Love Nepal /Love and hope

Björk

Trådstartare
Som många andra har jag fått delade inlägg, reklam och läst om familjen Alfvén som hjälper barn utsatta för sexhandel i Nepal. Någonting (kan inte säga vad) har trots att jag fått starka känslor omkring detta; fått mig att inte donera pengar till organisationen. Något har "skavt"... Jag har många vänner som gillat deras sida på FB och som säkerligen donerar pengar.

Nu läser jag i ett forum på FB om någon som ställer frågor om organisationen och en person som svarar länkar till denna artikel.
När jag googlar vidare tycks det som skrivs i artikeln vara alldeles riktig. Familjen har ett ursprung inom frikyrklig missionsrörelse (även om jag inte själv googlat länge nog för att hitta om de tillhört just Livets ord).

Nu är det tydligen också en pågående konflikt mellan den lokala organisation som Love and hope jobbar med i Nepal. Se info här: http://www.dagen.se/love-and-hope-drar-in-stod-till-arbete-i-nepal-1.908315 (artikel från just Dagen också.... :angel: ) och tydligen anser fortfarande 8 andra internationella hjälporganisationer att denna lokala organisation INTE är korrumperad. .....

Jag vet att många religiösa organisationer gör och har gjort ett enormt stort arbete på vårt jordklot gällande att hjälpa fattiga och utsatta människor. Men, som icke-troende som gärna aktivt väljer att stödja organisationer utan kyrklig förankring (och ännu mindre frikyrklig eller sekt-liknande förankring, för dit räknar jag Livets ord) känner jag ungefär det som artikeln beskriver.... Varför har ingen inom media ens berört frågan?
Mina personliga orsaker till att inte vilja ge pengar till frikyrkliga missionsrörelser är att jag faktiskt har en farhåga att deras verksamhet medvetet eller omedvetet riskerar "kränga" deras ofta ganska inskränkta kristendom i samma paket som hjälpen. Att det "förväntas" att barn på sådana barnhem ska bli frälsta och troende. Att t ex homosexualitet, transsexualitet och dylikt inte accepteras, att de lär sig att de är "sjuka". Osv osv. Ja, ni förstår säkert.

Ja, vad är min fråga... Jag bara känner att det väcker misstanke hos mig. Ska man se det som att de dolt sin agenda, att de egentligen fortfarande står för frikyrklig mission och i och för sig vill hjälpa utsatta barn (ALL heder till dem för detta), men samtidigt helst ser att alla blir frälsta? Eller att de dolt sitt "ursprung" för att de misstänker att sådana som jag inte "vågar" ge pengar till dem, trots att de faktiskt inte ALLS längre jobbar med frälsningsverksamhet utan är fullständigt religiöst obundna (även om kanske enskilda individer har en tro, det har jag inget problem med alls).
 
Love nepal skriver själva på sin facebooksida:

Vi är många som är kristna som arbetar för Love and Hope. Men vi tror inte man kan ska låsa sig till en religion eller politiskt parti när så många flickor lider. Vi ska rädda flickor ut ur sexslaveri, det är våran agenda och våran vision. Tack för att du står med fina vän och vi hoppas att du är nöjd med svaret.
 
Nu är det tydligen också en pågående konflikt mellan den lokala organisation som Love and hope jobbar med i Nepal. Se info här: http://www.dagen.se/love-and-hope-drar-in-stod-till-arbete-i-nepal-1.908315 (artikel från just Dagen också.... :angel: ) och tydligen anser fortfarande 8 andra internationella hjälporganisationer att denna lokala organisation INTE är korrumperad. .....
.

Det här stycket fattade jag nog inte (med reservation för att vara sömnbristtrög). Tänker du att det är dåligt av dem att bryta när de säger sig ha fått signaler från flickor om missförhållanden? Hade det varit mer icke-religiöst att fortsätta? Jag skulle nog spontant säga att det är väl bra om de bryter samarbeten om det kommer fram att pengar inte går till det de är ämnade.. önskar alla organisationer var noga med det så man kunde känna sig tryggare med vart pengarna går. :(
Följer i övrigt tråden med intresse då jag upplever att organisationen har ett lovvärt mål och tycker du tar upp en intressant aspekt av dem.
 
Det som stör mig mer än någonting annat är att Annelie hävdar att de bygger en kristen skola i Indien för pengarna de samlat in för att bekämpa barnprostitutionen. Det är falsk marknadsföring enligt mig. Jag var villig att stödja arbetet med att bekämpa barnprostitutionen, men jag var inte med på att betala för att dessa flickor/barn skulle bli kristnade och förövas ännu mer av sin identitet och sina rötter.

Ska man bygga kristna skolor berättar man det och samlar in pengar till det specifikt. Ska man rädda barn ur prostitution säger man det och samlar in pengar specifikt till det.
 
Jag var skeptisk innan de fick 90-konto. Men efter att de fick det så har jag skänkt en 50-lapp. Jag har även ett fadderbarn genom en kristen organisation. Huvudsaken är att de får hjälp, tycker jag. Har inte tänkt på att de ev. missionerar men det är i såfall knappast värre än att vara utsatt för extrem fattigdom och sexslaveri.
 
Har inte tänkt på att de ev. missionerar men det är i såfall knappast värre än att vara utsatt för extrem fattigdom och sexslaveri.
Nej, men det är lite som att bli utpressad. "Vi hjälper dig, men då måste du bli kristen!" Det är inte okej.

Det är bra att barnen blir hjälpta, men det är inte bra att de blir rövade på sina rötter, sin identitet och sin historik. Enligt Anneli hade organisationen dessutom bytt namn på flickor till kristna namn. Det är ju inte okej!
 
En tanke... Man kanske behöver vara troende för att orka göra det de gör?
Behåll era sketna femtiolappar om det svir så mycket att hjälparen är kristen, eller åk dit och agera själva. Tror inte det vimlar av organisationer som hanterar just detta problem och hjälp behövs NU!
 
Nej, men det är lite som att bli utpressad. "Vi hjälper dig, men då måste du bli kristen!" Det är inte okej.

Det är bra att barnen blir hjälpta, men det är inte bra att de blir rövade på sina rötter, sin identitet och sin historik. Enligt Anneli hade organisationen dessutom bytt namn på flickor till kristna namn. Det är ju inte okej!
Vem är Anneli?
Vem säger att de måste byta religion för att få hjälp?
Flickorna kanske ville byta namn själva för att få en ny start och inte bli lika lätt igenkända.
Många frågor ... :)
 
Och det här med kristen skola... vi har religiösa skolor i det här landet. Tror någon att svenska 7-åringar väljer sin religion själva? Det gör föräldrarna, så det är lika ofrivilligt det.
 
Vem är Anneli?
Vem säger att de måste byta religion för att få hjälp?
Flickorna kanske ville byta namn själva för att få en ny start och inte bli lika lätt igenkända.
Många frågor ... :)
Leta upp Anneli Wester på facebook. Jag är själv vän med henne (vän på riktigt...!) och hon är en helt unik person med en helt ofattbar story bakom sig. Hon reser själv, för egna pengar, till bl.a. Nepal och hjälper på ett hands-on sätt som är utan motstycke. De pengar hon samlar in går oavkortat till skola åt barn, hjälp åt nödställda, allt från benproteser till riskokare, mat och uppvärmning. Läs hennes inlägg på fb. Hon är på riktigt. Helt och hållet.
 
Det här stycket fattade jag nog inte (med reservation för att vara sömnbristtrög). Tänker du att det är dåligt av dem att bryta när de säger sig ha fått signaler från flickor om missförhållanden? Hade det varit mer icke-religiöst att fortsätta? Jag skulle nog spontant säga att det är väl bra om de bryter samarbeten om det kommer fram att pengar inte går till det de är ämnade.. önskar alla organisationer var noga med det så man kunde känna sig tryggare med vart pengarna går. :(
Följer i övrigt tråden med intresse då jag upplever att organisationen har ett lovvärt mål och tycker du tar upp en intressant aspekt av dem.

Oj, nej, just den delen kopplar jag inte alls till religion.

Jag stötte bara på den delen av en slump och blir fundersam ur en helt annan aspekt - vem har rätt? Eftersom det uppenbarligen är skilda meningar om huruvida den lokala organisationen de samarbetar med är dålig. Jag tycker det är bara bra (ur alla synvinklar) att de bryter om de fått signaler om missförhållanden, men lokala myndigheter har ju inte hittat några problem (vilket kan handla om lögner pga mutor eller annat, kan handla om att de inte har någon bra kontroll, kan handla om falska papper som framställts) och flera andra organisationer motsätter sig att den lokala organisationen skulle vara dålig.

Jag har inte grottat ner mig i just den delen...
 
Bull crap. Finns massvis med icke-troende människor som jobbar med såna här frågor.
Vilka icke religiösa massor av organisationer arbetar med barnen på bordellerna i Nepal? Upplys mig och övriga läsare då man kan läsa i tråden att det finns folk som hindras att hjälpa till om hjälporganisationen är kristen.
 
Det som stör mig mer än någonting annat är att Annelie hävdar att de bygger en kristen skola i Indien för pengarna de samlat in för att bekämpa barnprostitutionen. Det är falsk marknadsföring enligt mig. Jag var villig att stödja arbetet med att bekämpa barnprostitutionen, men jag var inte med på att betala för att dessa flickor/barn skulle bli kristnade och förövas ännu mer av sin identitet och sina rötter.

Ska man bygga kristna skolor berättar man det och samlar in pengar till det specifikt. Ska man rädda barn ur prostitution säger man det och samlar in pengar specifikt till det.

Kan bara hålla med! Ej ok!

Hade gärna bidragit till att hjälpa flickor ur prostitution. Dock ej intresserad av att bidra till kristna skolor och självutnämnda missionärer som profiterar på svaga och utsatta människor.
 
Kan bara hålla med! Ej ok!
Hon är på plats och hon håller på som en galning för att hjälpa till. Hon är religiös och hon använder alla medel hon kan få fram och alla kontakter hon kan dra i och fixar en skola men det är ej ok???? Ska man välja en annan skola till flickorna? Tror du att det finns många att välja på? Eller man kanske kan rädda dem och sen dumpa dem på nån gata?
 
En tanke... Man kanske behöver vara troende för att orka göra det de gör?
Behåll era sketna femtiolappar om det svir så mycket att hjälparen är kristen, eller åk dit och agera själva. Tror inte det vimlar av organisationer som hanterar just detta problem och hjälp behövs NU!
Det är inget problem för mig vilken trosuppfattning alls en hjälpare har.

MEN; när det faktiskt händer att utsatta (och många gånger säkert outbildade) också blir medvetet/omedvetet påverkade att eller upplever att de dessutom SKA bli t ex kristna/frälsta för att vara värda hjälpen i längden. DÅ tycker jag det är ett problem. Som t ex har skett med många tidigare kulturer/folk under 16-17-1800-tal. I all välmening säkert, även då, men välmeningen fick inte alltid toppenkonsekvenser.

OM en ung flicka bor på ett barnhem som bedrivs av en mycket konservativ kristen kyrka (säg Livets Ord t ex) och när hon är 14 upptäcker att hon är lesbisk och blir kär i en klasskamrat så kan man ju undra hur lätt livet känns för henne om allt hon får/fått lära sig är att man då är sjuk eller utsatt för djävulen osv. Och hur blir hon bemött om hon inte VILL "kureras" - det kan förekomma väldigt starka påtryckningar.

Det finns ju en del människor i vårt samhälle som vittnat om hur dåligt de mått inom ett sådant samfund när de kommit på att t ex är gay eller om de råkat ha sex före äktenskapet och blivit gravida (och känner att de inte kan göra abort).

Dessa barn och unga i länder där de kanske knappast haft en chans att ens överleva om de inte fått hjälp från en sådan hjälporganisation - de är ju så extremt utsatta, i ett enormt starkt beroendeförhållande till sina hjälpare - för att inte alls ha någon som helst möjlighet/insikt om att det finns andra sätt att t ex se på homosexualitet och aborter. (Som exempel).

Jag blev för många år sedan vän med en kvinna som vuxit upp inom pingstkyrkan och när vi lärde känna varandra hade hon lämnat kyrkan. Enormt uppslitande för henne, hennes tro på Gud, hennes sociala liv (familj, vänner, alla hon kände tog avstånd). Egentligen ville hon inte lämna, men var tvungen. Orsaken var att hon skilt sig. Hon skilde sig från sin man som misshandlade henne psykiskt; förmodligen hade han börjat slå ganska snart om hon inte gått. Det spelade ingen roll för församling, familj och vänner ens om det hon berättade VAR SANT - hon skulle ÄNDÅ inte skilja sig. Och detta var i Sverige, där hon gått i svensk skola och genom det förmodligen hade något enklare att se/förstå att hon KUNDE lämna och kunde ha en framtid även utan församling och make.
 
Kan inte du åka ner till barnen på bordellerna och berätta om din oro för hur detas framtid ser ut om de tar emot hjälp av en kristen organisation?
 
Och det här med kristen skola... vi har religiösa skolor i det här landet. Tror någon att svenska 7-åringar väljer sin religion själva? Det gör föräldrarna, så det är lika ofrivilligt det.
Absolut! Men de måste alla följa den svenska skollagen ändå. Men visst sker "indoktrinering" även här, för oss ALLA i mer eller mindre hög grad. Och jag tycker religionsfriheten (frihet till religion och frihet från religion) är en enormt viktig sak i Sverige. Fria val kan diskuteras, vi blir ju alla i någon mån styrda av våra föräldrar vad gäller värderingar; t ex religion. MEN förutsättningarna här att KUNNA välja annorlunda själv är ändå BETYDLIGT större än förutsättningarna är för ett barnhemsbarn i ett fattigt land vars föräldrar sålt en...

För just mig är det så att jag inte vill välja någon religion åt mina barn (de behöver inte bli icke-troende som mig heller) så vill jag inte riskera stödja en organisation som försöker till exempel starta kristna skolor eller barnhem i Nepal (om det nu skulle vara så). Jag vill däremot väldigt GÄRNA hjälpa en organisation som startar en icke-religiös skola eller barnhem i samma land.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp