Bukefalos 28 år!

Lunchtips till "matlådehatare"

Ok. Jag har alltid ätit uppvärmda pannkakor. Sist gjorde jag på 3 liter mjölk.
Kan va helt enkelt fel på mig vilket jag tror, men gissat är ägg i pannkakorna eller nått som får smaka knepigt dagen efter. Så oftast köpt ICAs smakar bättre att värma för min del 😅
 
Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor men jag klarar inte riktigt av värma upp mat dagen efter i micro :yuck: oehört få rätter som jag får i mig som matlåda.

Så många gånger blitt billys pan pizza, nån dafgårdlåda, icas pannkakor osv. , men känner blir dyrt och så lite enformigt om inte annat :rofl:

Så sitter på några bra tips? Vad har ni till lunch?

obs. finns spis men oftast inte tid värma där, ibland kan lunchen bli rätt kor


Jag brukar göra storkok på söndagarna för att slippa krångla med maten på veckorna när jag är stressad, är överlag ganska lat när det kommer till mat så jag gillar grytor och liknande "all in one pot" och att slippa stå och vardagslaga mat på kvällarna efter jobbet.

Återkommande är mathavre/bulgur/ris (koka först, fördela i matlådorna för att svalna) och till det någon variant av böngryta, chiligryta, aloo gobi, linsgryta, rotfruktsgryta... lite beroende på vad jag har hemma. Lök och kryddor i kastrullen, stek upp, sedan i med resten.

The Happy Pear brukade ha många förslag på billiga maträtter som är lättlagade och billiga - jag gjorde mycket av deras mat för ngra år sen. Nu när jag googlade på dem kom det upp en flera low-calorie-dinners vilket störde mig. Men lägger in två länkar ändå om du vill klicka runt lite och fundera på om det passar, måste inte göras ren veg för den som inte vill såklart.


 
@Lager ska kika in det. Brukar göra lite storkok till sambon dom dagarna jag jobbar eftermiddag/kväll då sällan jag lust med lagat mat när kommer hem. Men ska kika om bättre rätter än "vanliga maten" gör att ha i matlådor. 👍
 
@Lager ska kika in det. Brukar göra lite storkok till sambon dom dagarna jag jobbar eftermiddag/kväll då sällan jag lust med lagat mat när kommer hem. Men ska kika om bättre rätter än "vanliga maten" gör att ha i matlådor. 👍

Det är ju olika vad man tycker om... jag håller mig generellt inte på smörgås eller yogurt utan vill ha en ordentlig portion varm mat och gärna lite tyngre med fett och protein. Så böngrytor med tahini brukar vara en klassiker.
 
Köp färdiga pannkakor och värm/stek på jobbet då? Kokta ägg och ha knäckebröd och smör stående på jobbet? Ha med omelettsmet i flaska och stek på jobbet? Annars mackor om du orkar göra dem på morgonen Alt h gjort röra innan och ta med bara bröd och röra i en burk och gör mackan på jobbet.

själv gillar jag att ha med tonfisksallad med pasta och ägg ( har sallad bredvid för tycker den blir alldeles för blöt över natten annars.
 
Jag äter en större portion overnight oats/rye till lunch då och då. 1 dl fiberhavregryn, 1 dl rågflingor och så brukar jag blanda med havremjölk med chokladsmak. Toppar med lite grekisk yoghurt och frukt och/eller bär vid servering. Står mig faktiskt hela eftermiddagen på det och gott är det också. Rivet äpple och lite kanel i så smakar det ungefär äppelsmulpaj 😋
 
Köp färdiga pannkakor och värm/stek på jobbet då? Kokta ägg och ha knäckebröd och smör stående på jobbet? Ha med omelettsmet i flaska och stek på jobbet? Annars mackor om du orkar göra dem på morgonen Alt h gjort röra innan och ta med bara bröd och röra i en burk och gör mackan på jobbet.

själv gillar jag att ha med tonfisksallad med pasta och ägg ( har sallad bredvid för tycker den blir alldeles för blöt över natten annars.
Färdiga pannkakor och dafgårds det hade som mest. Vill ha lite mer välja på än det 😁
Oftast behövs va nått som går snabbt, eftersom vissa luncher kan bli kortare om större stopp i produktionen.
 
Jag har ätit samma sak till lunch på jobbet i över ett år nu 😅
Är för snål för att köpa färdigt, för lat för att göra matlådor, och orkar inte krångla med microna på jobbet 🙈

Har en mugg med lock (från nån typ varma koppen grej?) I den kör jag 1dl av 50/50 rågflingor å fiberhavregryn, rejält med salt och kanel, och vill jag lyxa till det så åker det i lite vaniljsocker oxå.

Sen fyller jag på med det färdiga tevattnet på jobbet, och trycker i en liten tetra mjölk för smak å få ner tempen.

Sjukt smidigt, inget funderande, och går preppa dan innan 😁 att sen andra blir less på min mat är deras problem 😉
Varit lite wild & crazy ibland och kört curry i ist 🙃
 
@Shixle nån föreslog liknande, en av saker ska testa helt klart.
Och äsch. "retade" mina kollegor med nästan aldrig hade egen matlåda, bara färdigt oftast :rofl:
 
En lokal thai-takeaway tar 99 kr för de flesta rätter, portionerna är rejält stora. Ibland köper jag 6-7 portioner, delar dem till två lådor var och lägger i frysen. (Riset lägger jag överst i varje låda så det inte suger upp all vätska.) Då har jag fullvärdig och god lunch för 49:50 istället för jobbrestaurangens genomgående smaklösa rätter för 111 kr eller t ex Felix frysta pastarätter som kostar 49 på ICA men jobbet säljer för 79... :banghead: Plastbyttorna som egentligen är engångs kör jag i diskmaskinen och återanvänder tills de går sönder, oftast 10+ gånger.
Samma grej gör jag ibland med pizza; en halv pizza är ganska lagom till lunch imho.

Väldigt mycket trevligare imho än de flesta frysta färdigrätter i butik, som jag ofta upplever är för små, för tråkiga, blir trista när de tinats, eller har överdrivet mycket emballage.
 
Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor men jag klarar inte riktigt av värma upp mat dagen efter i micro :yuck: oehört få rätter som jag får i mig som matlåda.

Så många gånger blitt billys pan pizza, nån dafgårdlåda, icas pannkakor osv. , men känner blir dyrt och så lite enformigt om inte annat :rofl:

Så sitter på några bra tips? Vad har ni till lunch?

obs. finns spis men oftast inte tid värma där, ibland kan lunchen bli rätt kort.
Jag älskar matlådor, men om jag inte gillade det skulle jag:

Äta havregrynsgröt varannan dag
och äggmacka varannan.

och jag skulle ha en påse havregryn o mjölk o sylt eller ngt på jobbet och ta med brett bröd o ägg och göra äggmackan på jobbet.
 
Jag älskar matlådor, men om jag inte gillade det skulle jag:

Äta havregrynsgröt varannan dag
och äggmacka varannan.

och jag skulle ha en påse havregryn o mjölk o sylt eller ngt på jobbet och ta med brett bröd o ägg och göra äggmackan på jobbet.

Jag har det ibland också. Havregrynsgröt eller hårdkokta ägg på knäckebröd. När jag inte orkar ha fantasi och bara vill ha nåt enkelt.
 
Kan tipsa om att couscous inte behöver tillagas utan kan göras som "overnight" i kylen. Jag brukar blanda de okokta grynen med vatten, olja, salt och vinäger (gillar det lite syrligt) i en shakerflaska och skaka ett par gånger på kvällen och sen igen på morgonen. Övriga tillbehör (t ex fetaost, oliver, skinka, tomater) brukar också få åka ner direkt i shakern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp