lugnare när han är ensam? lite förvirrad

U

Uddatyp

jag förstår mej inte på min häst riktigt, han står själv nu pga av bråk med en annan häst och allt är så rörigt men iallafall så har han varit hela hösten och vintern ganska stressad på nåt sätt och har inte kunnat slappna av riktigt..tills nu då han står själv i en mindre hage.

nu är han alltså riktigt lugn, harmonisk och helt enkelt mycket gladare på nåt sätt, inget stressande överhuvetaget.

jag har alltid resonerat så att hästarna ska ha kompisar och stora hagar så dom kan leka av sej och få utlopp för sin energi osv så dom blir fina och glada att hantera sen...men nu verkar ju min häst trivas bättre med att vara själv? hur kommer detta sej? i en mindre hage dessutom?

kan de vara de att han blir stressad av dom andra hästarna och trivs bättre själv? på sommaren är de inte så då älskar han alla hästar och är lugn o fin men nu på vintern?

ska flytta till ett annat stall nu och dom har "normala" vinterhagar, alltså vanliga rasthagar där dom kan röra sej men inte så överdrivet mycket och jag har ju varit lite orolig för att han ska bli för pigg i dom hagarna men han verkar ju trivas bättre så?

jag är mycket förvirrad för tillfället..jag har ju haft honom i den stora hagen med kompisar och trott att han trivs bättre när han får springa och leka med dom andra men tydligen inte?

detta blev lite långt..men jag är så förvirrad..
 
Sv: lugnare när han är ensam? lite förvirrad

jag förstår nog inte riktigt ditt inlägg, hur menar du att hästen är gladare och lugnare - att den rör sig mindre i hagen?
en mindre hage har ofelbart en lugnande effekt rent per automatik, och inbjuder inte till spring.

jag tror nog att hästen föredrar sällskap. att det bråkas lite och gruffas i en flock hör till flocklivet. betyder inte att hästen är olycklig.

Om den gått med en annan häst där de inte kommer överrens och rangen aldrig blir utredd så är det självklart att din häst kanske mår bättre nu än att gå med just DEN hästen. Men det är ju inte samma sak som att säga att den trivs bättre ensam punkt slut, utan antagligen bara att byta hag kompis till en som den fungerar bättre med.
 
Sv: lugnare när han är ensam? lite förvirrad

Byt hage kompis då ?

Jag tror allt att din häst vill ha sällskap, flockdjur och känner sig väll mer trygga med flocken.
Hagen är för liten så han inte kan springa ? Hur stor är den ca ? inte som en liten fyrkant eller ?
 
Sv: lugnare när han är ensam? lite förvirrad

Om han hela tiden fått vara på vakt för den andra hästen har han säkert inte kunnat slappna av. Nu när han står själv, skyddad från den andra hästen som han inte var sams med, kan han slappna av och blir säkert mer harmonisk till sättet.
 
Sv: lugnare när han är ensam? lite förvirrad

visst kan hästar triva bättre själv, men oftast beror det på att tillgängliga hagkompisar helt enkelt är olämpliga! om dom fått välja mellan att va själv och med en snäll kompis som dom verkligen tyckte om så skulle dom i 99% av fallen välja kompisen...

men så ser ju inte verkligheten ut. ofta föser man ihop hästar som inte alls trivs. och det är inte konstigt att din häst har varit stressad om den andra hästen varit på honom hela tiden och det varit mkt konflikt. klart han tycker det ar skönt att komma bort från det!!!

jag resonerar såhär; hästar ska ha kompis(ar) men enbart i den mån det finns lämplig sådan! det är inte snällt mot en ranglåg häst att sätta den i en hage där den blir jagad omkring hela tiden, inte får äta och aldrig får en lugn stund! då är det bättre för den att vara själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 691
Senast: lilstar
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 086
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp