Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

S

San Q

Ja, det tvistas det om i mitt stall. Vissa säger 1-2 dl/2 ggr per dag, andra säger att det räcker att ge en gång veckan och då i stället 5-6 dl. Nån som har någon koll på hur det ligger till...?
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Man ger det som en kur, ca beräkning ska vara ½ dl per 100 kg kroppsvikt och dag och under 10-14 dagar. Om man ska tro foder leverantören, så är lopp frön ett måste dagligen för hästen, men man ska inte tro på allt som de skriver.;)
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

ska själv ge min i höst när dom börjar gnaga på rötter och dylikt men jag har hört att man ska ge loppfröna blötlagda, inte direkt i krubban..
hur ska det va:confused:
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Tror som Boj att man ger det en period och då varje dag. Men är inte säker. Vill gärna veta då min brukar pilla i sig typ sand :crazy:
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

ska själv ge min i höst när dom börjar gnaga på rötter och dylikt men jag har hört att man ska ge loppfröna blötlagda, inte direkt i krubban..
hur ska det va:confused:

Loppfröna ska ges torra i det övriga fodret. Linfrön ska blötas o kokas innan fodring
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Loppfrön kan ges som en längre kur 2 ggr om dagen som vid tex samdkolik, eller 2 dagar i veckan i förebyggande syfte om man har hästar som sätter i sig mycket snad eller dyl. Då ger man det direkt i fodret, Enligt anvisningarna skall det blandas i fodret direkt innan utfodringen, helst ska då fodret vara aningen fuktigt.
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Om man ska ge i en kur resp. i förebyggande syfte. Hur mycket ska man ge varje dag då?
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Vad ärloppfrön för något och varför ger man det?

Läste pumpernickel svar, men är det bara då hästarna får i sig sand det ges?
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Jag hittade denna sidan, www.haborg.com (sök på loppfrö), det står hur mycket som rekommenderas till häst och hur ofta och varför det ges. Så läs på...
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Vad ärloppfrön för något och varför ger man det?

Läste pumpernickel svar, men är det bara då hästarna får i sig sand det ges?

Loppfrön kallas också för psylliumfrön och är en slags frön liknande linfrön. Det finns i mataffärer också och används av oss människor likaväl. Säljs i småpåsar där andra frön och liknande finns bl a av "Risenta".

Det är, precis som linfrön, bra för magen för de fungerar båda som bulkmedel i magen och bildar ett lenande gelé vid kontakt med vätska och det lindrar vid t ex magkatarr.
Gelén gör också så att fodret passerar lättare och det blir en milt laxerande effekt (bra vid förstoppningsproblem).
Loppfrön bildar ett extra "klistrigt" gelé som sand och jord fastnar bättre på och därmed tar det med sig sånt ut när hästen bajsar... Så om man mest är ute efter DEN effekten ska loppfrön användas! Det används av djurklinikerna t o m mot s k "sandkolik".

Köp gärna lin- och/eller loppfrön i affären och prova själv att lägag en matsked i blöt i ett glas med vatten och känn efter ca 10-15min får du se hur den känns... halt och geléaktigt... ;)

Observera att LINFRÖN (om man ger dom HELA, det finns krossade att köpa också samt som pellets till djur) ska kokas eller upphettas innan utfodring (och låta svalna så klart) för att man ska få bort blåsyran som hästar är känsliga för.
Loppfrön däremot kan man bara strö över betforgivan t ex. (iaf så vitt jag vet)
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Aha!
Ja, psyllium har jag använt, hade ingen aning om att de kallades loppfrön, tack för att du svarade!
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Aha!
Ja, psyllium har jag använt, hade ingen aning om att de kallades loppfrön, tack för att du svarade!

Okej, för många är det tvärtom... De letar efter loppfrön men i affären säljs de ofta vid namnet "psylliumfrön" och därför hittar de inte loppfröna när de ska köpa dom.

Kan förresten säga att om du nån gång får problem med kolik på en häst så lär du få höra om dessa frön av veterinärer. ;) Jag hade en kolikhäst och därför vet jag det mesta om sånt där.
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Hej.

Min häst går just nu på ridbanan i bantningssyfte och jag ger honom 2 dl loppfrön som jag blandar i kraftfodret precis innan jag ger honom det. (Följer rekommendationerna på burken.) Ger honom bara de dagar jag rider eftersom att han som sagt bantar, men det blir i regel varje dag. Jag ger honom det i förebyggande syfte iom att jag fodrar hö och halm på banan.
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Hejsan!
Man ger loppfrön m,ot sandkolik(el. dylikt) då¨de bildar ett gelelknande hinna vid blötläggning.
Jag gav min förra häst 3 dl /dag hela hösten, våren , vintern, då hin rotade efeter rötter, sand dylikt,...Vi hade inte så mkt snö det året, så därför kunde hon äta jord även mitt i vintern...
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Hejsan!
Man ger loppfrön m,ot sandkolik(el. dylikt) då¨de bildar ett gelelknande hinna vid blötläggning.
Jag gav min förra häst 3 dl /dag hela hösten, våren , vintern, då hin rotade efeter rötter, sand dylikt,...Vi hade inte så mkt snö det året, så därför kunde hon äta jord även mitt i vintern...

Var detta svar menat till MIG? :confused:
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Hej.

Min häst går just nu på ridbanan i bantningssyfte och jag ger honom 2 dl loppfrön som jag blandar i kraftfodret precis innan jag ger honom det. (Följer rekommendationerna på burken.) Ger honom bara de dagar jag rider eftersom att han som sagt bantar, men det blir i regel varje dag. Jag ger honom det i förebyggande syfte iom att jag fodrar hö och halm på banan.

Fast loppfröna ger ju ingen näring, de passerar magen utan att näringen tas upp (iaf mig veterligen, så är det iaf med hela linfrön), så av den anledningen behöver du ju inte avstå från att ge dagligen... Å andra sidan måste du väl blanda det i något (t ex betfor?) för att få i honom det? Dock ger inte ett par dl betfor nån nämnvärd näringsmängd i bantningssyfte... Jag skulle inte ens räkna in näringsmängden från 2-3dl betfor i en foderstat. Ens till en shettis!
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Svar till milly

Rider som regel varje dag, alltså får han både loppfrö, betfor, kornkross och mineraler varje dag, han måste ju kunna bygga muskler också, inte bara bränna fett. Hittills har det gått bra, behöver få ner honom 50 kg till ungefär.
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Svar till milly

Rider som regel varje dag, alltså får han både loppfrö, betfor, kornkross och mineraler varje dag, han måste ju kunna bygga muskler också, inte bara bränna fett. Hittills har det gått bra, behöver få ner honom 50 kg till ungefär.

Okej ville bara påpeka om att loppfrön inte ger nån NÄRING. ;)
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Nej, jag vet att loppfrö inte innehåller näring, men syftet är ju att han inte ska få sandkolik eftersom att han får sin mat på ridbanan. Men omtanken var gullig.
 
Sv: Loppfrön - varje dag, eller en gång i veckan?

Nej, jag vet att loppfrö inte innehåller näring, men syftet är ju att han inte ska få sandkolik eftersom att han får sin mat på ridbanan. Men omtanken var gullig.

AHa nu hänger jag med... han får linfröna eftersom du fodrar halm/hö på marken på den grusiga/sandiga ridbanan..
Jag förstod det från början att du menade att du inte ville ge loppfröna dagligen för att han bantar (alltså för att du trodde att det var som kraftfoder). Det var därför jag ville bara säga att du KAN ge loppfrön varje dag även till bantande häst... "för de innehålelr ju ingen näring"... ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 239
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 229
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 728
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp