long reining

Sv: long reining

Jag är alltid ute, nu var vi dock på ett fält. Han tyckte det var mindre kul att trava när jag skulle gå, innan har vi liksom antingen gått eller sprungit och gjort det ihop, inte lätt för lillkillen ;)

Men traven blir skitkass om han ska trava långsamt. Han tappar ju hela takten o balansen och trippar mest bara runt. Inget jag vill befästa. Hur gjorde ni då? Smakar jag på vill han ju gå mer fram så som han rids (framåtgripande och avslappnat i unghästform) och bromsar jag så blir han spänd och tappar ryggen totalt.

Ska kolla hemsidan :)
 
Sv: long reining

Det tar ju lite tid och det är ren styrketräning att behålla takt etc. När du bromsar ska du bara bromsa upp, som en halvhalt och sen direkt släppa ut tömmarna så de är lösa. De ska vara lösa hela tiden om du inte vill ngt specifikt.

Men det kanske är lättare att börja på t ex ridbanan?

Hitta ett annat "ord" för "jobba" som inte bara betyder framåt så hjälper det nog en del.
 
Sv: long reining

Jag är alltid ute, nu var vi dock på ett fält. Han tyckte det var mindre kul att trava när jag skulle gå, innan har vi liksom antingen gått eller sprungit och gjort det ihop, inte lätt för lillkillen ;)

Men traven blir skitkass om han ska trava långsamt. Han tappar ju hela takten o balansen och trippar mest bara runt. Inget jag vill befästa. Hur gjorde ni då? Smakar jag på vill han ju gå mer fram så som han rids (framåtgripande och avslappnat i unghästform) och bromsar jag så blir han spänd och tappar ryggen totalt.

Ska kolla hemsidan :)

Enligt Piet ska det inte vara några problem att köra long raining med en unghäst. Jag skulle dock vänta lite med traven om du upplever att hästen blir spänd eller förvirrad. Det viktigaste för unghästen är ju framåtbjudningen och blir den "sabbad" skulle jag avvakta med traven. Man kan jobba en massa i skritt.
 
Sv: long reining

Det tar ju lite tid och det är ren styrketräning att behålla takt etc. När du bromsar ska du bara bromsa upp, som en halvhalt och sen direkt släppa ut tömmarna så de är lösa. De ska vara lösa hela tiden om du inte vill ngt specifikt.

Men det kanske är lättare att börja på t ex ridbanan?

Hitta ett annat "ord" för "jobba" som inte bara betyder framåt så hjälper det nog en del.

Fast jag har ju ingen ridbana. Pålle har vistats på ridbana max 10 gånger (exkl löshoppning då). Men nu har de slått fälten så jag utnyttjar kanterna :)

Jo, tömmarna är lösa hela tiden och vi testade mer igår och det gick faktiskt mycket bättre! Spec på hemväg, då hade han lite mer energi att bibehålla traven. Vi gjorde så att vi gjorde inga unda spår alls, jag tyckte det blev så svårt att få honom att följa tömmen så "länge" så vi gjorde massa hör istället. Det fungerade jättebra! Sedan tog vi traven ut med staketet, korta bitar i taget. Tänker nog bygga vidare på det nästa gång tills vi kan vända lite i traven oxå :)

Hur har ni andra "börja" med era?
 
Sv: long reining

Enligt Piet ska det inte vara några problem att köra long raining med en unghäst. Jag skulle dock vänta lite med traven om du upplever att hästen blir spänd eller förvirrad. Det viktigaste för unghästen är ju framåtbjudningen och blir den "sabbad" skulle jag avvakta med traven. Man kan jobba en massa i skritt.

Nej, det är säkert inga problem om man kan :D Nu gick det som sagt mycket bättre men jag hade gärna gjort mer i skritt oxå, men fantasin och kunskapen tar lite stopp. Hur gör man ex en öppna korrekt? Hur gör ni?

När jag tömkör så tar jag ibland bitvis lite öppnaliknande när jag går strax bakom bogen. Men då tar jag bara lite i innertömmen strax bakom/framför (beroende på lätt/svår sida) gjorden och får honom då att vända in lite men han går inte ut framför mig utan hamnar då på tre spår, han flyttar sig liksom bara åt sidan eftersom jag går i vägen men ber honom vända in. Känns inte så korrekt lixom :p
 
Sv: long reining

Puttar med min öppna-fråga, hur gör ni och lärde ni in på något spec vis (steg för steg typ?)?

Ska ut o testa lite mer idag men vet inte om vi vågar oss på något öppnaliknande helt utan någon erfarenhet härifrån heller ;)
 
Sv: long reining

Puttar med min öppna-fråga, hur gör ni och lärde ni in på något spec vis (steg för steg typ?)?

Ska ut o testa lite mer idag men vet inte om vi vågar oss på något öppnaliknande helt utan någon erfarenhet härifrån heller ;)

Det vanligaste är (väl) att man börjar med förvänd öppna (skuldran ut) som är "lätt" att få till mot ridhusväggen/staketet om man nu har något sådant.
I höger varv: i hörnan - byt position till utsidan, led lite på yttertöm, bromsa upp hästen på båda töm om den inte tvärar = "förvänd öppna". I början är det svårt att få hästen lagom böjd men det brukar ge sig efter hand (därav " ").

Vanlig öppna (höger varv): var kvar på innersidan, led in hästens framdel innanför spåret, parera med yttertöm om den är på väg att svänga, tag i båda töm om den inte tvärar. Även här är det knepigt att få till böjningen till en början men det kommer också efterhand. Det viktigaste i början är att pålle förstår konceptet - att tvära med fram men gå kvar på spåret med bak (och inte gå in på en volt..).

// MM
 
Senast ändrad:
Sv: long reining

Haha, lunt ;) Men då var det typ som jag tänkte.

Försökte lite "öppna" (handlar enbart om att kunna flytta fram o bakdel för oss) ändå men pålle tyckte jag var korkad, blev för mycket med yttertömmen oxå. I grimma kan jag be om böjning med en liten förhållning i inner och lägga handen mot sadelgjordsstaden och få en hyfsad sidoförflyttning men detta snurrade till det i våra hjärnor :D

Sen tänkte jag, ska man kanske inte lära in böj rakt fram först? Och hur?

Nu går jag typ i höjd med höften och en lätt förhållning i ena tömmen "ska" resultera i ett 90 graders hörn. Vi gör massa hörn :D Volter är så luddigt, antningen trillar han inåt elelr så bli jag hängande i innertygeln. Men hur får man ur det till en böjning? Eller ska jag göra hörnen annorlunda? Eller skam an vänta med böjningen rakt fram tills senare? Men det känns ju rätt grundläggande (kom jag på nu efter idag :o).

Iaf, sedan satsade vi på övergångar och testade galoppfattning :D Pålle tyckte återigen jag var rätt korkad när jag skulle börja galoppera bredvid o ha honom i galopp men det lyckades. Förhoppningsvis blir det bättre med lite övning. Vi gjorde det ur skritt när vi kom ut på långsidan. Hur gör ni fattningar? Jag gillar fattningar, inte någon lång galopp/galopparbete alltså men fattningar stärker ju och det var intressant att se.

En tanke, bakdelsvändning. Kan man vara vid ytterbak då? Blev lite förvirrat när vi vände runt på gårdsplanen. Jag gick på höger sida och vände åt vänster och vips så var det inte så svårt att bara få honom att "vända runt". Kan det vara något att öva?
 
Sv: long reining

Galoppfattningar har jag precis börjat med, eftersom Piet vill att fattningen ska komma "automatiskt" ut samlingen. Så - tramp mot piaff kommer före galopp. Däremot underlättar det ju om man har en häst som svarar på något röstkommando för galopp.

Bakdelsvändningen är lättast att göra från utsidan - ja. Jag håller på att öva på diagonalen, så det blir diagonalsluta - bakdelsvändning och sedan fortsätta linjen i diagonalsluta. Svåårt att få till en bra linje...men en kalsbra övning!

Jag har försökt att verkligen befästa rörelser och tygeltag innan jag går vidare till nästa steg/övning. Detta för att hästen ska bli mindre förvirrad (och matte/husse också..). Åtminstånde funkar min häst så att han gärna förekommer mig med övningen "Aha, det är sluta du vill" bara man råkar andas åt nått annat håll. Jag tror de flesta råkar ut för att en rörelse som funkade perfekt förra veckan inte funkar alls den här veckan för att man gått vidare med andra grejer. Det gäller ju att lära sig själv också :o
 
Sv: long reining

Vi pysslar ju mest med ren och skär grundlydnad och uppmärksamhet eftersom ingen kan visa matte hur man gör. Därav fattningarna, jag övar mest röstkommando :)

Det blir liksom lite tråkigt att vända runt i våra hörn hela tiden, spec när man inte ens vet om de är bra :crazy:

Men jag ska testa lite med bakdelsvändningar, det var ju säkerligen bara tur den gången, vi vänder ju alltid runt innan vi sitter av o dyl på gårdsplanen. Dock upptäckte jag sista hoppträningen att han verkade ha lärt sig det själv, han gjorde bums en nästan nöjaktigt korrekt bakdelsvändning när jag bara skulle ävnda runt honom och tänka bakdelsv.

Och så ska vi testa din förvänd öppna grej. Om man får ltie kläm på det så finns det ju helt plötsligt mycket mer att fila på, pålle bli lätt trött på femtioelvatusen övergångar per långsida även om det är väldigt nyttigt. Även där lättade galoppen upp lite ;)
 
Sv: long reining

Hej! det här mkt verkar intressant!:) smart m bomullsrep Targa hur långt är de, sitter de ihop eller är de två st. vad kan man annars använda?:) vet knapt ngt om de här, men är de bara att prova sig fram efter att läst lite om de tro?? tacksam för lite hjälp och kanske vägleding?;)
 
Sv: long reining

Vändningarna fick jag lära mig att göra genom att först ge yttertömmen och om det INTE räcker, ta så lite i inner som det krävs. Det fungerar över förväntan men jag tror det är lättare för mig eftersom den lilla varken är tömkörd eller longerad förut = är inte van vid att man "drar" in henne mot mitten.

Jag har båtlina, det är lite tyngd i det så att den "länger" när jag släpper, ungefär som när man vill ha lite tyngd i tömmen när man tömkör. Tror den var sex meter lång, det är lite i längsta laget. Men den sitter ihop i ett stycke.
 
Sv: long reining

KL
Åh, jag har hört talas om long reins förut och jag blir jätteinspirerad av att läsa den här tråden! :banana:
Jag har köpt gramantyglar och ska prova så fort tillfälle ges!

2 frågor:
- Ska man alltid gå bredvid när hästen travar? (alltså ej springa)
- Varierar ni tempo i traven? Det måste vara jobbigt för hästen att trava samlat hela tiden och vissa kanske tappar bjudning...
 
Sv: long reining

2 frågor:
- Ska man alltid gå bredvid när hästen travar? (alltså ej springa)
- Varierar ni tempo i traven? Det måste vara jobbigt för hästen att trava samlat hela tiden och vissa kanske tappar bjudning...

Ja, hästen ska trava så långsamt att du kan promenera (om än i ganska rask takt) bredvid.

Jag varierar tempo litegrand men framförallt graden av samling. Det är ju lite det som är tricket och det svåra med long raining - att få hästen att gå i en samlad trav - men med bibehållen framåtbjudning och mycket energi.

:banana:
 
Sv: long reining

Provade detta på en kurs jag var på i helgen. Det var verkligen kul, ska prova på mina egna snart.
Vilket underbart sätt att träna häst på :banana:
 
Sv: long reining

KL

I dag var vi ute en liten sväng i naturen, fick till öppna i vänster varv och det gick riktigt bra på slutet (hon gick i flera steg i rad, annars brukar hon stanna när hon tycker det blir krångligt).
Hann inte med så mycket eftersom det mesta av promenaden gick offroad = lite svårt att manövrera hästen..
Fick med mig på tok för långa tömmar så de var i vägen tills jag kom på den brillianta idén att hänga änden om axlarna.

GLÖMDE prova att trava. Alltså, ja jag skyller på att jag är trött eller nåt..
 
Sv: long reining

kl
Provade lite longreining förra veckan, utrustad med träns och tömkörningstömmar.
Man får bättre kontakt med hästen och lättare att inverka tycker jag. Det är lättare att göra skolor tex.
Det svåra var som jag misstänkte; att behålla framåtbjudning i traven. Gumman är lite för bekväm för att trava samlat... :angel:
Och att få mer framåt-neråt tänk. Hon länger hellre på sig i tömkörningen tycker jag.

Ska prova med gramantyglar för tömmar var liiite för långa. Mycket att hålla reda på!

Tog lite bilder och en film. Ingen vidare kvalitet-jag tog dem själv. I oengagerad skritt, men ändå... :)
Kommentera gärna och ge tips!

Jag går på "fel" sida på första bilden för att jag snart skulle prova lite sluta.
21575275.jpg

21575276.jpg

21575277.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=csArOqpVMNE
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 015
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 198
Senast: Blyger
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp