Bukefalos 28 år!

Lyfta bakbenen.

Sv: Lyfta bakbenen.

Vårat sto har varit svår o sko bara lyfta benet har varit en kamp, vispar med benet o varit skitsur..men vi har haft kiropraktor på henne o nu e d inga problems,nu går d lugnt o fint:banana:. Hon hade problem i korset låst o bäckenet roterat till vänster så på den sidan var hon värst.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Min har fått stryk, riktigt ordentligt.
När hon är lite uppjagad eller exalterad så händer det fortfarande att hon drar upp bakbenen snabbt, men jag har löst det genom att vara mjuk i allt jag gör när jag hanterar bakbenen, och inte pressa henne. Slappnar hon av så är det beröm direkt.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

våran stall ägare (äldre gubbe) har 4 hästar varav en av dom som är en 22 årig travare.. hon har blivit misshandlad på sitt förra hem så hon är väldigt rädd för grimman å lyfta speciellt bak benen men jag kom på ett pnek..

jag tar bägge fram hovarna först sen klappar jag henne på runpan samtidigt som jag lägger ett grimskaft runt hennes ben och ner under kotan sej lyfter hon benen å jag kan hålla mej på avstånd tills hon slappnar av. hon tycker det är jätte äckligt när man tar på henne sben å nu e hon dunder snäll att fyfta på bara man gör så som jag gör.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Det här med att lyfta benen på en häst som är spänd och kanske "felhanterad" kan vara både tidskrävande och farligt. Du kommer väldigt långt med tålamod och ett lugnt beteende. Har du kollat upp din häst så den inte har/har haft ont någonstans? Din häst kanske har partella-upphakning eller schivring. Det behöver inte alls vara så, men det finns en liten risk. Vissa hästar som blivit skrämda/felhanterade första gången någon ska hantera hästens ben kan tyvärr bli ett problem för livet. Men du verkar ju kommit en bit på väg! Ge inte upp!
 
Sv: Lyfta bakbenen.

JO vi har kollat upp honom och han har problem med ryggen. Det är bra nu men han har förmodligen haft väldigt ont efter att han slagit över som unghäst och det kan nog ha börjat där med att han inte ville lyfta bakbenen.
 
Sv: Lyfta bakbenen.

Jag har provat det där men det fungerade inte. Eftersom det är när man håller i hans ben som han blir som mest nervös så blev han ännu värre när jag försökte med ett rep. Han drar upp benet snabbt och sen smäller han ned det igen och även när man har repet så är han sååå mycket tyngre än vad jag skulle orka hålla emot.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 644
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 715
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp