Lösdrift - för- och nackdelar

lisa412

Trådstartare
Vi ska eventuellt flytta hästen till lösdrift. Han har alltid stått på box och i egen hage (förutom sommarbete).
På lösdriften kommer han stå med en till häst.
Jag tror, med det lilla jag vet om lösdrift, att han skulle må bra av det. Ute i frisk luft, konstant rörelse osv.
Men, som sagt, så vet jag inte så mycket om lösdrift. Så jag skulle vilja höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter. För och nackdelar.
 
Vi ska eventuellt flytta hästen till lösdrift. Han har alltid stått på box och i egen hage (förutom sommarbete).
På lösdriften kommer han stå med en till häst.
Jag tror, med det lilla jag vet om lösdrift, att han skulle må bra av det. Ute i frisk luft, konstant rörelse osv.
Men, som sagt, så vet jag inte så mycket om lösdrift. Så jag skulle vilja höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter. För och nackdelar.

Beror ju helt på vad det är för hage, ligghall, utfodring mm.

Men fördelar jag stött på är mer harmoniska hästar, mjukare i kroppen då de rör sig mer, mindre skador och kolik.

Nackdelen jag råkat ut för är att hästen trivs så bra att den inte vill lämna hagen. ;) Jag har löst det genom att alltid ge godis vid hämtning + att de får nåt i krubban om de går in i ett stall.
 
Beror ju helt på vad det är för hage, ligghall, utfodring mm.

Men fördelar jag stött på är mer harmoniska hästar, mjukare i kroppen då de rör sig mer, mindre skador och kolik.

Nackdelen jag råkat ut för är att hästen trivs så bra att den inte vill lämna hagen. ;) Jag har löst det genom att alltid ge godis vid hämtning + att de får nåt i krubban om de går in i ett stall.

Haha, ingen jättedålig nackdel kanske ;)
 
Jag har lösdrift sedan snart 10 år tillbaka. För många hästar är det ett väldigt bra alternativ. Men man ska vara medveten om att alla inte fungerar på lösdrift, precis som att alla inte kan stå i box utan att må dåligt.
Det jag har upptäckt är det viktigaste är att hästarna på samma lösdrift ska fungera bra ihop som flock. Gör dom inte det och det förkommer bråk blir det inte bra för de vekaste hästarna. Dom får inte äta och inte vila så mycket som dom behöver.
Jag har också sett under åren att lösdrift fungerar bäst med fri tillgång på grovfoder dygnet runt. Hästar som inte kan äta på det sättet mår ofta bättre i box. Precis som hästar som har speciella behov och inte kan klara sig på bara grovfoder.
 
Jag köpte ett sto för snart två år sen som var van vid att stå på box större delen av dygnet. Hon var ute ensam i en pytteliten hage några timmar/dag.
Jag slängde ut henne på lösdrift med en kompis och de har fri tillgång. Vilken skillnad på häst! Hon är trevligare att rida, tryggare i sig själv och stormtrivs helt enkelt.

Enda nackdelen är att hon inte vill gå i gräshage mer än några timmar i stöten, sen är det lösdriften som gäller ;)
 
Jag är väldigt mycket för lösdrift, men det är svårt med fodringarna tycker jag. Min egen gick på fri tillgång vilket inte alls fungerade. Hon blev jättetjock! På just den lösdriften hade det inte fungerat att dela upp heller då vissa hästar skulle satt i sig det mesta ändå eftersom hästarna åt olika fort. Just på denna gick det unghästar, gamla, ridhästar och konvalescenter. Det är nog inte att rekommendera att blanda så friskt.
Jag tänkte flytta min till en annan lösdrift, s.k active stable, men det blev inte så då jag inte var riktigt nöjd med det heller. Min har nämligen otroligt lätt att skada sig och jag har aldrig haft så mycket småsår som när hon gick på lösdrift. En enda gång under de 7,5 åren som jag haft henne har hon tappat en sko och det hände i lösdriften. En enda gång har hon haft mugg (dessutom en fullständigt vidrig omgång...) och det hände oxå i lösdriften.
Jag tycker det verkar svårt att hålla en hög kondition och tävla på hög nivå om man har lösdrift, men det kanske är lättare om man har en egen hemma så man sköter den själv och har stenkoll på hästarna. De hästar jag sett som bott på lösdrift har ofta varit väldigt tjocka och haft lägre kondition. Här i mina trakter (Göteborg) verkar det mest vara skogsmullar som släpps på lösdrift. Om det är sant vet jag inte, utan detta är bara min upplevelse.

TROTS detta så förespråkar jag lösdrift. :) Jag tror att det är bra för hästar att få vara ute och röra på sig som de vill och behöver, men man måste tänka igenom *noga* hur upplägget är för just sin häst. Jag skulle vilja ha en egen gård i framtiden och där bygga en lösdrift till min häst, men jag kommer vara mycket noga med hur jag bygger den.
 
Jag har mina på lösdrift och älskar det. Den största nackdelen är att hitta hästarna när det är mörkt:D

Mina går på fri tillgång och det är så jag vill ha det. Jag släppte ut dem för fem år sedan då min äldsta var 22 och började bli lite stel och tjock i benen. Hon var fixerad vid mat och hängde gärna vid grinden för att inte missa något. Efter utsläppet blev hon en annan häst, mycket mindre matfixerad, tryggare och mer harmonisk i psyket samt att benen blev jättefina. När hon fyllde 25 för två år sedan var hon helt torr i benen.

Det som kan vara besvärligt är täcken när det är stor temperaturskillnad på natt och dag, när man gärna vill ha täcke på under natten men inte dagtid.
 
Jag kan inte se några nackdelar alls med lösdrift, jag haft det de senaste tio åren. Nu har det inte kommit och gått särskilt många hästar då jag bara har mina egna så jag kanske inte kan säga att det passar alla.

Har aldrig upplevt att någon häst skulle vara "trött" av att lösdrifta. Möjligtvis kan de vara lite loja om jag råkar hämta dem under en vilostund. Annars har min erfarenhet varit att de lugnat ner sig på ett behagligtvis så att inte varje rid- eller körtur handlar om att göra av med så mycket energi som möjligt. En blev precis som @Görel skrev väldigt fin i benen av att gå ute året om. De jag har nu har jag aldrig haft på box så jag vet inte om det blivit någon sådan skillnad.

Det jag tycker är den stora vinsten för mig som har hästarna hemma är att lösdriften lämnar tid till det roliga med häst istället för slit och släp i stall designade för 1800-talet.
 
Jag har min på lösdrift och han stortrivs med det, blir inte kul att rida när han står på box!

Nackdelen är, tycker jag, att om dom inte har fri tillgång så måste man verkligen passa mattiderna för annars blir ju hästen utan det målet man missar. Är ju inte så att det ligger kvar som i en box utan dom andra hästarna äter ju upp det, jobbigt när man är iväg och tränar och hästen verkligen behöver maten! Kanske inte så jobbigt om man har en lättfödd häst men för mig som hade en som tunnade ur förra hösten var det ett evigt passande för att hästen skulle vara på plats vid mattiderna. Där hade vi även lite flytande mattider där vi kunde fodra mellan typ 16 och 20.00... Blev jätte knepigt om man då hade träning kl 17.00 plus lång resväg...
Min kommer därför få gå på fri tillgång från i höst. Får försöka motionera mer..
Det svåra är även att hitta bra lösdrifter!
Ofta är hagarna undermåliga och hallarna sköts inte. Dessutom så är det väldigt svårt att hitta lösdrifter med bra faciliteter. Ofta så finns inte en bra skött ridbana och ridhus är ännu ovanligare. Jag vill kunna träna ordentligt året runt utan att behöva traila hela tiden. Men efter lite letande så här jag hittat en bra gård med allt jag söker så ser fram emot en kul höst med träning mm.
 
Fördelar, mer harmoniska, mindre kolik och tjocka ben, lättare att få det lättjobbat och mycket mycket mer.

Nackdelar, viktigare med flocken/ gruppen är harmonisk, kommer faktisk inte på något mer.

Nu har minna oxå var sin box att gå in i när jag håller på med dom, vilket jag tycker är att föredra rent praktiskt.

Hade en ponny som blev trött vid bus väder då hon var spanare, vilket ingen av dom andra 2 hästarna hade i sig.
Nu kom ponnyn ifrån ett större stall till mitt lilla med bara 2 till hästar och jag tror hon inte hade blivit så trött vid bus väder om hon hade någon att dela spanadet med.

Min erfarenhet bygger bara på dom 5 hästar jag har haft hemma.
 
Det beror på lösdrift och häst.

Foderbehov: Många hästar reglerar sitt matintag på fri tillgång, men alla gör det inte. Det finns alldeles för många feta hästar på lösdrifter runt om i Sverige på fri tillgång. Det finns även det omvända, dvs. att det är svårt att hålla hästen i hull. Grovfodret måste vara rätt kvalité för hästgruppen, därför kan det vara svårt att ha växande unghästar och raser som blir lätt överviktiga tillsammans.

Underlagsbehov: En lösdrift ska inte vara en leråker, den ska mockas regelbundet. Särskilt runt foderborden, Inte så kul med hästar som står 24h i en sörja av bajs, kiss, nertrampat foder som jäser. Definitivt inte bra för hovar.

Rörelsebehov: Lösdrift marknadsförs ofta som ett bra sätt att hålla hästen frisk, och det kan det vara. Men om hästen blir halt på grund av att den snebelastar, är det inte särkilt bra att den rör sig snett fler timmar på dygnet än färre. En sådan häst behöver ofta tränas noggrant att röra sig kontrollerat och rakt.

Gruppsammansättning: Flocken ska vara lugn och ingen mobbas ut.

Det finns aktiva galopphästar som står på lösdrift så det går definitivt att ha tävlingshästar på lösdrift. Men än en gång det passar inte alla hästar, desto bättre uppstyrd lösdrift, desto större chans att det fungerar med din häst.

Hitta en bra lösdrift och prova med din häst.
 
Jag ser mest fördelar med lösdrift, många som redan tagits upp. Den största nackdelen med den information du gett är att det bara är en häst som kompis. De blir otroligt beroende av varandra när de bara är två (märker jag nu på vårt bete, två sommarhagar brevid varandra med två hästar i varje. De blir väldigt ledsna när deras kompis går iväg trots att de ser de andra hästarna på andra sidan staketet).

Min häst kunde dock inte stå på lösdrift. Han blev kall (fick böka mycket med täcken pga hans genetiskt otäta päls), OTROLIGT trött (fick aldrig vila ordentligt pga att han höll utkik i flocken, det var hans jobb att varna om något hände osv och han var låg i rang) och han trivs generellt bra i att vara en del av allt som händer. Han tycker om uppmärksamhet och vill gärna vara med oss människor när vi pysslar och donar, självklart klarar han sig utan den här detaljen men det märktes att han blev mer dämpad på lösdriften där människor generellt bara kom och hämtade hästar, fixade med maten ett par gånger i veckan och sen var de åtsides. Han vill att saker händer.
Men som du ser är det inte superstora problem som hände med min häst och anledningen till att vi flyttade från lösdriften 7-8 månader efter vi flyttade dit hade också med att matte inte trivdes i stallet. Annars rekommderar jag helt klart lösdrift. :)
 
Vi har kollat på lösdriften idag och ja, jag är fortfarande övertygad :) Det ser jättefint ut där och ägaren är supertrevlig.
@Aionee de kommer visst gå 4 st i den hagen så det är ju :up:
 
Nackdelar är att vissa hästar blir för trötta för att alltid sova "ute", större risk för strålröta osv iochmed alltid blött. Blött även om det är dränerat. Mindre koll på bajs, mat, vattenrutiner osv. Svårare att anpassa fodret efter häst.
 
Fördelarna är ju rätt uppenbara. De är ute hela tiden, det är mer "naturligt" hästliv, inga stallpass att göra. Jag fick möjligheten när min häst var tre år, och tyckte det var helt optimalt för henne att gå på lösdrift i alla fall ett par år när hon ändå skulle ridas väldigt sporadiskt på grund av sin låga ålder. Kan fortfarande tycka att det är optimalt.

Men. Det tyckte inte hästen. Hon hatade det. Det är den typen av häst som inte gillar sommarbete heller, hon vill ha rutiner/fasta tider och det tycker jag är lättast om hon står på box. Dessutom kan hon 1) inte gå på fri tillgång eftersom hon äter 24/7 och blir smällfet, 2) jagar bort andra hästar som är lägre i rang = alla, så de inte får äta och 3) inte tål hösilage, så det är lättare att ha henne på box. Det är en häst som väldigt tydligt visar när hon inte gillar något, vilket i och för sig är en trevlig egenskap.

Summa summarum, så tycker jag att lösdrift rent generellt är bra. Men det funkar inte för alla hästar.
 
Jag har haft mina hästar på lösdrift med fri tillgång till grovfoder de senaste fem åren och kan numera inte tänka mig någon annan stallform, förutsatt att hagarna är stora, dränerade och anpassade efter antal hästar och att lösdriften sköts ordentligt.

Fördelar:
-naturligare hästliv
-hästen har en meningsfull tillvaro, leker och busar och umgås med kompisarna den tiden du inte är där - upplever hästarna som gladare
-mer rörelse, hästen håller formen även om den får stå nån vecka
-harmoniska hästar som inte blir galna av att stå någon dag eller tom vecka
-man slipper passa tider med mockning och fodringar
-hästen är alltid lagom mätt och man behöver inte tänka på att man ska hinna rida "mellan" fodringarna.
-mindre risk för kolik
-bra för äldre hästar och andra som har fysiska problem som blir värre av att så stilla
-mjukare hästar
-Mer fokus på att ta hand om och rida hästen istället för att mocka och packa höpåsar

Mindre bra saker som jag upptäckt under denna tid:
-jag upplever att hästarna är mer beroende av flocken, instinkterna blir starkare på något vis
-Svårt vid konvalescens med exempelvis boxvila och sjukhage pga ovanstående, då hästarna blir stressade av att vara separerade från flocken under längre tider
-En av hästarna som är väldigt busig har ganska mycket rispor och småsår från bus
-En del hästar klarar inte fri tillgång utan blir tjocka, åt andra hållet tycker jag det är lätt att reglera med kraftfoder. Viktigt att ha flera foderplatser så alla får äta dock.
-I vårt stall mockas hage och lösdrift varje dag och de inhyrda delar på dessa sysslor. Det kan blir störigt om någon av de inhyrda inte mockar lika noga som du eller inte byter smutsigt vatten. Din häst skötsel är ju beroende av någon annan. Det kan jag tycka är jobbigt!

Trots att det finns några nackdelar tycker jag definitivt att fördelarna väger över, och som jag skrev i början kan jag inte tänka mig att ha hästar på annat vis framöver!
 
Jag har lösdrift till mina. Jag har 3 extremt lättfödda, en normalfödd och en svårfödd och det går bra. Dom som behöver extra fodras i egen hage eller box en stund varje dag. Fri tillgång är inget alternativ här och jag har flera varianter av slowfeeding.
Viktigt att tänka på är hur lösdriften och ligghallen är utformad, jag har en som är extremt ranglåg men med rätt utformning fungerar det bra. Hagen är stor och kuperad och ger mycket sysselsättning samt så är det ordentligt dränerat och grusat utanför ligghallen.
En bra planerad ligghall används, om den inte används alls bör man fundera ett varv till varför dom inte vill vistas där.
Fördelarna är många, hästarna är mer lugna, glada och harmoniska. Ingen stelhet och ingen stress. Mindre skador, kolik och bråk. Mindre tappskor och mer välmusklade hästar. Som någon nämnde innan är det viktigt att flockdynamiken fungerar bra. Jag har en häst som lätt får röta, jag förebygger det varje höst och det är numera inget problem.
Sen finns det alltid hästar som inte trivs på lösdrift och då ska dom heller inte bo så. Man får se till individen helt enkelt.
 
Jag har lösdrifter (3 st olika) till mina hästar och jag har haft häst på lösdrift sedan 6 år tillbaka. I mina ögon finns endast fördelar men jag håller med om att det faktiskt finns hästar som passar bättre på box. Dock tror jag inte på att - rent generellt sätt - hästar bli tröttare av lösdrift än box. Min dotters alla tävlingsponnyer har alltid gått på lösdrift och det är enormt tillfredsställande att kunna släppa UT hästen efter en hel dag på tävling istället för att ställa in den i en box.

Dock såg jag någon här ovan som skrivit att lösdrift betyder mindre arbete och det är faktiskt inte sant. En BRA lösdrift är det mycket mera jobb med än att ha häst på box.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
Senast: tanten
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp