long reining

Sv: long reining

Jag har tänkt att prova long reining med min tjej då hon får psykbryt när jag tömkör och gjorden rör sig - vilket den ju kan göra om hon sprattlar iväg så att jag måste hålla emot och den inte är jättehårt spänd. Min tjej är en energisk sådan och problemet när jag tömkör har varit att hon gärna gör skolor ovan mark redan kombinerat med fullt ös :P

Någon som har några tips om vad som är extra viktigt att tänka på när man har en superpigg häst?
 
Sv: long reining

Min får också gärna riktigt galna ryck ibland för att hon älskar att bli tömkörd och bara måste busa ;):D

Jag brukar bara tänka på att ha ett bra avstånd till henne när jag ser att något bus är påväg, vi känner varandra väl och jag vet hela tiden om hon är spänd och ouppmärksam eller om hon är lugn och avslappnad trots det busiga, därför kan jag gå nära henne även om hon är busig bara jag ser att hon har koll på mig!

Ska testa omgående! Har ett par tygtömmar (sånna där med ränder i, vävribb? :o) för shettis liggandes, dom borde kunna fungera tycker jag! Tror att mina riktiga tömkörningstömmar blir för långa! :)

Borde passa oss perfekt som ändå inte får jobba på volter nu! Tråkigt nog får vi dock bara skritta, men då har vi en väl befäst grund sen när vi väl får lov att trava igen då kanske! :D

Läääääängtar något ENORMT efter att få se henne i trav på töm igen, som hon kan trava min tjej! :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 804
Senast: Blyger
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp