Lyssnar ej

Nikkki

Trådstartare
Jag har en valack på 8 år som är gudasnäll att ha att göra med. Problemet är när vi kommer till ridningen. I början på passet går han jättefint framåt precis som jag vill att han ska göra. Brukar gärna gallopera igång honom då han föredrar det. När jag sen tänker börja arbeta honom blir det dock mest bara spring. Finns bara en hastighet i traven, och det är snabbt. Att försöka sig på halvhalter eller mindre volter fungerar inte. Till slut tröttnar jag på att känna mig som en vante och tar tag i honom ordentligt en gång, ibland måste jag göra det någon gång till. Efter det går han jättefint och lyssnar på halvhalterna. Men hur ska jag komma dit utan att behöva ta tag i honom som jag gör? Jag får verkligen sätta mig tungt bakåt o ta hårt i ena tygeln för att få honom att lyssna. Jag har jättedåligt självförtroende pga det här och funderar på om jag ska rida öht, då jag inte känner att jag kan rå på honom på ngt annat sätt än detta. Till saken hör oxå att jag för det mesta har rätt så stort tålamod men till slut, efter 20 min spring orkar jag inte mer. Hoppas på att snart komma igång med dressyrträningarna igen, men blir nog tyvärr inte förrän nästa månad.
 
På väldigt många hästar (de flesta egentligen men det kan vara mer eller mindre tydligt) "sätter man tonen" på ridningen så snart man sitter upp precis som man sätter tonen i hanteringen direkt man hämtar hästen i hagen. Du måste vara tydlig med det du önskar och motivera hästen dit. Att låta hästen springa i 20 minuter är alltså ingen bra idé alls. Du ska inte låta honom springa ens i 20 sekunder. Så, när han börjar springa "säger" du nej. Gör halt om det är vad som krävs och visa tydligt vad du önskar av honom istället. Om du istället tänker dig att han hade hållt på och bitit dig så hade du ju sagt ifrån direkt, inte efter 20 minuter när hela du är blå och det måste du göra även i ridningen.
Hästen måste respektera dig och dina gränser och du måste respektera honom och hans gränser. Var tydlig och konsekvent så kommer beteendet att upphöra. Det kan ta tid om det är ett invant beteende men är du konsekvent och tydlig så kommer det att upphöra.
 
Jag har en valack på 8 år som är gudasnäll att ha att göra med. Problemet är när vi kommer till ridningen. I början på passet går han jättefint framåt precis som jag vill att han ska göra. Brukar gärna gallopera igång honom då han föredrar det. När jag sen tänker börja arbeta honom blir det dock mest bara spring. Finns bara en hastighet i traven, och det är snabbt. Att försöka sig på halvhalter eller mindre volter fungerar inte. Till slut tröttnar jag på att känna mig som en vante och tar tag i honom ordentligt en gång, ibland måste jag göra det någon gång till. Efter det går han jättefint och lyssnar på halvhalterna. Men hur ska jag komma dit utan att behöva ta tag i honom som jag gör? Jag får verkligen sätta mig tungt bakåt o ta hårt i ena tygeln för att få honom att lyssna. Jag har jättedåligt självförtroende pga det här och funderar på om jag ska rida öht, då jag inte känner att jag kan rå på honom på ngt annat sätt än detta. Till saken hör oxå att jag för det mesta har rätt så stort tålamod men till slut, efter 20 min spring orkar jag inte mer. Hoppas på att snart komma igång med dressyrträningarna igen, men blir nog tyvärr inte förrän nästa månad.


Ungefär som @TinyWiny skriver.. Varför gång han upprepar ett beteende så förstärks det.

Om han är van vid att ridning betyder älga runt, så kommer han att älga runt. Säg till ordentligt direkt. De där 20 minutrarna varje gång sätter ju tonen för ridpasset.
 
Vissa hästar blir gärna övertaggade av galoppen och får sen svårt att varva ner/slappna av.

Vissa hästar börjar lätt spänna sig, när man börjar ställa krav, och försöker springa ifrån obehaget.

Med en sån häst är det viktigt att inte hamna i en dragkamp. Gå inte upp i tempo eller övningar om hästen inte är avslappnad, och lyhörd för hjälperna.

Serpentiner, volter, tempoväxlingar, hela hela tiden. Inga raka linjer, inga långa transportsträckor där hästen måste fundera och tappar balansen på bogarna. Och mycket positiv förstärkning om du har en osäker häst.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Praefatio
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp