Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Förresten, hur får man rätt på att magnesiumfosfat blir X% Mg och X% fosfor? Hittade bara att det var 3 magnesiumjoner och 2 fosforjoner, men det säger ju inte mig ngt - trots femma i kemi :crazy:
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Suck.. kolla dateringen på sista källan.. Jag blir knäpp.. Och 'appears to..', 'may be..', 'questionable'..

Ingen verkar veta?

Bioavailability of Minerals in the Horse
Ellen Kienzle and Natalie Zorn


Availability of magnesium in horses is high. Magnesium absorption and excretion follows the pattern of calcium absorption and excretion (Meyer and Coenen 2002). Feeding high percentages of roughage enhances magnesium absorption from the gastrointestinal tract. Zeyner (2002) observed a decrease of apparent magnesium digestibility in horses fed high fat
diets.

Magnesium appears to be available as sulphate. After application by tube in horses with colic hypermagnesemia and associated hypocalcemia has been observed Henniger and Horst 1997). By contrast the availability of magnesium oxide is questionable (Harrington 1975).
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

och tredje källan säger att upptaget av magnesiumoxid är högst ifrågsatt och tveksamt.

De som påstår detta har läst försök som har gjorts på människor. Hos människor är biotillgängligheten låg för magnesiumoxid. Men hästar är inte människor. Man kan inte utan vidare ta försök utförda på människor (eller andra djur) och tillämpa resultaten på hästar.

Tyvärr görs detta väldigt ofta. Biofarma har förmodligen sett undersökningar på antingen människor eller på annat djur och tycker då att man kan påstå att biotillgängligheten är hög även för häst.

Observera att jag inte påstår att biotillgängligheten för magnesiumfosfat skulle vara sämre än för magnesiumoxid. Vad jag säger är att det inte finns några undersökningar på häst som jag känner till. Däremot finns det undersökning av biotillgängligheten av magnesiumoxid för häst och den är hög.


Blir det helt knas med biomag? Jag har ett fosforunderskott med så extra fosfor gör inget, då kan jag dra ner fosforbalansen lite, men då måste man ju få rätt på HUR mycket fosfor det är i biomag.. Men om man får det?

Ring eller skriv och fråga!
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jo, ska fråga eclipse biofarmab. Men nu är det ju lördag, och imorgon besöker jag CG. Så det är ju då jag ska/kan köpa biomag om jag ska det. Så därför jag undrade om det blir helt fel?

Knasigt man 2006 just ang hästars upptag då hänvisar till en källa från 70-talet, som då av det du säger antagit att det gäller för häst samma som för människa. Känns som en mörk fläck på kartan det där?

Finns inte magnesiumoxid köpa på humansidan eller ngt? Långt till Horze som sagt, och undviker gärna kraffts dyra flygpulver ;)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Förresten, hur får man rätt på att magnesiumfosfat blir X% Mg och X% fosfor? Hittade bara att det var 3 magnesiumjoner och 2 fosforjoner, men det säger ju inte mig ngt - trots femma i kemi :crazy:

Du får räkna på atomvikterna.

Mg3 = 24 x 3 = 72
P2 = 31 x 2 = 62
O8 = 16 x 8 = 128

Totalt blir molekylvikten 262

Andelen Mg = 72/262 = 0,27 eller 27%

Andelen P = 62/262 = 0,24 eller 24%

(Obs: Nu stänger jag datorn. Har inte tid att sitta här längre!)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Magnesium oxid för häst finns att köpa från fler ställen!! Vet inte om man får skriva ut vart här:confused:
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

*KL* Jag använder Biomag från Biofarmabs, mellanstora förpackningen 1,5 kg för 146 kr är den jag brukar köpa. Fungerar utmärkt. Finns ju även en 3 kg förpackning.. Har prövat Equicalm också (flytande ) men tyckte inte jag märkte någon skillnad på min häst alls
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

I så fall ger detta 27% magnesium och 24% fosfor. Fortfarande långt från 3,3 g Mg och 0,5 g P.

Det blir ju en ganska stor andel fosfor, vilket då skulle kunna leda till alldeles för stort fosfor intag. Fy skäms på er biofarmab (om det nu är på detta vis). Jag har mailat men det är ju helg så ännu inget svar
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Blir det helt knas med biomag? Jag har ett fosforunderskott med så extra fosfor gör inget, då kan jag dra ner fosforbalansen lite, men då måste man ju få rätt på HUR mycket fosfor det är i biomag.. Men om man får det?

Din häst kommer naturligtvis inte att dö om du ger den magnesiumfosfat! Men kanske den inte får i sig den mängd magnesium som Biofarmab anger.

Behöver du även tillsätta fosfor i din foderstat är det ju ett extra plus. Fosforupptaget från magnesiumfosfat är dock betydligt lägre än från mononatriumfosfat. Du kan nog räkna med att upptaget är ca. 30% lägre än för mononatriumfosfat som finns i fosforbalans.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Nu har jag hämtat in min burk från stallet och på den står det:

1 dosmått=10 gram ger 3,3 gram magnesium
Råvaruinnehåll: Magnesiumfosfat
Analysgaranti Magnesium 24%, Fosfor 13%, Vatten 1-2%, Aska olösligt i saltsyra 3,5 %

Undrar vad resterande dryga 50% består av då? Men det borde bli 1,7 gram fosfor per dosmått? Eller räknade jag fel?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Nu har jag hämtat in min burk från stallet och på den står det:

1 dosmått=10 gram ger 3,3 gram magnesium
Råvaruinnehåll: Magnesiumfosfat
Analysgaranti Magnesium 24%, Fosfor 13%, Vatten 1-2%, Aska olösligt i saltsyra 3,5 %

Undrar vad resterande dryga 50% består av då? Men det borde bli 1,7 gram fosfor per dosmått? Eller räknade jag fel?

Att produkten innehåller 24% magnesium låter mer troligt. 24% av 10 g blir dock inte 3,3 g utan 0,24 x 10 = 2,4 g magnesium.

Informationen måste helt enkelt vara felaktig. Jämför med magnesiuminnehållet i Kraffts magnesiumoxid som innehåller 60% magnesium. Du får alltså ge 2,5 ggr. så mycket BIOMAG för att tillföra samma mängd magnesium.

13% fosfor betyder att 1 dosmått (10 g) ger 1,3 g fosfor.

Informationen om 13% fosfor verkar dock inte stämma heller.

Om produkten består av magnesiumfosfat av formen Mg3(PO4)2 så innehåller en ren produkt 27% magnesium och 24% fosfor. Om produkten inte är helt ren (dvs. av apotekskvalitet) utan även innehåller annat (vatten, aska m.m.)så är magnesiumhalten lägre och kan mycket väl vara 24% men i så fall borde fosforhalten vara 21% och inte 13%. Biofarmab har mycket att förklara. Det ska bli intressant att få ta del av deras svar, så till den som skrev till företaget var snäll och återge deras svar här.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det var jag som mailade biofarmab för jag får det inte heller att stämma...alls. Precis som du säger borde det vara mycket mer fosfor än 13%. Och då är det ju vansinne att inte ange det eftersom kalk/fosfor är ganska viktig. Inget svar på mail än men det är ju bara måndag morgon.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Även jag väntar ivrigt på att höra vad du får för svar =)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jepp jag återkommer, får jag inte svar idag ringer jag nog banne mig upp dom i morgon. Jag har ofta använt deras produkter men nu blir jag ganska misstänksam eftersom innehållet i Biomag inte kan stämma med vad som står på burken.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tänkte precis på det när jag skickat, att ringa nog går snabbare.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Mja men jag vill helst ha ett skriftligt svar. Inte någon telefonnisse som pratar bort det eller hänvisar till en person som är på semester, eller någon som säger att det som står på burken stämmer och nästa gång man ringer stämmer det inte alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Ja nu har jag faktiskt fått svar

Hej!
Det finns 1,3g fosfor/dosmått biomag.

Mvh Emma, Eclipse Biofarmab.


Men det här kan ju inte stämma då?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Om det är 1.3 gram fosfor, hur mkt Mg är det eg då?

1.3 gram fosfor ju med att det står 13% fosfor på burken. Men iom att det står 24% magnesium på burken ska det då bli 2.4 gr Mg/mått - de skriver 3.3 g Mg?

Dessutom så enligt spaderäss uträkning så stämmer det inte med att det ska vara 24% Mg och 13% fosfor om råvaran är magnesiumfosfat. Maila igen, tror du fått svar från ngn som bara läst på närmsta burk/produktblad och skrivit det som står där (dvs 13% fosfor = 1.3 g/10 gr mått.)

Vore kul att VETA hur mkt av vardera man eg ger, och varför de skriver fel på burkarna alt hur det kan vara 24% resp 13%?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Vore kul att VETA hur mkt av vardera man eg ger, och varför de skriver fel på burkarna alt hur det kan vara 24% resp 13%?

Ingen som jobbar på något labb som kan göra en analys? Det vore ju det bästa.

Sitter här och funderar på hur ska jag svara och läser igenom tråden igen.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Nu mailar jag bara följande till svar:

Hej
Jag undrar också hur ett dosmått (10 gram) kan ge 3,3 gram när det står Analysgaranti: Magnesium 24%. Ger inte 10 gram 2,4 gram magnesium då?

Är det magnesiumfosfat dvs Mg3(PO4)2 som finns i Biomag?


Vi tar ett par enkla frågor först ;) och först måste vi ha rätt magnesium innehåll
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 362
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 933
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp