Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Maila dem och stöt på, så kanske du får svar imorgon? Det var ju senast idag de skulle återkomma med svar (leverantören).

Tänkte faktiskt nu ikväll när jag stod och skopade upp biomag att 'var det inte idag det skulle komma svar' =)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

här kom svaret

Ursäkta dröjsmålet, men det tog ett tag att få tag på informationen.

Formeln på magnesiumfosfatet är inte den du räknat på, utan MgHPO4 * 3H2O. Man kommer fram till den föreningen genom att låta MgO reagera med fosforsyra. En del utav magnesiumet reagerar inte utan blir kvar i formen MgO och därav förhållandet 24% Mg och 13% P.

Produkten är ett oorganiskt fodertillskott i enlighet med EU-direktivet 96/25/EC, vilket innebär att det förutom lite vatten och aska (vilket det även finns lite av i apotekskvalitet) även innehåller små mängder Ca och S.

Hoppas du får hjälp av svaret.
Mvh Nora Braskén


Är då råvaran verkligen magnesiumfosfat eller ska inte råvaran vara Magnesiumoxid och fosforsyra?
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Nu är jag på tunn is, men en googling gav iaf följande träff:

Magnesium phosphate could be present in forms of newberyite (MgHPO4·3H2O)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Ja visst men det står ju oxå En del utav magnesiumet reagerar inte utan blir kvar i formen MgO Frågan är om man då får skriva
Råvaruinnehåll: Magnesiumfosfat när råvaran egentligen är Magnesiumoxid och fosforsyra?

Men det spelar kanske mindre roll men om de hade skrivit från början råvaruinnehåll MgO och fosforsyra (vad nu det har för formel) hade jag inte ifrågasatt halterna men tack vare att de skrev magnesiumfosfat så började man ju undra. Men nu har vi fått svar på det i alla fall

Ursprungligen postat av disel
Det viktigaste med magnesium preparaten är att se till att de innehåller C-vitamin annars tas det inte upp av kroppen gör magnesiumet inte det måste du tillsätta det vid sidan av, vet inte vilket som är bäst av alla sorter det finns så oerhört många,hoppas att du hittar något som funkar

Vet du någonting om detta med magnesium och c-vitamin som disel säger här?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Hästar tillverkar c-vitamin själv. Jag googlade efter det påståendet att Mg måste ges med C-vit men hittar inget stöd alls för det?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det enda jag hittade var en sida som sålde tillskott för människor där det stod att magnesiumcitrit (citrit=c-vitamin?) togs upp bättre än rent magnesium. Men det var ju en säljsida inte någon vetenskaplig studie och det handlade om människor.

Därför undrar jag över disels källa till detta men då disel inte svarat passade jag på att ställa frågan till dig i mest för att upprepa den och hoppas att du eller någon annan skulle veta nånting mer om detta.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

ursäkta om frågan dykt upp tidigare i tråden... men varför ger man magnesium??? :confused:
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Hästar behöver magnesium, på samma sätt som de behöver kalk och fosfor och salt och selen. Så, helt enkelt för att magnesiumbehovet inte täcks av övriga foderstaten i mitt fall.

Sen finns det en del som ger magnesium för att få en lugnande effekt på hästen. Man ska inte ösa på Mg för det, men en brist kan ge stressade/nervösa hästar, och vissa hästar har ett behov över tabellen, eller ett sämre upptag än normhästen. Man ska dock om man ska ge det som lugnande vara medveten om att många mineraler och spårämnen samverkar och överdoserar du det ena kan det påverka det tredje som i sin tur påverkar det fjärde.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

här kom svaret

Formeln på magnesiumfosfatet är inte den du räknat på, utan MgHPO4 * 3H2O. Man kommer fram till den föreningen genom att låta MgO reagera med fosforsyra. En del utav magnesiumet reagerar inte utan blir kvar i formen MgO och därav förhållandet 24% Mg och 13% P.

Produkten innehåller således egentligen inte magnesiumfosfat som man säger utan magnesiumoxid och fosforsyra.

Eftersom produkten både innehåller magnesiumoxid (MgO) och den kemiska substansen MgHPO4 (3H2O) som dom kallar magnesiumfosfat är det omöjligt att räkna ut hur mycket magnesium respektive fosfor som produkten innehåller utan att veta den inbördes mängden MgO resp. MgHPO4 (3H2O).

Be att få en kopia av analysresultatet för produkten. Eftersom en del av magnesiumoxiden tydligen inte reagerar med fosforsyran kan man misstänka att magnesiumhalten (och fosforhalten) i produkten varierar från sats till sats.

Om uppgiften 24% magnesium stämmer så bör produkten innehålla ca. 22% magnesiumoxid och 78% MgHPO4 (3H2O). Produkten innehåller således en betydande mängd magnesiumoxid. Varför anger man inte detta på produkten?

Vid en hastig överslagsberäkning skulle i så fall fosforhalten i produkten vara ca. 14%.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Hästar behöver inte extra C-vitamin för att ta upp magnesium.

Nej både alexandra w och jag är inne på det, men läs inlägget från disel som hävdade det. Och jag har frågat disel om det finns någon källa till detta på stående men inte fått något svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag mailade faktiskt tillbaka detta

Hej
Tack för dina svar. Efter som en del av magnesiumoxiden inte reagerar borde det inte stå Råvaruinnehåll: Magnesiumoxid och fosforsyra.


Men det har inte kommit något svar på det än
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Titta här kom svaret

Fosforsyra finns det inget kvar av i biomag, eftersom allt fosfat är bundet till magnesium i form av magnesiumfosfat. När magnesiumoxid reagerar med fosforsyra bildas vatten som biprodukt:

MgO + H3PO4 -> MgHPO4 + H2O

Om man anger råvaruinnehåll magnesiumoxid och fosforsyra blir det nog lite missvisande, för det låter som att det är en blandning av dom två ämnena i burken och det stämmer ju inte riktigt. Däremot stämmer det ju att det finns lite magnesiumoxid kvar, men det är mera som en rest från tillverkningsprocessen. Jag tror att det är väldigt svårt att få en helt ren produkt om man inte använder farmaceutisk kvalité, men då blir priset på produkten en helt annan och för att få ett bra fodertillskott är det inte nödvändigt att det är 100% ”rent”. Däremot bör produkten uppfylla de krav som finns på fodertillskott och i det här fallet anses mängden magnesiumoxid vara en så pass liten rest från tillverkningsprocessen att det inte behöver anges som separat råvara.

Mvh Nora Braskén


Jaja det är ju utförliga svar som jag nog inte kan ifrågasätta för det räcker inte mina kemikunskaper till för. Produkten ska ju dessutom vara godkänd av jordbruksverket (det står det på produktbladet i alla fall och då får man ju verkligen hoppas att jordburksverket verkligen har kontrollerat den burken och inte bar sina egna jordburkar) Men jag kommer i alla fall kolla i butikerna så de verkligen ändrar doseringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Titta här kom svaret

Fosforsyra finns det inget kvar av i biomag, eftersom allt fosfat är bundet till magnesium i form av magnesiumfosfat.


Om man ska vara kemiskt korrekt så innehåller produkten magnesiumoxid (MgO) och newberyite (MgHPO4 (3H2O)):

http://www.mindat.org/min-2887.html

Produkten innehåller däremot inte magnesiumfosfat som företaget påstår.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Om man ska vara kemiskt korrekt så innehåller produkten magnesiumoxid (MgO) och newberyite (MgHPO4 (3H2O)):

http://www.mindat.org/min-2887.html

Produkten innehåller däremot inte magnesiumfosfat som företaget påstår.

Finns det något svenskt namn för newberyite (MgHPO4 (3H2O)) tro?

Ursprungligen postat av Alexandra W
Magnesium phosphate could be present in forms of newberyite (MgHPO4·(3H2O))

För här kallas ju (MgHPO4(3H2O)) för magnesiumfosfat?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

söderströms i alfta har ett bra...
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag tror inte att de som diskuterar magnesium i denna tråd är intresserade av ett tillskott som innehåller 100 % laktos och några milligram magnesium, hittade tyvärr ingen innehållsförteckning just nu, men läste på en hink för ett tag sedan!
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Är Mag33 ett alternativ som magnesiumtillskott?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jaha nu vet jag inte vad jag ska tro. Enligt andra personer på Biofarmab än de som svarat på mina mail innehåller 10 gram= 1 dosmått av Biomag 3,3 gram magnesium och 0,5 gr fosfor. Så man får tydligen olika svar beroende på vem man frågar. Ska det verkligen vara på det här viset :confused:
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Och jag kände mig så förvirrad utav allt detta så jag ringde också till Biofarmab och den personen svarade att det är 3,3 gram magnesium per dosmått och så lite fosfor att det är försumbart
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 609
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 704
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp