Lös remontnosgrimma?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Då den befintliga remontnosgrimman till ett av mina träns tyvärr blivit sönderkliad (:angel:), men tränset i övrigt är väldigt fint, tänker jag att det är resursslöseri att köpa ett helt nytt träns. Därför är jag nu på jakt efter en lös remontnosgrimma!
Den bör uppfylla följande krav:
- Ha nackrem med spänne bara på ena sidan.
- Svart.
- Storlek (stor) full eller x-full.
- Bra läderkvalité.
- Kosta max 500 kr.

Har hittills tittat på Börjes och Hööks. Börjes tyckte jag spontant såg små ut i storlek? Hööks var väl okej men inte mer, typ.
Vad finns det för några andra, annars? Dy'ons ser rätt trevliga ut, men ligger lite över budget + har inte nackrem...
 
-Mountain Horse har en trevlig :) visserligen spänne på båda sidor, men med medföljande nackrem.
-Jag hade en fin droppformad från Cheval för ett tag sedan som inte kostade skjortan, trevligt läder.
-Ikonic har en fin! finns på skara hästsport
-Schockemöhle, finns hos Hogsta
-Kings, finns hos Equeen
-Horze har ett par stycken olika
 
-Mountain Horse har en trevlig :) visserligen spänne på båda sidor, men med medföljande nackrem.
-Jag hade en fin droppformad från Cheval för ett tag sedan som inte kostade skjortan, trevligt läder.
-Ikonic har en fin! finns på skara hästsport
-Schockemöhle, finns hos Hogsta
-Kings, finns hos Equeen
-Horze har ett par stycken olika

Tack så mycket! :bow:
 
Varför bara spänne på ena sidan ?

Jag använder ofta och gärna remont på mina hästar och det jag vill ha är ställbar nosdel på dem . Det är A och O ang passform använder inget annat .
Finns hur många som helst numera - kolla Globus tex. Via en enkel googling får du fram massor . Ingen kostar 500 (!) spänn .
 
Varför bara spänne på ena sidan ?

Jag använder ofta och gärna remont på mina hästar och det jag vill ha är ställbar nosdel på dem . Det är A och O ang passform använder inget annat .
Finns hur många som helst numera - kolla Globus tex. Via en enkel googling får du fram massor . Ingen kostar 500 (!) spänn .

Jag syftade på spänne på bara ena sidan av nackremmen, pga. hur huvudlaget i övrigts passform är :)
Annars är jag öppen för både ställbara och icke ställbara nosgrimmor!
 
Jag syftade på spänne på bara ena sidan av nackremmen, pga. hur huvudlaget i övrigts passform är :)
Annars är jag öppen för både ställbara och icke ställbara nosgrimmor!

Ja jag förstod det .
Men utifrån det så : Hur menar du att du endast vill ha ställbar nackrem på ena sidan ? Varför i sammanhanget ?
Och varför skulle någon väja en icke ställbar nosdel på remont när det påverkar passformen så essentiellt och du efterlyser en väl passande nosgrimma ?
 
Ja jag förstod det .
Men utifrån det så : Hur menar du att du endast vill ha ställbar nackrem på ena sidan ? Varför i sammanhanget ?
Och varför skulle någon väja en icke ställbar nosdel på remont när det påverkar passformen så essentiellt och du efterlyser en väl passande nosgrimma ?

För att tränset är beskaffat på så sätt att nosgrimman måste löpa genom nackstycket.

Det har jag däremot inte sagt någonting om, fortfarande, är helt öppen för antingen en ställbar eller en icke-ställbar i rätt längd :)
 
För att tränset är beskaffat på så sätt att nosgrimman måste löpa genom nackstycket.

Det har jag däremot inte sagt någonting om, fortfarande, är helt öppen för antingen en ställbar eller en icke-ställbar i rätt längd :)

Inte för att det spelar roll men vad är det för nackstycke du har som när nosgrimman ska löpa genom nackstycket endast har den ”löpningen” på ena sidan ? :confused: Aldrig sett - däremot är det ju vanligt att nackstycket har skåror på bägge sidor för nosgrimman att träs igenom så att remmen över nacken sitter ovanpå nackstycket .

Ang sista delen om att du lika gärna vill ha en icke ställbar nosdel så skippar jag helt enkelt kommentar eftersom det känns överkurs när det redan motiverats. :up:
 
På islandssidan kan du hitta remontnosgrimmor i olika längder på nosen, och med spännet på ena sidan av nackstycket. Men dom kanske inte finns i tillräckligt stor storlek för din häst. Jag tycker det är bättre att hitta en nosgrimma med rätt längd på nosdelen, då slipper man två extra spännen där.
 

Liknande trådar

Utrustning Det visade sig att tränset jag köpte från börjes hade ingen bra passform på min häst, så det måste åka tillbaka :( Nu letar jag efter...
Svar
4
· Visningar
1 053
Utrustning När t.om. tränsomanen blir så trött att hon kroknar, vet man att det är illa... :meh: Inte mindre än 3 st träns har gått sönder på...
2
Svar
38
· Visningar
2 883
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är på jakt efter ett nytt rid/ländtäcke nu till vintern, men känner inte riktigt att jag hittat rätt. Än iaf. Det jag söker hos ett...
Svar
18
· Visningar
2 458
Senast: Buck
·
Utrustning Jag börjar bli exakt såhär less nu. Herr Häst tycker jag i dressyren går bäst på remontnosgrimma/remontträns. Så jag letar efter ett...
Svar
15
· Visningar
3 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp