Bukefalos 28 år!

Lydig eller lycklig?

S

sanwan

Jag har en 15-åring som har tävlat 1.10, gått 1.30-banor på träning. Hon har så länge jag ridit henne (8½ år) gått i relativt högt tempo i hoppningen och ganska så "fritt" om man säger så. Dock har det inte gått så fort att hon haft några problem med kombinationer (eftersom hon bara är 160 cm hög så...).
Hon har alltid varit ruskigt ärlig, har hoppat ur alla lägen och verkligen velat hoppa.

Nu senaste året har hon blivit mycket lydigare, hon går lugnt och sansat för det mesta. Jättekul, men samtidigt har hon tappat ärligheten, ligger hon det minsta lilla fel så nitar hon (hon har aldrig stannat förut, bara råkat springa på sidan när det gått för fort någon gång). Dessutom har hon blivit såpass bakåttänkande att hon nästan fastnar i svängarna, går på tvären och vill nästan inte hoppa.

De allra flesta hoppträningar har gått ut på att hästarna ska korta sig, för 2 veckor sedan galopphoppade vi studs med bara 2.90 mellan, hon stannade tre gånger då tror jag. Hon har ingen "dressyrgalopp" precis utan är lite markbunden och flack av naturen, så för att klara av de avstånden måste hon galoppera så sakta hon bara kan, hon kan inte korta så mycket.

Just nu känns hoppningen bara skittråkig, min häst som har älskat att hoppa känns totalt likgiltig inför det faktum att det finns hinder framför hennes nos. De gånger jag hoppat själv, på normala avstånd, har det känts mer som i "fornstora dar".

Så, vad är era tankar runt det här? Är det bara att bita ihop och dressera hästen eller ska man dressera tränaren till att acceptera vårt tempo istället? Vi kommer troligtvis inte att tävla nåt mer (eftersom hon nitar ut sig i 0,90 nu så pga att hon helt enkelt inte vill) så det spelar ingen roll om vi förstör våra chanser att avancera uppåt i klasserna, det viktigaste är att vi har kul igen.

Ska tillägga att hästen är fullt frisk samt att det är jag som tävlat henne tidigare, så jag tror att hennes bristande vilja är problemet.
 
Sv: Lydig eller lycklig?

Kör på hästens idé och låt henne bestämma!

Om du nu inte satsar på OS (eller att ta dig högre upp i klasserna) så handlar det ju om att ni båda ska ha kul - och det verkar hon ju inte ha i dagsläget.

Höj tempot och susa runt lite låga hinder då o då för skojs skull under vintern, så kanske glädjen kommer tillbaks på riktigt i vår när hon kan få lite fart ute!?

Hästarna är ju faktiskt så olika (och har olika typ av bärighet i galoppen) att alla inte kan ridas på samma sätt. Tycker faktiskt din tränare borde vara mer uppmärksam på det du säger om din häst.

Det viktigaste vad gäller hoppning är ju hästens glädje, vill hästen inte så blir det ju liksom inget.

Hoppas du får tillbaks din "gamla" häst. :)

//C
 
Sv: Lydig eller lycklig?

Skönt att höra att jag inte är helt tokig då, jag har liksom varit inne på det där med att höja tempot igen och strunta i att det inte är helt enligt "handboken".
Hon tycker det är roligt att hoppa i skogen när man bara följer med och låter henne rulla på, så jag tänkte börja i den änden och hoppa mer ute!
 
Sv: Lydig eller lycklig?

Tycker du ska gå på känslan! Tycker hon hoppningen blir roligare om hon får ha sitt tempo tycker jag du ska lyssna på henne.
Så naturhinder i hennes tempo låter som en utmärkt idé att "börja med"!
 
Sv: Lydig eller lycklig?

Jag har haft ungefär liknande problem med min äldre häst (nu 17 år) .
Lösningen för mig var att lägga upp det högre tempot igen och kanske vila från hoppningen ett tag.

Sedan kan man i det dagliga arbetet träna upp lydigheten och samlingen hos sin häst medans man när man tränar hoppning låter hästen gå lite friare.
 
Sv: Lydig eller lycklig?

Så var min kompis ponny ett tag också. Han fick vila från hoppningen och vara dressyrhäst ett tag (ca 3 månader). Nu är det fart igen och ärligheten är som den aldrig varit förr. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 607
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp