Longeringstips

pinkiepie59

Trådstartare
Söker med ljus och lykta efter bra longeringsövningar att jobba en welsh-hingst med. Hans kondition är kanske inte på topp, men han är väldigt villig till att jobba! I nuläget longerar jag honom i en tom hage (enda som finns tillgängligt just nu) i skritt, trav, galopp för att få upp konditionen lite mer och för att få han att hitta och börja jobba med formen igen. Han har varit lite riden sen innan, så han är inte helt på nybörjarnivå, och tanken är att han ska komma igång igen, så då kändes longeringen bra. Vill dock ha lite variation för honom, men är lite tom på idéer.
Är tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Longeringstips

Mina främsta longeringstips är att...
1. longera med kason och inte träns
2. longera aldrig inspännd med hjäälptygel

Sen ifrågesätter jag faktiskt ditt val att sätta igång en häst genom longering. Det är direkt olämpligt att låta hästen springa på volt. KAn du inte rida den idtället, rakt fram istället för böjda spår?!
 
Sv: Longeringstips

eftersom han inte har blivit riden på säkert 4 år så valde både hans ägare och jag att försöka longera honom, tömköra och promenera med honom för att starta upp honom innan vi börjar rida så han inte får en chock eftersom det var så längesen. Självklart så longeras han inte enbart, men som sagt, ville få lite mer tips och ideér på hur man kan göra longeringsstunderna lite mer givande och varierande för honom. Där av att jag bara nämnde longering i detta inlägget..
 
Sv: Longeringstips

Man kan lagga cavalettibommar langs sparet sa att han tranar att lyfta pa fotterna.
 
Sv: Longeringstips

Jag hade tömkört istället, går att göra på volt som longering men är lättare att variera med rakriktning och varvbyte osv..
Men bommar och serpentiner är bra, 8 volter är också bra.

Varierat med långa promenader både på töm och som vanligt :).
 
Sv: Longeringstips

Mycket övergångar
Öka/minska tempo (steglängd)
Cavaletti - variera antal bommar
upphöjda/varannan upphöjd/yttersidan upphöjd, cavaletti
2-4 bommar jämnt fördelade på volten
 
Sv: Longeringstips

Löslongera kan kanske vara något? De stärker definitivt bandet och han blir mer uppmärksam på dig. Kul att testa för båda parter :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
962
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Buck
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp