Lugg och hjälmar?

Silver Girl

Trådstartare
Funderar på att byta frisyr och skaffa lugg. Men hur fungerar det ihop med hjälmar, blir luggen platt och förstörd?
Jag tänker främst på cykelhjälm till och från jobbet. Det tar max 15 min och jag blir inte svettig, men kan luggen bli ful ändå?
När jag ridit tvättar jag ändå håret då jag alltid blir svettig i hårbotten, om det inte är en ren skrittrunda, så det ser jag inte som något större problem.

Någon med lugg som vill dela med sig av erfarenheter?
 
Funderar på att byta frisyr och skaffa lugg. Men hur fungerar det ihop med hjälmar, blir luggen platt och förstörd?
Jag tänker främst på cykelhjälm till och från jobbet. Det tar max 15 min och jag blir inte svettig, men kan luggen bli ful ändå?
När jag ridit tvättar jag ändå håret då jag alltid blir svettig i hårbotten, om det inte är en ren skrittrunda, så det ser jag inte som något större problem.

Någon med lugg som vill dela med sig av erfarenheter?

Jag har lugg i perioder (började sakna den nu!) och får då tvätta den varje dag för att hålla den i schack, oavsett om den är skitig eller ej. Samma med alla typer av hjälm. Men då har jag en helt rak lugg och är extremt tjonken med hur den ska ligga... :angel:
 
Det beror nog på hurdant hår man har. Själv kan jag inte leva utan mössa på vintern och då är jag i regel lite fulare i håret än då vädret inte kräver mössa. Det blir lite plattare helt enkelt. (Annars är det lite lätt vågigt och inte alltid så lätt att få som man vill ha det alla gånger.) Jag antar att det är ungefär samma effekt med en cykelhjälm.
 
Lugg är djävulens påhitt :angel: Det är jättesnyggt när den är ganska lång, men då växer den ner i ögonen på mindre än en månad. Sen om man har ridhjälm/annan hjälm så trycks den ner så att man inte ser någonting. Alternativet är att vika upp luggen på huvudet under hjälmen vilket resulterar i en ytterst otrevlig vinkel på luggen när man tar av den.
Man blir svettig under den och när det regnar blir den lockig a la nyfriserad pudel.

När man sedan önskar bli av med sin djävulslugg snabbt som fasen bestämmer den sig plötsligt för att växa extremlångsamt när den nått näsan och man måste utveckla märkliga ticks för att inte konstant ha hår i ögonen.

/Mvh inte-helt-luggfrälst.
 
Lugg är djävulens påhitt :angel: Det är jättesnyggt när den är ganska lång, men då växer den ner i ögonen på mindre än en månad. Sen om man har ridhjälm/annan hjälm så trycks den ner så att man inte ser någonting. Alternativet är att vika upp luggen på huvudet under hjälmen vilket resulterar i en ytterst otrevlig vinkel på luggen när man tar av den.
Man blir svettig under den och när det regnar blir den lockig a la nyfriserad pudel.

När man sedan önskar bli av med sin djävulslugg snabbt som fasen bestämmer den sig plötsligt för att växa extremlångsamt när den nått näsan och man måste utveckla märkliga ticks för att inte konstant ha hår i ögonen.

/Mvh inte-helt-luggfrälst.

Minus nyfriserad pudel ar det har exact min erfarenhet ... och jag har fortfarande en sorts lugg. SUCK!
 
Jag tycker inte det är några problem. Jag använder visserligen inte cykelhjälm men ridhjälm. Jag brukar bara dra luggen åt sidan under hjälmen dvs lägga den typ som snedlugg. Jag har redan platt och tråkigt hår men luggen brukar gå att puffa till lite ändå så länge man inte blivit svettig.
 
Funderar på att byta frisyr och skaffa lugg. Men hur fungerar det ihop med hjälmar, blir luggen platt och förstörd?
Jag tänker främst på cykelhjälm till och från jobbet. Det tar max 15 min och jag blir inte svettig, men kan luggen bli ful ändå?
När jag ridit tvättar jag ändå håret då jag alltid blir svettig i hårbotten, om det inte är en ren skrittrunda, så det ser jag inte som något större problem.

Någon med lugg som vill dela med sig av erfarenheter?

Jag har haft rejäl ponnylugg i perioder, och vid hjälmtillfälle är det bra om den inte ligger rakt ner. Ta den bakåt eller åt sidan när hjälmen är på, och undvik svett. Det kan vara toppenbra med ett tunnt pannband också. Och tvätta den varje dag. Det fina med det är att resten av håret kan vara otvättat i flera dagar :D
 
Jag har lugg och den blir ofta lite tråkig om jag haft ridhjälm. Särskilt om jag blivit svettig. Har ibland försökt tvätta enbart luggen istället för hela håret men det blir ännu värre. Blir man inte svettig så är det inga problem. Säger som blueberry att försök att inte ha den bara rakt ner under hjälmen.
 
Jag hade lugg förut, samtidigt har jag lockigt hår så fick platta luggen men efter att haft en hjälm på huvudet så var luggen kaos och jag gav upp. Den fick efter många om och men växa ut igen!
 
Lugg är ju överlag ett svårt kapitel. Inte minst i kombinationen hjälm. När jag hade två hästar och red ett par timmar om dagen blev luggen väldigt sliten och trött fort.
 
Eller så struntar man i att tvätta den varje dag och använder torrschampo istället! :D Vet dock ej hur det funkar på icke-ljust hår.

De gånger jag har hjälm och lugg har jag behövt sätta upp den med ett hårspänne/hårnål för att den inte ska glida ner. Den ser alltid miffo ut hur man än gör med den om man haft ridhjälm och svettats i alla fall.
 
Har lugg, kort hår, cyklar till jobbet och kan bara säga - torrschampo is da shit!
Jag gör iordning håret på morgonen som vanligt, cyklar till jobbet - dyker in på en ledig toalett, kollar vad som hamnat fel, rättar till, sprayar lite och sedan kan jag gå in på möten m ledningsgruppen utan problem.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 719
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 517
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp