Bukefalos 28 år!

Lugn halvblodshingst, allround

J

Jamie

Hej!

Jag har en stallkamrat som har tänkt att betäcka sitt irländska fullblod nästa år. Stoet är modig och hoppar med bra teknik. Bra temperament och ok gångarter. Traven är medelmåttig. Hon är även något tåtrång fram. Jag kommer ej ihåg stammen så frågan får bli lite mer generell. Avkomman är tänkt som allroundhäst. Träning och tävling på hobbynivå. Det viktigaste är ett stabilt, lugnt temperment. Givetvis ska det vara ett rättställd hingst med ok gångarter (gärna med + för traven) men det viktigaste är inte superrörelser eller att han hoppar hus. Helst ska hingsten inte lämna stort.

Förslag?

JJ
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Feliciano har det som du efterfrågar (om han fortfarande betäcker).
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Lambourghini vet dock inte hur hans benställ ser ut ;)

Mia
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Jag har uppfödningar efter både Lambourgini och Feliciano. Alla är korrekta i benen även om Lamboungarna är åt det gracilare hållet, mamma är inkorrekt e Ceylon men med rejäla leder. Filleungen var lättare att ha att göra med som liten men Lamboungarna blev bättre när de blev större. Min ena som idag är tre år är den mest lättlärda unghäst jag träffat medan Filleungen alltid var glad och snäll.

Jag skulle också svara Feliciano eller hans söner Hip Hop eller Fetcher N.
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Som användare av både Lambo och Fille under åren så vill jag istället till ett fullblod rekommendera Nobel.
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Tänker också att man kanske till ett fullblod vill ha en hingst som nedärver bra resning och halsansättning, vet inte om det är Felicianos starkaste sida?
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Hip hop skulle jag inte rekomendera då avkommorna gärna blir lite skarpa. Nobell har jag sett gett många toppen avkommor, lämnar både hopp och dressyr med mkt bra temperament.

Annars Tornersch ger lite mindre avkommor och nu när Malin rider honom blir han kändis hingst och man kan sälja avkomman på stammen då "alla" vill ha en avkomma efter honom.
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Majim G, fantastiskt temperament. Dock naturlig betäckning.
 
Sv: Lugn halvblodshingst, allround

Som användare av både Lambo och Fille under åren så vill jag istället till ett fullblod rekommendera Nobel.

Jag kan bara instämma.
Han nedärver ett mkt milt och trevligt sätt.
Samt bra storlek, vilket ju sållan är en nackdel när man vill korsa med rent fullblod.
 

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 294
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 526
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 441
Senast: Hippocampus
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 516
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp