long reining

Sv: long reining

Hihi vad roligt. Jag kommer ha med mig en lite grå räka med långa öron och vi har som sagt inte gjort NÅGOT sådant, bara promenerat i skogen :D
 
Sv: long reining

Hoppas ni får stor behållning av kursen - det har jag i alla fall fått av de två kurser jag har varit med på. Både för egen del men även av att se hur andra deltagare har förändrats från att vara rena nybörjare på kursdag ett till att bli riktigt duktiga redan på kursdag två!
 
Sv: long reining

Jag tränar alla mina hästar i long reining (tömkörning/lång tygel)
Det är ett bra sätt att se hur hästen rör sig/böjer sig osv. Dessutom är det jätteroligt! På bilden är mitt 21 - åriga welsh cob sto i piaff.

tomk080522_2.jpg
 
Sv: long reining

Hihi vad roligt. Jag kommer ha med mig en lite grå räka med långa öron och vi har som sagt inte gjort NÅGOT sådant, bara promenerat i skogen :D

Jag har en tjock vit med stora ögon.. :love:

Detta blir min tredje kurs för Piet men inför denna gång är vi väldigt otränade :o
Jag håller med Targa att man snabbt kommer framåt på bara ett par träningar.
Väldigt kul!!

Apropå huvudlag och tömmar så kan man ha vad man vill (kapson, träns, sidepull...). Det brukar också finnas kapson och tömmar att låna. Jag tänkte försöka köra med träns denna gång - har använt kapson hittills.
 
Sv: long reining

Nu har jag beställt filmen!!:D
Hoppas den hittar hit....Ska se på den flera gånger och mera konsentrerat.
Det skulle vara kul att gå på en kurs men svårt att fara till sverige....
Hoppas att de skulle komma hit någon gång...
 
Sv: long reining

Nu har jag beställt filmen!!:D
Hoppas den hittar hit....Ska se på den flera gånger och mera konsentrerat.
Det skulle vara kul att gå på en kurs men svårt att fara till sverige....
Hoppas att de skulle komma hit någon gång...


Jag vet att piet har kurser i nordligaste nordnorge.. Kanske håller han till även på åland?!
 
Sv: long reining

Va roligt med kurs! Vi var ute idag lite på ridbanan, men det gick inte så jättebra, hästen tyckte nog mest att jag var jobbig :p Förvänd öppna i höger varv (alltså med näsan mot väggen, i skritt) gick bra, vänster varv var bara skit fast det gör väl inte så mkt. Jagt tänkte prova ute på skogsvägarna i stället där tycker hon det är MYCKET roligare. Det var också skitvarmt och myyyyycket dammigt ute..
Vi var rätt bleka för syrrans häst gjorde såna kanon-skänkelvikningar och öppna på töm (fast vanlig tömkörning) så jag i princip släpade hakan i gruset och ögonen var stora som globen :love:
Äh, nya tag nästa gång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: long reining

Jag var ut igår och long reina i skogen. Var lite nervös med tanke på att hon kan bli pigg.Ja ni vet, hästar och uteritter.
Men det gick jätte bra, körde lite slutor på vägen, eller sidvärts kan man kalla det. hon lyssna super. Prova att trava lite och hon gick så fint. men det var tungt hon klara inte av långa sträckor för att hon måsta gå så sakta.Men vi körde på lite.Var ute 45 min. de går så snabbt att göra det.Tiden rinner iväg....
 
Sv: long reining

Nu har vi haft våra två första lektioner och jag är SÅ trött :crazy: Ponnyn är inte lika trött :D

Men det gick faktiskt bra. Över förväntan, speciellt eftersom vi faktiskt INTE har tränat något innan.

Måste träna lite mer lastning bara...

Räkan blev misstagen för PRE :rofl: Det tar jag iofs som en komplimang :love:
 
Sv: long reining

Hon var väldigt fin, din lilla "räka"! Och väldigt duktig med tanke på att hon är så ung - verkar vara en väldigt trevlig individ (det tyckte min valack också, som stod bredvid henne i stallet....).
 
Sv: long reining

Det tyckte typ alla hästarna :rofl: Men hon ÄR älskvärd i stort sett hela tiden. Utom när vi träffar hovslagaren :angel:

Hann inte se så mkt av dig däremot :( Bara typ hälften på lördagen och inget på söndagen, tog så lång tid innan jag var körbar efter migränen.
 
Sv: long reining

Nu testade jag med pålle igår. Tittade på youtubelänken ovan och då var "första lektionen" att hästen skulle gå fram och gå rakt. Vilket Tiger gjorde direkt. Kul.

Så, vad gör man nu då?

Jag har fäst en longerlina i det bettlösa (remontgrimma) och trallade runt lite på volter o lite trav o halt. Men det kändes väldigt förvirrat, trodde inte han skulle gå så rakt direkt.

Har ni spö? Vad för spö? Rekommenderas det/inte? Hur håller ni spöet? På länken ovan så petade de uppe på rumpan, jag är lite tveksam till det men tja, hur gör man annars?
 
Sv: long reining

Har ni spö? Vad för spö? Rekommenderas det/inte? Hur håller ni spöet? På länken ovan så petade de uppe på rumpan, jag är lite tveksam till det men tja, hur gör man annars?

Jag har ett vanligt dressyrspö. Spöt ska hållas i handen längst från hästen och vinklat uppåt så man enkelt kan vinkla ner det på överdelen av hästens rumpa. Det hindrar också att men petar på hästens ben med spöt.
 
Sv: long reining

Det du kan öva på är ju att få traven så kort/långsam som möjligt sen känna att du har full kontroll över hästen och allt och ut i skogen.
Hästarna blir lite piggare och får egen enerigi, kan ibland bli lite knepigt att få lugn trav på hemväg ex.
Svårt att säga vad du ska träna på när det är svårt att förklara så här men gå in www.ellenofstad.com
Där får man lite mera tips.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 563
Senast: Blyger
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp