Longera ni era islandshästar?

Inte nödvändigtvis stressa mindre, det är en säkerhet för ryttaren. Det är ju oftast första gången hästen reagerar, och då finns det nån som kan stoppa hästen och ifall att ryttaren flyger av tar sig inte hästen någonstans. Suttit fast i lina har ju hästen gjort förut, jag har hittills inte varit med om en häst som inte gått att stoppa, personen på marken är ju tryggheten då. :)
Fast om hästen verkligen reagerar så kommer inte en lina hjälpa, då är ju risken istället att hästen får en lina efter sig och det blir kaos.
Och man börjar väl inte trava om hästen inte är redo?
Tyvärr, kan inte se den trygghet du ser i lina.
 
Fast om hästen verkligen reagerar så kommer inte en lina hjälpa, då är ju risken istället att hästen får en lina efter sig och det blir kaos.
Och man börjar väl inte trava om hästen inte är redo?
Tyvärr, kan inte se den trygghet du ser i lina.
Det behöver du inte göra, men det har funkat väldigt bra med alla jag varit med och ridit in. De starka reaktionerna har man i regel framkallat redan när enbart sadeln åkte på, men reaktioner brukar komma vid trav om än väldigt små och då brukar personen på marken fungera som en trygghet.

Är inte hästen redo att trava så är inte hästen redo att ridas in, jag skulle aldrig rida in en häst i skritt, då fokus alltid är att hästen ska tänka fram. :)

Som jag skrev är linan mycket för ryttarens trygghet, inte främst hästens. Som handhäst riskerar ju hästen också att springa i panik med en lina, hur ser du på skillnaden där, förutom att handhästen kan springa i panik i skogen/på en väg?
 
Det behöver du inte göra, men det har funkat väldigt bra med alla jag varit med och ridit in. De starka reaktionerna har man i regel framkallat redan när enbart sadeln åkte på, men reaktioner brukar komma vid trav om än väldigt små och då brukar personen på marken fungera som en trygghet.

Är inte hästen redo att trava så är inte hästen redo att ridas in, jag skulle aldrig rida in en häst i skritt, då fokus alltid är att hästen ska tänka fram. :)

Som jag skrev är linan mycket för ryttarens trygghet, inte främst hästens. Som handhäst riskerar ju hästen också att springa i panik med en lina, hur ser du på skillnaden där, förutom att handhästen kan springa i panik i skogen/på en väg?
Jag har inte longerlina när jag handhästar... Men oftast har jag bara ridit bakom en annan häst oavsett gångart i början och det funkar fint, kan faktiskt inte riktigt förstå vilket trygghet du är ute efter med att lina hästen. Panikar den så panikar den.
 
Anledningen till frågan är att jag provade att longera min igår.
Hade inte riktigt förväntat mig att han skulle se ut som ett frågetecken och inte förstå någonting. Klart han kan ha longeras men det verkade inte så.
Det är alltså en vuxen häst på 12 år.
Vanliga ridhästar longeras ju i de allra flesta fall under inridningen, men hur är traditionerna (om man ska generalisera) för islandshästar?
Är det vanligt att longera vuxna islandshästar för motion? eller unghästar?
Beror nog på vem som har ridit in hästen.
Jag tycker longering hör till basic grund, just vid inridning är det mest användbart vid tex invänjning av sadel. Vid c- tränarprovet ingick även där longering.

Däremot är det inget jag gör speciellt ofta på vuxna hästar men det händer nån gång om jag har nån viktig tid att passa och klämmer in longering då istället
 
Beror nog på vem som har ridit in hästen.
Jag tycker longering hör till basic grund, just vid inridning är det mest användbart vid tex invänjning av sadel. Vid c- tränarprovet ingick även där longering.

Däremot är det inget jag gör speciellt ofta på vuxna hästar men det händer nån gång om jag har nån viktig tid att passa och klämmer in longering då istället
Jag longerar inte heller vuxna så ofta.
Men i detta fallet skulle jag vilja göra det några få gånger då jag vill jobba med många olika former av hantering just nu ;)
 
Jag har inte longerlina när jag handhästar... Men oftast har jag bara ridit bakom en annan häst oavsett gångart i början och det funkar fint, kan faktiskt inte riktigt förstå vilket trygghet du är ute efter med att lina hästen. Panikar den så panikar den.
Fast någon form av lina har du väl? Panik är en sak, en häst kan reagera utan att få panik. T.ex bocka och stegra, eller bara för att ha en broms, eftersom hästen i det läget inte kan ryttarens hjälper. Vill inte enbart ligga bakom en annan häst vid inridning, vissa hästar lär sig alldeles för fort att hålla sig bakom, vill kunna driva fram hästen framför vid första uteritten. :)
 
Jag funderar lite över olika resonemang, varför tar man inte reda på från början vad som stör hästen? Kan nämna ett exempel, häst livrädd för ramp, därför blivit svårlastad. Jo studera era djur, det kanske inte alltid är vad man tror. Men ett sätt att skapa en förutsättning för vidare samarbete.
 
Fast någon form av lina har du väl? Panik är en sak, en häst kan reagera utan att få panik. T.ex bocka och stegra, eller bara för att ha en broms, eftersom hästen i det läget inte kan ryttarens hjälper. Vill inte enbart ligga bakom en annan häst vid inridning, vissa hästar lär sig alldeles för fort att hålla sig bakom, vill kunna driva fram hästen framför vid första uteritten. :)
Du ser problem som jag inte ser och en lösning jag inte skulle använda mig av. Och varför skulle en första trav bakom en annan häst inte få den att gå fram? Låter superkonstigt och det har aldrig hänt mig. För min del handlar det om en broms så hästen inte far iväg. När man väl vet det så kan man ju rida först om det är så. Tycker det är smart att använda sig av hästens kompisar på så sätt blir det enkelt och roligt för hästen att vara ridhäst.
”Linan” jag använder kallas grimskaft alt är del av en gammal lädertygel och är betydligt kortare än en lingerlina och riskerar således inte att fastna runt hästens ben... och jo, man kan tappa den också - men en häst som panikar kan man ändå aldrig hålla fast och gör den det så slipper den skada sig av linan. Men nu känner jag mig färdig med att försvara mitt sätt. Finns inget mer att tillägga.
 
Du ser problem som jag inte ser och en lösning jag inte skulle använda mig av. Och varför skulle en första trav bakom en annan häst inte få den att gå fram? Låter superkonstigt och det har aldrig hänt mig. För min del handlar det om en broms så hästen inte far iväg. När man väl vet det så kan man ju rida först om det är så. Tycker det är smart att använda sig av hästens kompisar på så sätt blir det enkelt och roligt för hästen att vara ridhäst.
”Linan” jag använder kallas grimskaft alt är del av en gammal lädertygel och är betydligt kortare än en lingerlina och riskerar således inte att fastna runt hästens ben... och jo, man kan tappa den också - men en häst som panikar kan man ändå aldrig hålla fast och gör den det så slipper den skada sig av linan. Men nu känner jag mig färdig med att försvara mitt sätt. Finns inget mer att tillägga.
Jag har inte någonstans skrivit att ditt sätt är dåligt, tvärtom skrev jag att det finns flera olika sätt som funkar. Du skrev att du tyckte linjering var ett dåligt alternativ och då undrade jag varför och har förklarat varför jag föredrar det, inte att det är det enda rätta och bästa sättet för alla. :)
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 910
Senast: Angel
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 236
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp