Problematisk

Trådstartare
Om man ger loppfrön, är det bäst att ge blött då? Hur långt innan kan man isåfall blanda det i övrig blötmat? Eller är det bättre att ge det med torr mat alternativt hälla över blötmaten i samband med fodring?
 
Om man ger loppfrön, är det bäst att ge blött då? Hur långt innan kan man isåfall blanda det i övrig blötmat? Eller är det bättre att ge det med torr mat alternativt hälla över blötmaten i samband med fodring?
Jag har alltid kokat det innan så det blir slemmigt och sen fått svalna av för att sen blanda i fodret. Tex blanda med betfor eller lucern för att det ska smaka godare. Vissa äter inte det annars.
 
Om man ger loppfrön, är det bäst att ge blött då? Hur långt innan kan man isåfall blanda det i övrig blötmat? Eller är det bättre att ge det med torr mat alternativt hälla över blötmaten i samband med fodring?

Loppfrö ska alltid ges torrt om syftet är att få med sand ut. Då vill man inte att det ska bildas gelé förrän i tarmen. En del ger loppfrö för att man tycker det lugnar ner magen och då kan man blötlägga det innan det ges.
 
Loppfrö ska alltid ges torrt om syftet är att få med sand ut. Då vill man inte att det ska bildas gelé förrän i tarmen. En del ger loppfrö för att man tycker det lugnar ner magen och då kan man blötlägga det innan det ges.

Fastnar de inte överallt om man ger dem torra? Mina äter bara lusern torrt, så det är ju svårt att blanda i det.
Funkar det att hälla över blötmaten i samband med fodring? Då hinner det väl inte bildas gelé?
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 138
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: M_Elin
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 561
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag överväger att gå över till att ge mina katter Mush färskfoder, de frysta bullarna för katt. Det var förr tal om att Mush inte var...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: MiniLi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp