long reining

lovehorses

Trådstartare
Är det någon som håller på med det på sin/sina hästar?
Var på en kurs och fick höra talas om det verka väldigt intressant.
Har ni märkt någon skillnad efter ni använt det på era hästar?

Positiva och negativa kommentarer!!!
 
Sv: long reining

Har inte varit på kurs men provade att jobba på långa tyglar (6 m ponnytöm till stor häst) och det var milsvid skillnad på min häst inställning jämfört med vanlig tömkörning. Hon var mycket mer engagerad, motiverad och lyssnade betydligt bättre. Vi samspelade på ett helt annat sätt än vid tömkörningen. Det var svårare för mig att hålla koll vid byte av sida mm. Som att börja om på nytt igen.
Träningsmässigt var det mycket lättare att rakrikta, kanon att ta pass längs med stängslet där man lätt kunde korrigera. Men man ser inte lika bra som när man går bakom. Jag kommer helt klart att träna vidare på detta sätt om jag bara får till "rätta knycken" som de sa i Saltkråkan..... men övning ger ju färdighet.
/Sessiagh
 
Sv: long reining

Jag provade det på min 4 åring. hon tyckte jätte mycket om det.Efter det trava jag lite med henne (longering) och vilken skillnad det blev på traven. Sänkt huvud och jämn trav. (hon är ett varmblod)Provade lite sluta och hon fattade vinken fort.
man behöver heller inte vara rädd för att tömmarna fastnar i tömkörningsjorden och drar i onödan.
Ska prova idag igen och se vad hon säger om det.
Ska också prova på min gammelhäst där måste det vara super!!!
 
Sv: long reining

Jag gör det på min gamla häst (23), men jag har bara gjort de tre första övningarna enligt filmen. Hästen tycker om det och det är så himla enkelt!
Jag använder sidepull och en gramantygel, den är lite kort men funkar ok i skritt tills vidare.

Jag tror inte det finns några kurser häromkring tyvärr, vad jag vet.
 
Sv: long reining

Igår (torsdag) provade jag lite igen med min fyra åring.
Vi skritta på ett tag och gjorde samma övingar som dagen före hon tyckte det var jätte kul.
Sen prova jag att trava med henne, först ville hon bara springa iväg men efter att ha visat att man ska inte rusa så trava hon så lugnt att jag kunde gå i snabb takt snett bakom henne vid bakbenen. (jag hade hjälm på)
Jag såg ut så här: :eek::love::bow:
Vilket otroligt steg hon fick, krökte på nacken som bara attans, på ett possitivt sätt. och jobba så rätt.
Jag hade en kompis med och titta och jag skrek åt henne hela tiden: "ser du, ser du!" var så jäkla häftigt.
 
Sv: long reining

Nu blev jag ju lite nyfiken! Vad är long reining för något? Upplys en okunnig!
 
Sv: long reining

Jag har sett detta på bild och film. Verkar jättehäftigt. Jag tömkör ofta så jag vet att arbete på töm är bra. Men vad är det för egentlig skillnad på long reining och tömkörning?
 
Sv: long reining

I long reining har de ingen jord som trycker på ryggen om de har ont i ryggen. Det är väl det jag vet om varför det är så bra.
Sen är det roligare tycker jag att kunna gå lite överallt runt hästen utan att det stramar åt någon stan på hästen.

Gjorde det på min gamla häst idag, han har lite problem med ryggen. i början var han väldigt fundersam och undrade vad vi höll på med men när han fatta vinken med allt, njöt han så det ut som.
Han fick en annan frihet i sin kropp.
Hästarna får samtidigt tänka lite själva på va de gör.
Man ska ju helst inte sitta å dra så mycket i tyglarna/tömmarna när man gör detta...
 
Sv: long reining

Jag har provat och gillar det skarpt!!! Man ger hästen mycket ansvar och frihet så de utvecklas både mentalt och fysiskt. Perfekt att låta den hitta balans i kroppen utan oblanaserad ryttar epå ryggen ;)

Jag får mina tyglar på tisdag :)
 
Sv: long reining

Jag tycker att det är ett otroligt bra sätt att träna och utveckla saker och ting på.
Det jag ogillar med det är att det är en slags delfinträning, alltså godis som belöning. Känns nästan som att hästarna då gör det för godisets skull, inte för att det är kul.

Min åsikt.
Tvingar ingen att tycka som jag.

Malin
 
Sv: long reining

jag ger inte godis till mina hästar utan en massa beröm, mina hästar tar beröm väldigt bra.
de kanske senare får lite godis men det ska inte bli en vana....
kan få något gott efter allt arbete...
 
Sv: long reining

jag ger inte godis till mina hästar utan en massa beröm, mina hästar tar beröm väldigt bra.
de kanske senare får lite godis men det ska inte bli en vana....
kan få något gott efter allt arbete...

Det jag mer menade ä att både Piet och Ellen använder godis.
 
Sv: long reining

Jag använder inte heller godis. men det kan man ju välja själv. Själva metoden för att arbeta hästen är bra :) Bygger dem på ett bra vis.
 
Sv: long reining

puffar upp tråden...

Ska ta kort när jag long "reinar" ikväll så ska jag försöka sätta in bilder på det....
 
Sv: long reining

Jag jobbar båda mina hästar på långa tyglar

Obs - korten är tagna i påskas när det var snöoväder här (därför den rysligt påbyltade repföraren :D)

http://http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Hstochhund053.jpg?t=1210598321
http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/_MG_5511.jpg?t=1210598710

Tycker det är ett väldigt smidigt och behändigt sätt att arbeta hästarna fram till samling från marken.
Använder inte tyglar/töm utan endast ett mjukt bomullsrep som jag köpt i närmaste järnhandel - funkar finfint.
Har gått två kurser för PB. Behövde det för att lära mig det korrekta sättet att arbeta på. Men jag jobbar utan godis ....
 
Sv: long reining

Fina bilder och hästar du har Targa.

Detta är 3:dje gången vi gör detta så mild kritik tack.;)
Jag har inte tagit några kurser utan sett filmen och sen leker vi fram oss, kul att bara göra något annat. Min häst tycker mycket om det.
Det gick super för oss, mellan varven jobba hon riktigt bra, villa nästan ta galopp men det får vi vänta med...
Höger varv e jobbigt i traven hon faller lätt in på volt.
Det bästa med denna dag var när jag gick till hagen för att hämta henne fick jag min första hälsning av henne. jag har haft henne i lite över ett år...:love:

Här kommer mina bilder:
uppvärming vi är mitt i en volt
2008_05120129.jpg


Kör lite longering mitt i. brukar vända henne utåt, en liten bakdelsvänding.
2008_05120192.jpg



travar
2008_05120221.jpg


Gör slutor. de räkte med att jag gjorde halvhalt och hon visste vad hon skulle göra
2008_05120281.jpg


Provar öppna men vi är lite gröna på det, vill inte riktigt gå rakt ännu utan går in mot mitten.
2008_05120305.jpg
 
Sv: long reining

Jättefin häst, verkligen :bow: Verkar samarbetsvillig och gillar vad ni pysslar med! Hur långt är ditt bomullsrep? Verkar som ett smart alternativ till dyra läderdito för 600 spänn ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 245
Senast: Blyger
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp