Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Dom är i alla fall duktiga på att svara

Hej

Tack för ditt mail. Det har blivit fel på vår etikett på Biomag. Det ska vara som du säger, 2,4 gram magnesium i ett dosmått (10 gram). Vi kommer att ändra på etiketterna
Med vänlig hälsning

Nora Braskén

Eclipse Biofarmab


Men fortfarande har jag inte fått svar på om det är Mg3(PO4)2 som används i produkten?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det tror jag är för att det är någon som bara sitter och läser på burken. Dvs läser 24% magnesium, 13% fosfor osv. Och översätter det till gram/dosmått, vilket är grundskolematematik.

Du borde ha tag i en produktansvarig eller liknande för att få svar på vad det är i burken och hur de fått fram 24% respektive 13%

Fascinerande dock att de inte upptäckt själva på såå många år att de skrivit fel.. Och vad hade de i burkarna FÖRR då, när de skrev 3.3 gr Mg och 0,5 grfosfor :devil:
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Fast nu var det ju faktiskt en annan person som svarade verkade det som. i första mailet stod det mvh emma, nu stod det mvh Nora. Så det verkar ju som om mitt mail blivit vidarebefodrat till någon annan mer insatt i alla fall.

Jag tänkte svara följande:

Hej
Då ska alltså ett dosmått=10 gram innehålla 2,4 gram Magnesium och 1,3 gram fosfor

Men om produkten består av magnesiumfosfat av formen Mg3(PO4)2 så innehåller en ren produkt 27% magnesium och 24% fosfor. Om produkten inte är helt ren (dvs. av apotekskvalitet) utan även innehåller annat (vatten, aska m.m.)så blir magnesiumhalten lägre men fosfor halten borde bli högre än 13%? Om magnesiumhalten är 24% borde fosforhalten bli 21% ?


För de har ju fortfarande inte svarat på om det är ren Magnesiumfosfat, det kanske är både magnesiumfosfat och magnesiumoxid tex?
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jo men jag tror fortfarande de som svarar läser på burken alltså. Annars tror jag det skulle stå t ex 'Mvh Anna Anderson, produktansvarig' eller ngt. Att bara underteckna med 'Anna' känns som 'hej och välkommen till kundtjänst, du pratar med Anna' liksom.

GIVETVIS kan jag ha fel, men då den mer tekniska frågan som man INTE kan läsa sig till på burken förblev obesvarad så..

Ska bli spännande se vad du får för svar på det mailet =)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Ja fast jag tror ju (eller hoppas i alla fall) att om någon kan sitta och säga att hoppsan vi har gjort fel så är denna någon hyfsat insatt i produkterna. DEtvar en annan mailadress som var avsändare också. Men jag återkommer om en stund nu måste jag gå ut och göra lite nytta :)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Dom är i alla fall duktiga på att svara

Hej

Tack för ditt mail. Det har blivit fel på vår etikett på Biomag. Det ska vara som du säger, 2,4 gram magnesium i ett dosmått (10 gram). Vi kommer att ändra på etiketterna
Med vänlig hälsning

Nora Braskén

Eclipse Biofarmab


Men fortfarande har jag inte fått svar på om det är Mg3(PO4)2 som används i produkten?


Det här företaget verkar inte förstå hur allvarligt det är att lämna felaktig information om foderprodukter. Hästägare som har köpt deras produkt och följt den angivna doseringen har ju fått nästan 30% mindre magnesium än vad dom har räknat med.

Vad dom naturligtvis skulle ha gjort är att omedelbart kontakta alla sina återförsäljare och skickat klisterlappar med ny korrekt information som kan klistras på alla osålda burkar i butikerna.

Begär att få en kopia på den senaste analysen av denna produkt. Detta är det enda sättet att kontrollera att du får korrekt information om produkten.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det här företaget verkar inte förstå hur allvarligt det är att lämna felaktig information om foderprodukter. Hästägare som har köpt deras produkt och följt den angivna doseringen har ju fått nästan 30% mindre magnesium än vad dom har räknat med.

Vad dom naturligtvis skulle ha gjort är att omedelbart kontakta alla sina återförsäljare och skickat klisterlappar med ny korrekt information som kan klistras på alla osålda burkar i butikerna.

Begär att få en kopia på den senaste analysen av denna produkt. Detta är det enda sättet att kontrollera att du får korrekt information om produkten.

Dessutom har hästarna, vilket kanske är ännu värre fått, eventuellt fått 2,1 gram fosfor mer och för mycket fosfor kan vara skadligt om man läser Hästens näringsbehov av Christina Planck. Deras fosfor balans innehåller enligt uppgift 2,5 gram fosfor per dosmått så 2,1 gram är ju i sammanhanget ingen obetydlig mängd.

Och frågan är hur länge den felaktiga doseringen har stått? Jag köpte min första burk för ett par veckor sedan, har aldrig tidigare givit magnesium och reagerade genast på att det inte stod hur mycket fosfor ett dosmått gav. Därför ställde jag frågan här och det verkar ju som om det är ännu värre än vad jag trodde från början. Och kan man lita på deras övriga produkter? Jag väntar lite till för att se om jag får svar på det sista mailet jag skickade. Men detta är skrämmande
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Dessutom har hästarna, vilket kanske är ännu värre fått, eventuellt fått 2,1 gram fosfor mer och för mycket fosfor kan vara skadligt om man läser Hästens näringsbehov av Christina Planck. Deras fosfor balans innehåller enligt uppgift 2,5 gram fosfor per dosmått så 2,1 gram är ju i sammanhanget ingen obetydlig mängd.

Jag håller fullständigt med dig.

Om man ska sammanfatta informationen som Biofarmab ger om produkten BIOMAG så kan man konstatera följande:

Biofarmab påstår att:

1) “En unik kombination av magnesium och fosfat som ger en överlägsen biologisk tillgänglighet”

Jag är ganska säker på att det inte finns några studier av biotillgängligheten av magnesiumfosfat hos häst. Däremot finns det undersökningar som visar att upptagningsförmågan av magnesiumoxid, magnesiumkarbonat och magnesiumsulfat är hög hos häst.

2) “Råvara av absolut högsta kvalitet”

Om deras uppgift att produkten innehåller 24% magnesium är korrekt så innehåller produkten endast 88,8% (24/27) magnesiumfosfat. Produkten innehåller således över 11% föroreningar. Jag skulle aldrig köpa en produkt av så låg kvalitet.

3) Dom verkar inte ha en aning om hur mycket mineraler det finns i deras produkt. Först innerhåller 10 g av produkten 3,3 g magnesium sedan 2,4 g. Förr så angav man att 10 g av produkten innehöll 0,5 g fosfor, nu anger man 1,3 g fosfor. Inget av dessa värden verkar vara korrekt.

Är det någon som tycker att detta företag verkar seriöst?

Tyvärr är dom inte ensamma. Varken Krafft eller Horze anger magnesiuminnehållet i sina produkter. Hästägare ska väl för tusan inte behöva vara kemister och behöva sitta och räkna ut hur mycket av olika mineraler det finns i en produkt. DET SKA FINNAS EN SPECIFIKATION AV INNEHÅLLET PÅ FÖRPACKNINGEN OCH INFORMATIONEN SKA NATURLIGTVIS VARA KORREKT.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Och kan man lita på deras övriga produkter?

Den enda av Biofarmabs produkter som jag har varit intresserat av är SeloE eftersom produkten innehåller organiskt selen (selenjäst). Organiskt selen har visat sig ha bättre upptagningsförmåga än oorganiskt selen, t.ex. natriumselenit som oftast finns i andra selentillskott. Men sen läser jag följande information om deras produkt:

“Trots bättre upptag är organiskt selen säkrare att ge hästen, d.v.s förgiftningsrisken är mindre om man tillför selen på den naturliga vägen.”

Detta påstående är totalt felaktigt. Eftersom hästen tar upp mer selen från organiskt selen är också risken att hästen får i sig för mycket selen större. Risken för förgiftning är därför större vid användning av denna produkt, dvs. tvärt emot vad företaget påstår.

Av denna anledning beslutade jag mig för att inte köpa deras produkt. Företaget verkar helt enkelt inte seriöst.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Den felaktiga doseringen är GAMMAL. Jag har aldrig gett biomag (förrän igår), men jag har däremot lagt in det i mitt hemsnickrade foderstatsprogram. Som vid det här laget har nästan 10 år på nacken.

Där lägger jag alltså in foderslag (eller tillskotts-slag då i det här fallet), och analysvärden. Sen kan jag enkelt t ex se vad det gör i totalfoderstaten med olika fodermedel. Tänk som Hippocampus fast jag har excel. Hursom, där ligger biomag med OCH har gjort sen starten. Och det som var inlagt innan jag ändrade nu var 3.3 gr Mg och 0,5 gr P. Och det är taget från deras egen uppgift, absolut senast kring 2003...

En enkel bukesökning ger att de angav 3.3 gram Mg redan 2003..
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tillägg till innan, det ringde så jag skickade för tidigt.

Så om de inte ändrat råvaruinnehåll/sammansättning har det stått fel i typ 10 år..
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

DET SKA FINNAS EN SPECIFIKATION AV INNEHÅLLET PÅ FÖRPACKNINGEN OCH INFORMATIONEN SKA NATURLIGTVIS VARA KORREKT.

Ja det trodde jag var lagstadgat här i Sverige??? Men det är tydligt att man är både okunnig och naiv när man litar på det som står. Hur ska man kunna ge sin häst bästa möjliga foderstat och omvårdnad egentligen :confused: I Sverige dessutom, som har den mest omfattande djurskyddslagen i världen? Ändå så kan det bli så här fel.

Nu är frågan hur länge jag ska vänta på svar denna gången?
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Herregud :eek:

Du har väl ingen gammal burk kvar?

TYvärr inte, jg har som sagt inte gett förrän nu, men kollade på nätet vad det stod då när jag gjorde mitt foderstatsprogram, och då stod det som sagt 3.3 gr Mg och 0.5 gr P. Dock vet jag inte om det stod det innehöll magnesiumfosfat då med.

Så då 2003 hade det iaf 0,5 gr P som info.

Mer Bukesök, från anv Nina83 som var en av de absolut mest engagerade ang foder:

Hehe, jag har ringt och pratat med en på Eclipse Biofarmab, och frågat om hur mkt fosfor det var i ett dosmått(väger 10 g) som jag behöver ge för att täcka magnesiumbehovet. Det blir 0,5 g fosfor(och 3,3 g Mg)..

--

Magnesiumfosfat som BIOMAG innehåller passar jättebra för enkelmagade djur att ta upp sa även han på företaget. Han var väldigt vettig och bra faktiskt
.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=469626&highlight=biomag#post2942800
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Nehe inget svar på sista mailet jag skickade (kl 11.00) och nu har de väl gått hem för dagen.

Hittade följande deprimerande mening på jordbruksverkets sida: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/tillsatserifoder/godkannandeavtillsatser.4.4b00b7db11efe58e66b80001688.html

Problem med olagliga produkter eller felaktig märkning är speciellt vanligt inom området häst- och sällskapsdjursfoder.

Alltså borde vi som köper (och betalar dyrt för) fodertillskott till häst antingen sluta köpa eller analysera innehållet själva för att vara säkra på vad vi ger våra hästar
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Ja då har ett svar kommit i alla fall angående innehållet.

Hej

Vi har kontaktat vår leverantör för ytterligare information om råvaran. Dom skulle återkomma senast på måndag. Jag återkommer till dig så fort jag fått den information jag behöver.

Med vänlig hälsning

Nora Braskén

Eclipse Biofarmab


De svarar ju i alla fall relativt snabbt på mina frågor.
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Kanonbra =) Då väntar vi ivrigt.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det viktigaste med magnesium preparaten är att se till att de innehåller C-vitamin annars tas det inte upp av kroppen gör magnesiumet inte det måste du tillsätta det vid sidan av, vet inte vilket som är bäst av alla sorter det finns så oerhört många,hoppas att du hittar något som funkar.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det viktigaste med magnesium preparaten är att se till att de innehåller C-vitamin annars tas det inte upp av kroppen gör magnesiumet inte det måste du tillsätta det vid sidan av, vet inte vilket som är bäst av alla sorter det finns så oerhört många,hoppas att du hittar något som funkar.

Kan du ange källan till den uppgiften? För i de böcker jag har läst om häst och c-vitamin och hästens behov av c-vitamin står det att hästen själv producerar det c-vitamin hästen behöver. (bla i Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck)
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tyvärr inget svar från biofarmab idag
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 491
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 699
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp