Luddiga skydd på sommaren?

Chewal

Trådstartare
Hej!
Ny på forumet och har funderat lite. Vad ni tycker om att ha luddiga skydd på sommaren?
 
Nej oavsett tid på året egentligen.
Fårskinn om den får skav fine men annars ska skydd vara släta :)
 
föredrar neopren året runt. lättare att tvätta och samlar inte på sig grus så som luddskydd gör.
 
okej tack så mycket för svar. Har precis införskaffat mig ett par med ludd och då tyckte mamma direkt att dem kan man inte ha på sommaren men känns bra med luddet då vi rider på ganska grusigt och sandigt underlag så har jag hört att dem lättare kan få skav med släta när det fastnar grus osv.
 
Nej oavsett tid på året egentligen.
Fårskinn om den får skav fine men annars ska skydd vara släta :)
han har även rosa hud på benen och fick skavsår av ett par boots i somras så vill inte lägga pengar på nåt som kanske fungerar.
 
Om du rider mycket på sandigt och grusigt underlag så hade jag absolut inte använt luddiga skydd för de verkligen suger åt sig sand/gruskorn som i sin tur ger skav. Jag slutade använda skydd med ludd i just av den orsaken att vi till största delen rider på grus/sand. Skydd i neopren som sitter bra drar inte in grus mellan skydd och ben och ger nästan aldrig skav är min erfarenhet och då är min ena häst enormt skavkänslig. Ett skydd med ludd sitter aldrig så tajt som ett utan ludd och då kan det lätt komma in små grus och sandkorn mellan ben och skydd.
 
Håller md TinyWiny. Undviker luddskydd och särskilt på sandiga och/eller grusiga underlag p g a skavrisken.

Ludd kan dessutom bränna en känslig häst.
 
Håller med @TinyWiny .

Min häst svettas dessutom rejält när det är varmt och det jobbas ordentligt, så jag bannar ludd även av den anledningen - de skulle behöva tvättas efter vartenda ridpass för att inte vara jätteäckliga :p

Den gången jag skulle överväga ludd är om hästen verkligen behöver skydd t.ex. och är allergisk mot neoprene (en kompis fd häst fick hudreaktioner av det).
 
har än så länge inte haft problem med att dem drar åt sig mycket sand/grus men det kanske blir att införskaffa sig utan ludd i så fall
 
Jag föredrar neoprenskydd dels för att dom inte samlar på sig så mycket grus och ffa för att det bara är att spola dom eller slänga dom i tvättmaskinen så är dom lika rena och fina igen.
Luddskydd kräver en hel del arbete för att hålla sig rena och fluffiga.
 
det brukar fastna lite i nederkant men aldrig inne i luddet mot benet slår alltid av och borstar dem varje gång jag använt dem. Har även ett par släta senskydd där jag upplever att det fastnar mer grus i dem än dem med ludd.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
966
Senast: fio
·
Kläder & Bli fin Har ni sett en tröja med sådana ärmslut på bilden som inte är luddig? (Läs kan användas på jobbet, vi har ganska fri klädkod, men ludd...
Svar
12
· Visningar
807
Senast: Squie
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 119
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp