Lufttryck i däcken/hästtransport

Polly_Mulle

Trådstartare
såå.. Vad har ni för lufttryck i däcken på era transporter?
Jag kollade trycket i min för ett tag sedan och det låg på 2. Har en trane från -90. Vad har ni o volket lufttruck. M6S-däck har jag om det spelar någon roll...
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

*Är det bara jag som har trailer här inne?
Ingen som vet vad de har för tryck i sina däck?
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Detta har varit på tapeten en gång tidigare, vad jag kan minnas. Har du testat att söka bland gamla trådar?

Själv har jag inte kollat lufttrycket i mitt släp ännu. Jag har bara haft den sen i hrm... :o maj.
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Jag har en kylinge apollo -04 och har ca 2,2-2,5 luft i däcken men skall kolla nu igen så det inte har sjunkit.

Kram Favina
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Har också ett tranesläp från -90 som jag köpte ganska nyligen så vi upptäckte när vi åkte första gången med häst i (igår) att det var dåligt, men har inte heller lyckats få veta hur mycket det SKA vara. Så när vi åkte och fyllde på var det 2 i så vi fyllde upp till 2,3. Hoppas det blir bra...

/Ullis
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

ungefär så kände jag med. Vad bilen ska ha kan man ju oftast läsa sig till i handboken om man inte vet men hur f_n ska man veta vad traierln vill ha, brukar ju vara ganska tung last med på endast två hjul...
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Trycket beror på däck samt enkel eller dubbelaxlad.
Men en bra regel (2 är för lite.)
Mellan 2.2-2.8.
Ju tyngre häst , ju högre däcktryck...

Sen ett gott råd, hör alltid vad trycket skall vara när ni köper nya däck, o SKRIV NER DET!!!

(På min nya transport står det vilket däcktrycket skall vara (2.5, Boggie))
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Jag har ett enaxlat Trane från -97, C-däck, 15" (tror jag) och brukar ha ca 3,3 som tryck. Har frågat på däckverkstäder vid hjulbyte och då fått 3 eller 3,5 som råd. Enligt verkstäderna är det mindre risk för punktering om man har ordentligt med luft i däcken, vilket många husvagnsägare inte har. Be mig inte att förklara hur det hänger ihop för det vet jag inte, men har valt att tro på "expertisen". Ring en däckverkstad och fråga. De bör kunna svara om du talar om vad det är för typ av släp, vilken däckstyp och dimension du har.
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Jag kommer inte ihåg vilket lufttryck det ska vara på min...
Jag har en Ifor Williams, och alla uppgifter om däckdimension och lufttryck finns på en liten skylt på insidan av skötardörren.

Immer
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

hade en kylinge innan. då hade jag mellan 2.7 och 3.5....!
har nu en christ och den ska inte ha under 2.5 i alla fall. högre ju mer häst.
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Jag har ett enaxlat Ume, med 3,0 i däcken enligt rekommendation från släptillverkaren!
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Hum, verkar som om jag ska fylla på mina däck rätt mycket, har en ganska stor häst dessutom (ca 600 kg)
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Du vågar inte åka i väg o pumpa med pållen i då?
Du fyller du så mycket lyft så att däcket ligger plant mot vägen.
Pumpa och kolla trycket på den sidan hästen står, (skall ju vara vänster)och fyll det andra däcket med lika mycket.

Har du pumpat med denna metoden så garanteras det att dina däck slits jämt samt håller längre.

Pumpa inte om däcket stått i extrem sol bara, fast risken är ju minimal för det nu.
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

svea skrev:
Jag har ett enaxlat Ume, med 3,0 i däcken enligt rekommendation från släptillverkaren!

Men då får du allt använda "deras däck" åxå.
Annars så är det däcktillverkaren som ger dig "rätt tryck".
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Jag frågade där jag köpte mitt (har en två-axlad dalavagn) och fick svaret att det ska vara 3,5 kg/P
 
Sv: Lufttryck i däcken/hästtransport

Det brukar stå på däcken vad som är tillåten maxlast och vilket tryck det då ska vara i däcken. Det finns olika klasser på däck, vanliga bildäck tål inte så mycket last och ska inte pumpas särskilt hårt så till (enaxlade) hästtransporter bör man ha extraförstärkta däck.

Denna sida förklarar ganska bra vad märkningarna på däcket betyder: http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm
Ofta står maxlast och tryck angivet i konstiga enheter, då kan denna vara till hjälp: http://www.armaturjonsson.se/kunskap/enhetsomv.asp?lang=s

Det är viktigt att först kolla att däcken är tillräckligt starka innan man funderar på vilket lufttryck man ska ha! Om man pumpar i för högt tryck och dessutom lastar på för mycket vikt finns det risk att däcken exploderar. Dela släpets totalvikt med antal däck så får man vikten som varje däck minst måste klara. Sen kan man lägga på lite extra, om man kör en häst belastas ofta ena däcket mer och i gupp eller om hästen stampar och rör sig kan viktfördelningen ändras.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny har börjat tugga på bettet, ibland frenetiskt. Stundtals accepterar hon bettet och är inte alls besvärad. När hon tuggar så...
Svar
1
· Visningar
524
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: vtok
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 890
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp