Lösa benbitar

Rimfaxe

Trådstartare
Kan man se på en häst om den är opererad för lösa benbitar i haserna t ex? Finns det ärr eller något och hur ser det i så fall ut?

Jag funderar på ifall man är spekulant på en häst och om man kan se, ifall säljaren inte vet/berättar, om hästen har opererats för lösa benbitar? En del hästar vandrar ju runt mellan olika hem och däremellan kan historiken inte alltid följa med.

Är det bra eller dåligt att en häst har blivit opererad för detta? Om hästen nu har lösa benbitar; Är det bättre att köpa den icke opererad, eller är det bra att det redan har opererats bort?
 
Nej det finns inget sätt att se. Det görs med titthåll, och såren efteråt är två små snitt. Syns inte när det läkt. Kanske om man renrakar hasleden in till huden och kollar med ficklampa och förstoringsglas.

Det är en fördel att bitarna är borta. Då kan de inte orsaka problem i framtiden. Däremot vet man ju inte om de orsakat permanenta problem i leden innan de togs bort. Men om hästen ser bra ut på rtg och går igenom vetbes u.a. kan man nog känna sig rätt lugn ur den aspekten.
 
Nej inget som syns om hästen varit opererad eller inte.

Själv valde jag att kolla upp min som 3 åring om det fanns skrammel i lederna och i så fall operera bort innan det blev problem och kommer att göra så med framtida hästar.
 
Min blev visserligen opererad i kotleden men där växte det faktiskt ut vita hår över nått av titthålen.
De jag sett som opererat haserna har de inte synts på alls.

Om hästen är igång och går igenom en klinikbesiktning ua så kan du nog vara lugn. Om du väljer att röntga och det ser bra ut så är det ju också bra.
 
På mitt sto syns ett tydligt 5 cm långt ärr ovanför hasspetsen men då fick hon öppnas ytterligare en gång då titthålsoperationen inte lyckades helt.
 
Tack för era svar. :)

Jag var nämligen spekulant på en häst som hade bytt ägare några gånger, även fast den var ung och oinriden, och den hade ca 5-10 cm långa ljusa streck på utsidan av haserna, nästan vertikala. Det syntes tydligt i och med att hästen var skimmel men mörk på benen.

Just att det såg lika dant ut på båda sidor förbryllade mig men den som ägde hästen visste inget om någon operation när jag frågade om det men tyckte själv att det såg lite underligt ut.
 
Tack för era svar. :)

Jag var nämligen spekulant på en häst som hade bytt ägare några gånger, även fast den var ung och oinriden, och den hade ca 5-10 cm långa ljusa streck på utsidan av haserna, nästan vertikala. Det syntes tydligt i och med att hästen var skimmel men mörk på benen.

Just att det såg lika dant ut på båda sidor förbryllade mig men den som ägde hästen visste inget om någon operation när jag frågade om det men tyckte själv att det såg lite underligt ut.

Kan kanske vara skav från benskydd/lindor också.
 
Kan man se på en häst om den är opererad för lösa benbitar i haserna t ex? Finns det ärr eller något och hur ser det i så fall ut?

Jag funderar på ifall man är spekulant på en häst och om man kan se, ifall säljaren inte vet/berättar, om hästen har opererats för lösa benbitar? En del hästar vandrar ju runt mellan olika hem och däremellan kan historiken inte alltid följa med.

Är det bra eller dåligt att en häst har blivit opererad för detta? Om hästen nu har lösa benbitar; Är det bättre att köpa den icke opererad, eller är det bra att det redan har opererats bort?
Min tjej hade en bortopererad benbit i ett ben och på hennes syntes det på så sätt att det benet var liiite tjockare än resterande tre. Varför det var så vet jag faktiskt inte, hon var ju aldrig svullen eller varm utan det var bara liiiiite tjockare på just det benet. Vi besvärades aldrig av detta utan hon användes precis som vilken annan häst som helst. Världens bästa var hon dessutom! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp