det under hösten. Måste jag gå till facket? Vi har Handels.

Har fått löneförhöjning enligt en slags pott vi har men 1.50 kr extra i timmen känns som ett hån.
Har man individuell lönesättning bör man ju ha det varje år. Går man efter kollektivavtalet så finns det ju inte så mycket att diskutera tycker jag.
 
Har man individuell lönesättning bör man ju ha det varje år. Går man efter kollektivavtalet så finns det ju inte så mycket att diskutera tycker jag.

Vi har individuellt med stöd av kollektivavtal typ. Dvs man kan aldrig få mindre än kollektivavtalet men man kan förhandla sig till mer. Inte mycket mer men lite iaf. Men ja bästa sättet att höja lönen är ju att byta jobb så funderar lite löst på det.
 
Du har rätt att kräva ett lönesamtal varje år, arbetsgivaren får inte neka dig det.
Dock finns det inga krav på att arbetsgivaren måste boka in ett lönesamtal utan det är upp till dig att göra det om inte företaget/organisationen gör det automatiskt.
Min chef försöker också alltid slingra sig, kan ta två-tre månader innan hon äntligen hittar en lämplig tid men jag ser till att ha lönesamtal varje år för jag tycker att det är viktigt.
Sedan hur mycket det påverkar har jag ingen aning om. Har tyvärr inte den bästa chefen...

Mina chefer har bytts ut i väldigt snabb takt (stannar typ 3-4 månader) så det gör ju att det skjuts på hela tiden, sjukt drygt.
 
Hur ofta ska man ha lönesamtal på jobbet? Är det krav på att man har det? Jag har jobbat där jag jobbar i 2.5 år drygt och aldrig haft något lönesamtal. Har pratat lite löst med chefer som mest skjuter på det ''vi tar det efter nyår, nej till våren, nej i sommar, nej efter sommaren, det blir bra''. Har inte varit superengagerad själv pga inte orkat bry mig men tänkte ta tag i det under hösten. Måste jag gå till facket? Vi har Handels.

Har fått löneförhöjning enligt en slags pott vi har men 1.50 kr extra i timmen känns som ett hån.

Har jobbat 12 år inom samma företag. Aldrig lönesamtal... vi får en liten höjning varje år utifrån hur länge vi jobbat.
 
Jag tror inte det finns några krav på lönesamtal. Möjligen att det kan regleras i kollektivavtal eller enskilda arbetsplatsers policy, men inget generellt krav.
 
Har jobbat 12 år inom samma företag. Aldrig lönesamtal... vi får en liten höjning varje år utifrån hur länge vi jobbat.
Jag jobbade inom samma företag med kollektivavtal i 11 år och hade heller aldrig något lönesamtal då. Men nu när jag har individuell lönesättning så har jag lönesamtal årligen :)
 
Kollektivavtalet!

Fast det är ju ändå så att väldigt, väldigt många jobbar utan kollektivavtal. Jag är själv inte så intresserad av kollektivavtal som anställd,

Och du presenterade det som ett allmänt faktum att det är tvingande med lönesamtal, vilket det alltså inte är. Inte ens med kollektivavtal följs rekommendationen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 119
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 334
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 407
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp