Lösdrift - för- och nackdelar

Jag hade min häst på box i många år men de senaste åren har hon stått på lösdrift, och jag kommer aldrig vilja ha något annat igen.
Fördelar är att det är mindre jobb, hos oss har hästarna fri tillgång på hösilage och man mockar lösdriften en varsin dag i veckan. Min häst som är lite äldre blir även mindre stel än att när hon stod på box, och hon blir mer ridbar. Man kan rida när man vill på dygnet utan att Anpassa sig till fodringar eller hag tider. Hästarna blir gladare och friskare. :)
 
I alla år som jag hade hästarna hos mamma hade jag dem på boxar i kallstall. Var absolut inte intresserad av lösdrift, ärligt talat mest för jag ääääälskar stallpysslet med mockning, fodra, insläpp och utsläpp, älskar att vara i stallet helt enkelt :love::D. Men när min mycket gamla farbror togs bort förra året så fick min unga fröken flytta ut på lösdrift och hon trivs verkligen toppen! Nackdelen är dock att hon blir väl rund då de har fri tillgång och alla utom hon är islandshästar, varav två fölston...Men eftersom hon har risk för korsförlamning (hade det en gång hos uppfödaren, aldrig haft hos mig) så är det toppen att hon går på lösdrift. Jag kan sakna stallpysslet/jobbet då vatten finns i kopp ute och de fodras med maskin, men strö gör jag ärligt talat extra då jag anser att de håller lite för blött och skitigt i perioder (om inte jag skulle strö, jag får på så vis ändå lite utlopp för mitt stalljobbsbehov :p, istället för att klaga när det faktiskt inte är riktigt okej med ren halm..:banghead::angel:). Så, jag har gått från antilösdrift till att bara tycka mycket gott om det! :)
 
Har egen lösdrift sedan 5år, efter många år i familjens stall och sedan inhyrd några år. Vill inte ha något annat.
Fördelen är att hästarna får vara ute och röra sig. Samt de får utlopp för sina sociala behov. De rör sig även om jag inte kan motionera dem av någon anledning.
Minskar risken för kolik, stelhet/svullna ben och hosta. Ena hästen hade lättare förstoppning varje vinter vi stod uppstallningsstall med ca 7-17 utevistelse.

Nackdelen är som andra varit inne på, individuell fodring blir knöligare men enligt mig fortfarande lättare än att sköta allt i uppstallningsstall.

Har 4 hästar just nu. 2 lättfödda, en unghäst och en pensionär. De lättfödda har jag testat fri tillgång på magert hösilage, med och utan olika slowfeeding, funkar inte! De rullar fram.

Jag har löst det genom fri tillgång på halm. Beräknad foderstat, där de fodras 1-2 ggr/dag med hösilage efter de lättfödda. Kompliterar med lusern till de som behöver mer samt extra silage medans jag motionera de lättfödda.
Har uppbindning och skötselplats i ligghallen. Binder upp alla och fodrar kraften medans jag visiterar, gör klart någon för ridtur.

För mig ger lösdrift mindre dagligt jobb i och med foderlösningen ovan.
Har bedd i ligghallen så mockar bara ut skiten, inte många, och resten med traktor några ggr/år.
Bra planering med fodret nära utfodringsplats så man slipper bära långt, hårdgjorda ytor runt ligghall, vatten och foderhäck är ett måste för både hästar och min trevnad tycker jag. Har rätt stora ytor med naturlig dränering så blir inte lerigt.
 
Jag har mina två hästar hemma sedan 2 år tillbaka. Vi byggde ett enklare stall med två boxar. Och jag tycker att det har varit skönt att kunna ha de ute så länge som jag vill. Men i början av sommaren så stängslade jag mellan hage och stall och öppnade upp stallet till hästarna, så de kan gå ut och in som de själva vill. Och det är underbart att veta att de kan gå in om de är besvärade av väder eller knott. De använder stallet väldigt mycket!
Och nu (sep/okt) när det börjar bli dags för installning, så tänker jag att jag vill inte gå tillbaka till boxarnaO_o. Eller det som tar emot mest är att jag vill att de ska ha tillgång till stallet under dagtid.
Tanken är att vi ska flytta och på det stället vill jag absolut ha en lösdrift. Men min dröm är en lösdriftshall i anslutning till "stallet" sas. Och mellan lösdriften och uppbindningsplats ha boxar, så jag kan stänga in de vid behov, och ha dörrar både mot lösdrift och stallgång.
Nu äter mina hästar i princip lika mkt.

Men om jag skulle hyra in de på någon annans lösdrift hade det varit viktigt att ha en välskött lösdrift med tillräckligt med mat, bra och torrt strö och gärna uppvärmd vattenbalja. Och hårdgjort vid mat och ligghall för att undvika lera.
 
Jag har mina två på lösdrift, dock skilda hagar, på grund av lättfödd ponny. Hon ska äta mindre än hälften av den stora och äter dubbelt så fort, så tyvärr har jag fått skilja på dom. Jättetråkigt, men inte så mycket att göra. Har fått gå tillsammans på dagarna hela sommaren, så har ponnyn fått ha reducerare.
 
Vi ska eventuellt flytta hästen till lösdrift. Han har alltid stått på box och i egen hage (förutom sommarbete).
På lösdriften kommer han stå med en till häst.
Jag tror, med det lilla jag vet om lösdrift, att han skulle må bra av det. Ute i frisk luft, konstant rörelse osv.
Men, som sagt, så vet jag inte så mycket om lösdrift. Så jag skulle vilja höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter. För och nackdelar.

Jag ser nästan enbart fördelar. Har en liten lösdrift och en större som ska byggas snart. De allra flesta mår bra av att gå på lösdrift. Fungerande flock och har ej fri tillgång utan fodrar de samma tider som resten som har en Box, dvs 4 fodringar per dag. Lösdriftshästarna har egen Box vid behov de kan dela på. Alltså om man har ridit kan hästen stå inne och äta extra om den behöver (eller tvärtom) och samtidigt torka. Om många rider samtidigt kan den med störst behov stå inne de andra med täcke på och sen ut så tar jag bort täckena sedan vid nästa fodring om de torkat.

En del hästar (och ägare ;)) passar dock inte på en lösdrift. Hästar som tävlas regelbundet och på högre nivå är det bra att de är vana att stå på Box under längre perioder. Samma vid bedömning tycker jag underlättar att hästen klarar av att stå från tidig eftermiddag till nästkommande dag. Med träning inkluderat. Utanför tävlingssäsongen ser jag enbart att det är positivt om de går ute länge.
Och detta gäller alltså inte alls alla hästar. Hobbyhästar och de som håller sig på lägre klasser, tex bara tävlar en dag och inte en hel helg mår oftast bättre i lösdrift.
 
Jag ser nästan enbart fördelar. Har en liten lösdrift och en större som ska byggas snart. De allra flesta mår bra av att gå på lösdrift. Fungerande flock och har ej fri tillgång utan fodrar de samma tider som resten som har en Box, dvs 4 fodringar per dag. Lösdriftshästarna har egen Box vid behov de kan dela på. Alltså om man har ridit kan hästen stå inne och äta extra om den behöver (eller tvärtom) och samtidigt torka. Om många rider samtidigt kan den med störst behov stå inne de andra med täcke på och sen ut så tar jag bort täckena sedan vid nästa fodring om de torkat.

En del hästar (och ägare ;)) passar dock inte på en lösdrift. Hästar som tävlas regelbundet och på högre nivå är det bra att de är vana att stå på Box under längre perioder. Samma vid bedömning tycker jag underlättar att hästen klarar av att stå från tidig eftermiddag till nästkommande dag. Med träning inkluderat. Utanför tävlingssäsongen ser jag enbart att det är positivt om de går ute länge.
Och detta gäller alltså inte alls alla hästar. Hobbyhästar och de som håller sig på lägre klasser, tex bara tävlar en dag och inte en hel helg mår oftast bättre i lösdrift.
Ser inga problem att åka på helgkurs med endast boxplats med mina lösdriftshästar. Även om jag föredrar tillgång till hage. Vid hård träning kan det vara bra att ta en skritt-promenad för att undvika stelhet.
Använder aldrig boxen hemma, de binds upp i ligghallen nästan dagligen. På en kurs fick ena stå i spilta över natten, inga problem.

Visst ska man veta att sin häst hanterar att stå på box vid kurser/tävling, men ser inte det som ett hinder att ha sin tävlingshäst på lösdrift.
 
Ser inga problem att åka på helgkurs med endast boxplats med mina lösdriftshästar. Även om jag föredrar tillgång till hage. Vid hård träning kan det vara bra att ta en skritt-promenad för att undvika stelhet.
Använder aldrig boxen hemma, de binds upp i ligghallen nästan dagligen. På en kurs fick ena stå i spilta över natten, inga problem.

Visst ska man veta att sin häst hanterar att stå på box vid kurser/tävling, men ser inte det som ett hinder att ha sin tävlingshäst på lösdrift.
Ok jag tänker mer på de som måste kunna klara av att stå inne väldigt länge. Självklart promenader och kanske äta lite gräs förutom själva tävlandet. Men ändå många timmar inne. Det kanske funkar bra även med hästar som är vana att aldrig stå inne men jag skulle inte våga ta den risken. Onödig stress. Men som sagt man får nog kolla från vad det är för typ av individ :).
 
Ok jag tänker mer på de som måste kunna klara av att stå inne väldigt länge. Självklart promenader och kanske äta lite gräs förutom själva tävlandet. Men ändå många timmar inne. Det kanske funkar bra även med hästar som är vana att aldrig stå inne men jag skulle inte våga ta den risken. Onödig stress. Men som sagt man får nog kolla från vad det är för typ av individ :).
Jag har ju min på lösdrift och han är i princip uppväxt med det. Men när han har varit skadad, han har varit ganska klantig.., så har han varit tvungen att stå på box. Bla med gipsad hov i tre veckor och det har inte varit några problem. Dom flesta hästar anpassar sig snabbt upplever jag iaf.
 
Jag har ju min på lösdrift och han är i princip uppväxt med det. Men när han har varit skadad, han har varit ganska klantig.., så har han varit tvungen att stå på box. Bla med gipsad hov i tre veckor och det har inte varit några problem. Dom flesta hästar anpassar sig snabbt upplever jag iaf.
Jo visst är det så :). De flesta.
 
Har
Ser inga problem att åka på helgkurs med endast boxplats med mina lösdriftshästar. Även om jag föredrar tillgång till hage. Vid hård träning kan det vara bra att ta en skritt-promenad för att undvika stelhet.
Använder aldrig boxen hemma, de binds upp i ligghallen nästan dagligen. På en kurs fick ena stå i spilta över natten, inga problem.

Visst ska man veta att sin häst hanterar att stå på box vid kurser/tävling, men ser inte det som ett hinder att ha sin tävlingshäst på lösdrift.
Har inte heller problem att åka på meeting med min lösdriftshäst heller. Hon står alltid i box hemma.:)
 
Jag tänker som @Snurre att det kan vara värt att träna sin häst på spilta/box eller annat just för tillfällen där det behövs.
Nu är mina inte på lösdrift men det är ju inga problem att ha dem på tredagarstävling stående på box fast de är vana att vara ute hela dagarna.

Att vänja vid spilta har vi vid några tillfällen haft nytta av då många brukstävlingar endast erbjuder det och vi har varit med om en stallbrand där provisoriska spiltor byggdes innan vi hittade vidare till andra stall. Det fanns ingen möjlighet till lösdrift där och det var vinter.
 
Vi ska eventuellt flytta hästen till lösdrift. Han har alltid stått på box och i egen hage (förutom sommarbete).
På lösdriften kommer han stå med en till häst.
Jag tror, med det lilla jag vet om lösdrift, att han skulle må bra av det. Ute i frisk luft, konstant rörelse osv.
Men, som sagt, så vet jag inte så mycket om lösdrift. Så jag skulle vilja höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter. För och nackdelar.

Jag började med lösdrift för ca 2,5 år sedan då jag flyttade till gård. Hade då min tävlingshäst och ett sällskap i form av en tjockis till Irish Cob. Coben var som sagt tjock när jag köpte honom och inte alls igång men gick ner i vikt trots fri tillgång i hagen. Han rörde sig mer ute och fick även jobba mer. Tävlingshästen är tunn men la på sig fint ändå med stödfodring.

Fick tyvärr ta bort coben i vintras och flyttade tävlingshästen till en annan lösdrift. Där går han med en häst till i hagen med andra hästar i hagarna bredvid. Går kanon! Fortfarande fri tillgång.

Det jag upplever som största fördelarna är att min häst blir så mycket mer tillfreds. Han stressar lätt upp sig i box och drar tänderna i gallret och sånt, vilket jag tolkar som att han trivs bättre ute.

Nackdelar är att det i perioder är svårt att ha rätt täcke på, men jag har turen att ha en häst som inte är frusen och sätter bra med päls. OM jag känner behov av att klippa så tar jag så lite som möjligt. Vi har även ett kallridhus så han blir inte allt för varm efter träning. Är han svettig går jag med honom tills han är torr helt enkelt.

Viktigt att tänka på storleken på hagen, att hästarna har en stabil rangordning och att alla håller ett lagom hull. Jag har en mycket gladare häst på lösdrift! :)
 
Hästar som tävlas regelbundet och på högre nivå är det bra att de är vana att stå på Box under längre perioder. Samma vid bedömning tycker jag underlättar att hästen klarar av att stå från tidig eftermiddag till nästkommande dag. Med träning inkluderat. Utanför tävlingssäsongen ser jag enbart att det är positivt om de går ute länge.
Och detta gäller alltså inte alls alla hästar. Hobbyhästar och de som håller sig på lägre klasser, tex bara tävlar en dag och inte en hel helg mår oftast bättre i lösdrift.

Jag vet inte om jag tävlar på högre nivå men den häst jag tävlar har gått på lösdrift hela sitt liv. Den kan lägga sig och sova i boxen mellan klasserna på tävling. Den tar det snarare lugnare i box är boxhästar. Jag tror att det kan bero på att min häst bara står i box när det är arbete på gång och den då helt enkelt passar på att vila.
 
Har mina på lösdrift, alla stortrivs och kommer ha svårt att anpassa sig till Box om det skulle krävas. Efter nån timme har ponnyerna tröttnat på Box, min stora för ett jäkla liv och vill ut efter typ en halvtimme... ponnyerna gick från ett liv med många timmar på Box/dygn direkt ut på lösdrift och det funkade utmärkt.

Utfodring har varit knepig att få till, jag och kompisen som har hästarna i samma hage har under åren provat många varianter:
fri tillgång med rundbal, med och utan nät.
Fri tillgång i småmaskiga hönät
portionera ut givor under dagen osv.
Svårast har varit att få alla att hålla lagom hull, 4 hästar: 1 shettis, ett russ, ett kallblod och en shire. Vi har provat med en uppsjö foderbord för att ponnyerna inte ska nå men dom stora ska få äta rätt mängd. Vi har fått ge upp försöken med att ha alla fyra ihop tyvärr, nu går de små i en hage och de stora i en annan.

Denna vinter tror jag vi hittade bästa lösningen: fri tillgång på bra (!) halm och hösilage serveras löst 1-2 ggr per dygn.
Har nu hästar som håller fint hull och som har mat att tugga på hela dygnet.
 
Jag har ju min på lösdrift och han är i princip uppväxt med det. Men när han har varit skadad, han har varit ganska klantig.., så har han varit tvungen att stå på box. Bla med gipsad hov i tre veckor och det har inte varit några problem. Dom flesta hästar anpassar sig snabbt upplever jag iaf.
Min upplevelse också. Köpte en sexåring som knappt varit inne alls innan hon kom till mig och hon går på lösdrift hos mig med med kan ju få stå på box i väntan på hovis tex. I början var det lite cirkus, men det är en häst som alltid är mycket, men nu är det lugnt. Tog ett tag innan hon var ok med det, men nu verkar hon tycka det är chill.
 
Jag har tänkt att göra precis som ni. Fri tillgång på bra, fräsch halm och hö i portioner :up:
Jag kommer ha två minishettisar (unghästar som äter långsamt och lite) och ett lättfött russ (som äter fort och mycket) i vinter.
 
Jag har tänkt att göra precis som ni. Fri tillgång på bra, fräsch halm och hö i portioner :up:
Jag kommer ha två minishettisar (unghästar som äter långsamt och lite) och ett lättfött russ (som äter fort och mycket) i vinter.

Som tur är, är russet ranglåg så ena ponnyns mat kommer hon iaf inte åt ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 849
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp