Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

diamonia

Trådstartare
Hittar massa gamla trådar i ämnet men ingen riktigt uppdaterad.

Jag vill ha en automatisk grindöppning på 2 ställen i hagen. Ofta läser man att de inte fungerar i minusgrader osv.

Jag undrar då vilka har fungerat i vinter då det har varit en massa snö och regält kallt?

Vad har ni sen för lösningar för själva höt för att inte det skall blåsa bort, bli blött osv? Hur många hästar skall få plats kring varje ätplats?

Jag har traktordäck som jag lägger höt i men måste fixa något ytterligare då de inte räcker till antalet hästar!
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

Intressant tråd! Hoppas du får några bra svar på bra grindar som fungerar..jag är också nyfiken på det!
Vi har byggt ett hö hus till våra två hästar av en såndär "gallerbur" som det vanligtvis brukar vara en vit plasttank i, vet inte om du förstår vad jag menar?! Min sambo kapade upp en öppning i framkant och rundade till alla vassa kanter, sedan har vi fäst ett plåttak ovanpå också med rundade kanter, som skydd för att hö´t inte ska bli blött så är baksidan och de andra två sidorna täckta med väl fastsatt pressenning!
Vi har haft huset i flera år och det fungerar utmärkt, hö´t är torrt och fint och hästarna kan äta när de själv vill..då vi har fri tillgång.
Om man vill ha kontrollerad högiva flera gånger/dag så måste fodergrindar vara superbra!
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

Jag har varit uppe på Göteborg Horse Show i helgen och där pratade jag med en försäljare som just håller på med sånt här. Han sålde både öppningsbara grindar och olika tygboxar man kunde lägga höt i. Man lägger ut eller laddar boxarna med hö och snurrar på en timer till den tiden man vill att de ska få mat. Antingen öppnas grinden eller öppnas boxen och hästarna får sin mat. Gå in på deras hemsida och kolla, du kanske iaf får några idér :) http://www.hungryhorses.se/
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

I stallet där min häst står finns lunchgrindar i varje hage,plats för 2-4 hästar att äta på egen fläck.hästarna serveras på marken.
magnet som släpper vid ett visst klockslag (timer) magneten sitter på en fjädrad/elastisk tråd som drar sig tillbaka när magneten släppt. förklara förståerligt är tydligen inte min starka sida:o

men dessa lunchgrindar har funkat kanon hela vintern,när dom används:)

hittade ingen tydlig bild men en där man ser liiite om man har bra syn;)
30383846.jpg

hittade en som va lite mer tydlig,de andra hagarna har 2st trådar
(uppe o nere)
26152558.jpg
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

Tack för tipset! Tyckte grindarna var lite väl dyra ;). Men det var smart med påsarna!
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

Tack för infon, skulle du kunna ta reda på vilket fabrikat det är?
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

Jag tycker en förutsättning för grindar är att de går att ställa in regelbundet och med långa intervall, de som har bara 6 timmar går bort...

Jag skulle gärna vilja höra om någon som har konstruerat grindar själv!

Mina hästar har fri tillgång nu men om man inte väger upp utan går via skottkärran så blir det gärna för mycket som inte äts upp och när det är hösilage blir det inte gott efter några dagar. Men funderar på om det ändå går plus minus noll om grindarna är dyra?
 
Sv: Lunchgrindar/Foderautomater - Vad har fungerat i vinter???

Jag har en lunchgrind till min häst som jag är jättenöjd med. Den släpper ut varje dag vid samma klockslag utan att jag behöver ställa in tiden varje dag. I vinter har den fungerart utmärkt trots att det varit -30 vissa dagar. Vissa dagar när det var som kallast har den frusit fast, men det löste jag genom att sätta ett litet tak på den och nu går den som en klocka varje dag. Mycket nöjd!
 

Liknande trådar

S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 718
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp