Lönsamhet i avel?

kryddelydd

Trådstartare
På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel.

Om man äger en bra hingst, med fin bedömning, bra stam, och som man marknadsför på ett framgångsrikt sätt så kan man förstås få ganska god ekonomi i avel, så detta tar vi undan ur diskussionen.

Men om man vill "satsa" på avel, som stoägare.
Går det att få ordentlig lönsamhet???

Jag tänker så här: om jag har ett sto vars enda "funktion" är att vara avelssto, men jag inte äger någon hingst.
Hur mycket behöver man ta betalt för fölet som 6 mån gammalt för att få ekonomi i det+

Om vi tänker oss att jag köper betäckning med en hingst för 10.000kr, sedan ska stoet försörjas i stort sett 1½ år (som sagt, hon är bara avelssto) fram tills avvänjning. Lågt räknat 1000kr/mån, om vi tar med hovvård, vaccinationer, avmaskning et c, blir 18000kr till.
Pass till fölet (för lat för att kolla aktuella siffror vilket inte är svårt), 1500kr.
Vaccinationer och avmaskning, ytterligare minst 1000kr.

Så då är vi uppe i en produktionskostnad på ca 30000kr.

Därtill får man väl addera att man köpt stoet för lite pengar också "avskrivningskostnader"...

så: är det någonstans vettigt att avla på eget sto?!

Synpunkter, slå gärna sönder mina argument!
 
Nej.
Visst, men riktigt bra ston och en dos tur så kan det väl eventuellt gå lite plus på vissa föl, om man då inte räknar in stoets inköpspris och löpande kostnader för det... Föl är det svårt att få mycket betalt för eftersom det alltid är en chansning.

Jag har t.ex lagt 30'000 kr på en betäckning, då har jag inte räknat med kostnader för stoet utöver uppstallningen hos hingsten. Och det är pengar innan jag ens vet om hästen är dräktig... Så nej, avel är inget man tjänar pengar på.
 
På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel.

Om man äger en bra hingst, med fin bedömning, bra stam, och som man marknadsför på ett framgångsrikt sätt så kan man förstås få ganska god ekonomi i avel, så detta tar vi undan ur diskussionen.

Men om man vill "satsa" på avel, som stoägare.
Går det att få ordentlig lönsamhet???

Jag tänker så här: om jag har ett sto vars enda "funktion" är att vara avelssto, men jag inte äger någon hingst.
Hur mycket behöver man ta betalt för fölet som 6 mån gammalt för att få ekonomi i det+

Om vi tänker oss att jag köper betäckning med en hingst för 10.000kr, sedan ska stoet försörjas i stort sett 1½ år (som sagt, hon är bara avelssto) fram tills avvänjning. Lågt räknat 1000kr/mån, om vi tar med hovvård, vaccinationer, avmaskning et c, blir 18000kr till.
Pass till fölet (för lat för att kolla aktuella siffror vilket inte är svårt), 1500kr.
Vaccinationer och avmaskning, ytterligare minst 1000kr.

Så då är vi uppe i en produktionskostnad på ca 30000kr.

Därtill får man väl addera att man köpt stoet för lite pengar också "avskrivningskostnader"...

så: är det någonstans vettigt att avla på eget sto?!

Synpunkter, slå gärna sönder mina argument!
Nej jag tänker inte slå sönder dina argument, för det går inte. Hade själv ett avelsbedömt sto som jag tog några avkommor på. Hon lämnade väldigt fina avkommor faktiskt, men fram till försäljning hade kostat mer än vad köpare var villiga att betala så därför kändes det inte meningsfullt att fortsätta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: maria_b
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 581
Senast: axel
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 415
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp