Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Efter att min veterinär tagit blodprov på min häst rekommenderade veterinären att jag skulle ge magnesiumtillskott. Jag gav min häst Biofarmab magnesium, det gjorde ingen nytta. Nytt blodprov visade att han fortfarande låg kvar på samma låga nivå. Då bytte jag till Vimital. Tog nytt blodprov och nu hade hans nivå faktiskt ökat till en ok nivå. Jag tog ytterligare ett blodprov ett år senare och då låg han perfekt. Han får 5 ml/dag. Någon gör att han kan tillgodogöra sig Vimitals magnesium men inte Biofarmab magnesium.

Man bör vara försiktig med att tolka resultatet av ett blodprov eftersom man endast får en ögonblicksbild av koncentrationen av mineraler i blodet. Resultatet påverkas av vad hästen åt före provtagning och en rad andra faktorer. Särskilt mineraler som till största delen tas upp i hästens tunntarm såsom kalcium och magnesium påverkas av om hästen gavs foder tätt inpå provtagningen. För vissa mineraler är koncentrationen i blodet dessutom starkt reglerat, t.ex. för elektrolyter, kalcium och järn, vilket gör att man aldrig upptäcker reella brister av dessa genom att ta ett blodprov.

Det som egentligen är intressant är förekomsten av mineraler i kroppens vävnader vilket inte nödvändigtvis är samma sak som koncentrationen av mineraler i blodet. Koncentrationen av mineraler i olika vävnader kan minska drastiskt långt innan detta syns i blodvärdet. Koncentrationen av mineraler i blodet är därför inte ett helt tillförlitligt sätt att upptäcka brister. Blodvärdena för mikromineralerna zink, koppar, mangan och selen är dock rätt säkra.

Att Vimital magnesium skulle vara bättre än Biofarmab magnesium kan du inte avgöra på detta sätt. Hade du börjat ge Vimital och sedan gått över till Biofarmab magnesium så hade du fått precis samma resultat. Produkterna innehåller samma slags magnesium (magnesiumfosfat och magnesiumoxid). Din häst hade antingen så stor magnesiumbrist att det tog tid att åtgärda eller så var resultatet av blodproven inte tillförlitliga (se ovan).
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Minst tillsatser? ;) Makrosyl är 100% laktos, dvs mjölksocker. Sen har de TILLSATT 100 mg magnesiumfosfat per kilo.

Vuxna hästar klarar för övrigt inte av stora mängder laktos bra. Nu ger man ju inte så mycket av Makrosyl, men Makrosyl är 100% mjölksocker (laktos) med en liten gnutta tillsatt Magnesiumfosfat.

Jag håller fullständigt med Alexandra. Makrosyl måste vara ett av de mest meningslösa, sämsta och dyraste tillskotten på marknaden.

Eftersom man inte kan ge ren magnesium som foder till häst så måste magnesiumet ha en bärare, dvs. vara bundet till ett annat ämne. Magnesiumoxid är t.ex. magnesium bundet till syre som är ett helt ofarligt ämne. Utan syre skulle hästen dö! Magnesiumhalten i ren magnesiumoxid är 60%.

Jämför detta med vad produkten Makrosyl innehåller. Ren lurendrejeri att sälja sån skit!
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Samt tar ett extremt högt pris för det, rena fantasipriset med tanke på att en 4 kg hink innehåller 400 gram magnesiumfosfat.

Ser jag har ett fel ovan, det ska stå 400 MILLIgram magnesiumfosfat och inte 400 gram ovan.

Tilläggas kan att hästars magnesiumbehov är i gram och inte milligram.

Det magnesium man får ut av en giva Makrosyl kan man få ut av en näve gräs..

Jag har silage från magnesiumfattiga marker. Silaget har en TS på 51% dvs relativt blött. 1 kg silage innehåller 700 milligram (0,7 gram) magnesium enligt analysen. Makrosyl innehåller 100 milligram (0,1 gram) magnesiumfosfat per kilo pulver.

I den där näven gräs får man då som bonus - förutom att den är gratis - vitaminer och även andra mineraler ;)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det magnesium man får ut av en giva Makrosyl kan man få ut av en näve gräs..

Man bör kanske tillägga att personen bakom produkten Makrosyl är homeopat. Homeopatins grundtanke är att lika botar lika. En annan grundtanke är att ju lägre dos man ger av ett homeopatiskt läkemedel desto starkare effekt får man. Ett örtextrakt eller mineral späds därför ut med vatten eller liknande bärsubstans ett otal gånger så att det till slut knappt finns en enda molekyl av det ursprungliga örtextraktet eller mineralet. Grundaren av homeopatin, Hahnemanns förklaring var att när vattnet skakas tillsammans med det ämne man använder så överförs en osynlig livskraft från ämnet till vattnet. I det homeopatiska preparatet är det alltså inte själva örten eller mineralet som botar patienten utan den andliga kraft som vattnet har fått genom att blandas och skakas på rätt sätt.

Var och en blir salig på sin tro och det finns även i vår tid folk som benhårt tror på homeopati. I fallet makrosyl får man nog skaka burken jävligt mycket för att få någon effekt.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jo, det där med vattnets minne och homeopati är fascinerande. Mest fascinerande är hur de törs dricka kranvatten, gud vet vad det kan ge för spännande effekter, det är ju inte kontrollerat skakat ;)

Men i Makrosyl finns ju inte ens homeopatins grundtanke där med vattnets minne, utan jag ser Makrosyl som ren humbug. Hästvarianten av sockerpiller (bokstavligt talat då det är mjölksocker som bärsubstans, även om det tar emot kalla det det med så lite magnesiumfosfat i slutprodukt).

Helt apropå ingenting förresten så anger Eclipse FORTFARANDE fel innehållsdeklaration på BioMag. Trots att de för två år sen skulle ändra etiketterna ;)
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Den tanken har jag också haft, att han fick upp magnesiumet med första omgången jag gav. Funderar dock på om det kan vara så då det gick ett halvår mellan varje fabrikat och flera blodprover visade samma resultat.

Då det gäller att lita på enbart blodprov så delar jag din skeptis. Då det är det enda jag kan göra för att få en vägledning på hans mineralnivå fortsätter jag med det. Du kan kanske ge mig fler sätt att kontrollera mineralnivån. Tar tacksamt emot tips. Att bara räkna ur en foderstat har inte fungerat. Han kräver mycket mer av allt för att må bra.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Det finns väl egentligen endast två enkla sätt att kontrollera en hästs mineralstatus, antingen genom blodprov eller genom håranalys.

Både blodprov och håranalys kan ge information om mineralstatus åtminstone för vissa mineraler men man bör vara medveten om att resultaten kan påverkas av en mängd olika faktorer. Det finns mycket man kan säga om håranalys och det finns säkert trådar om detta.

Det absolut säkraste sättet att undvika mineralbrist är en balanserad foderstat. Du säger att detta inte har fungerat för dig. Jag vill då bara påpeka två saker som är otroligt viktiga:

1) De mineralbehov som anges av SLU och i andra länders foderrekommendationer är minimimängder, dvs. dessa mängder får aldrig underskridas utan man bör ge minst 30 – 50% mer mineraler än minimibehovet;

2) Mineraler konkurrerar med varandra om att tas upp av kroppen. Om det finns ett stort överskott av ett visst mineral i foderstaten kan detta mineral blockera upptaget av ett annan mineral och leda till mineralbrist även om minimibehovet är uppfyllt. Det räcker därför inte med att ge rekommenderad mängd av ett mineral. Man måste se till så att kvoten mellan konkurrerande mineraler är rimliga.

Du säger att din häst får 5 ml/dag av Vimitals magnesium. Om man antar att 5 ml motsvarar 5 g så får din häst 5 x 0,33 = 1,65 g magnesium från detta tillskott. Det låter inte mycket även om du har en shettis. Inte konstigt att det tog tid att årgärda en bristsituation.

Jag vet inte vad din häst väger men minimibehovet för en 500 kg häst som endast rids lätt är ca. 9,5 g Mg/dag och man borde ge ca. 14 g. Är mängden kalcium i foderstaten dessutom hög så borde man ge ännu mer så att Ca:Mg-kvoten blir runt 2.

Hur räknar du foderstat?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tack för ditt svar. Jag lät en husdjursagronom med inriktning på hästfoder räkna på foderstaten. Från början gav jag mycket mer magnesium, kommer inte i håg hur mycket. De 5 ml jag ger nu räcker för att underhålla hans behov. Han väger ca 450 kg.

Tror att jag får fortsätta ta blodprov med jämna mellanrum. Jag ger mer än rekommenderade minimimängden av mineraler. Jag är nöjd så längre min häst mår bra.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

3 ingridienser är inte mycket. Men den största orsaken till att jag ger det är att jag märker på min häst att blodsockret håller sig betydligt jämnare än med andra mg tillsatser som jag dessutom måste ge betydligt mer av. Makrosylen blir billigast i längden för mig.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Hur har du mätt blodsockret? För laktosen är mer blodsockerhöjande än de vanligaste bärsubstanserna i andra tillskott.
Och det är bara två ingredienser i makrosyl, laktos och en liten gnutta magnesiumfosfat.
Och kollar du på Biomag har du inte mer ingredienser där?

Men den magnesium makrosyl tillför är som att pissa i nilen, du kan lika gärna ge en näve gräs.

Så, varför ger du det egentligen - det ger ju inget magnesium so to speak?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Tror att jag får fortsätta ta blodprov med jämna mellanrum. Jag ger mer än rekommenderade minimimängden av mineraler. Jag är nöjd så längre min häst mår bra.

Visst kan du fortsätta att ta blodprov om du vill men du kommer inte att upptäcka en magnesiumbrist genom blodprov förrän läget är akut.

Kroppen lagrar de mineraler den för tillfället inte behöver och bygger på så sätt upp ett förråd som den sedan kan ta av vid behov, t.ex. när det är brist på mineraler i foderstaten. Den största delen av lagrat magnesium finns i skelettet. När foderstaten inte innehåller en tillräcklig mängd magnesium så frigörs magnesium från skelettet och transporteras i blodet till de vävnader/celler i kroppen som behöver magnesium. Eftersom lagrat magnesium transporteras i blodet upptäcker du inte att foderstaten har brist på magnesium genom ett blodprov. Det är först när lagret av magnesium i skelettet är mer eller mindre uttömt som magnesiumhalten i blodet sjunker och då är läget akut. Blodprov tas sällan oftare än en eller högst två gånger per år och när man upptäcker en brist kan hästen ha haft en brist under en längre tid. Man kan därför inte bygga upp en foderstat med blodvärden som utgångspunkt. Man upptäcker helt enkelt brister i foderstaten alltför sent.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

suttit och läst enmassa trådar om magnesium och härlig läsning från endel som VERKLIGEN kan det här med fomler, innehåll m.m
Men vad kommer ni fram till? Vilket preparat är bäst?
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag är också nyfiken... Jag är ute efter ett Mg-tillskott där hästen kan ta upp så mycket av Mg som möjligt utan att få en massa annat i sig.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Linfrökaka tycker jag är bra, den är rik på magnesium. MEN den är ju proteinrik så det vill till att man har en häst med det behovet också. För min benget blir det dock dubbelt bra med både magnesium och protein :D. Plus att linfrö är bra för magen :p
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Linfrökaka tycker jag är bra, den är rik på magnesium. MEN den är ju proteinrik så det vill till att man har en häst med det behovet också. För min benget blir det dock dubbelt bra med både magnesium och protein :D. Plus att linfrö är bra för magen :p

Tänk bara på att proteinet i linfrökaka är ganska lågvärdigt (lite essentiella aminosyror)!
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

jag skrev ett superlångt inlägg här om dagen med sammanfattning av vad som har kommit fram i tråden och googlade rätt på priser för att göra en fin uppställning... men allt försvann :mad:

Jag har i alla fall kommit fram till att BioMag är på tok för oseriöst och osäkert när de har samma fel på etiketterna år ut och år in... EquiCalm innehåller mest socker och inte alls speciellt mycket Mg.

Vimital vet jag inte hur det var med, minns inte...

Jag har blivit tipsad om Diasporal.
Innehåll per påse:
Magnesiumcitrat - 1830 mg
Magnesium - 295,7 mg

Kostar 150 - 200 kr för en förpackning om 20 påsar.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Jag har blivit tipsad om Diasporal.
Innehåll per påse:
Magnesiumcitrat - 1830 mg
Magnesium - 295,7 mg

Kostar 150 - 200 kr för en förpackning om 20 påsar.

Detta var inget särskilt bra tips om du ska ge detta till din häst. Ska du ha magnesium själv så är magnesiumcitrat OK!

Det är tydligen inte bara BioMag som ger felaktig information om sina produkter. Det gör även de som säljer produkten Diasporal. Enligt deras information innehåller produkten 295,7/1830 = 0,162 eller 16,2% magnesium.

Magnesiumcitrat innehåller dock bara 11% magnesium, inte 16%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnesium_citrate

”The magnesium content of magnesium citrate corresponds to about 11% by mass.”

Om man räknar med det rätta värdet, dvs. 11%, så ger en påse 201 mg magnesium och 20 påsar ger således endast ca. 4 g magnesium. 4 g magnesium kostar således 150 – 200 kr. Min häst får för närvarande 8 g magnesium i tillskott per dag. Skulle jag använda denna produkt så skulle det kosta mig 300 – 400 kr per dag!!!

Jag använder istället magnesiumoxid som innehåller 55% magnesium och 3 kg kostar 339 kr. För att tillföra 8 g magnesium måste jag ge 14,5 g magnesiumoxid som kostar 1,64 kr (20 öre per gram magnesium).

I en studie som gjordes 1980 av Harrington och Walsh så fann man ingen skillnad i biotillgänglighet mellan de olika oorganiskt bundna magnesiumtillskotten magnesiumoxid, magnesiumsulfat och magnesiumkarbonat. Alla hade ungefär samma biotillgänglighet, 70%. Organiskt bundet magnesium hade dock lägre biotillgänglighet:

“According to Harrington and Walsh (1980) inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 %) than the magnesium found in natural sources.” (NRC 2007)

Det finns således ingen anledning att tro att det skulle vara någon större skillnad på biotillgängligheten mellan olika oorganiskt bundna magnesiumtillskott.

Välj därför ett tillskott som ger mest magnesium för pengarna. Det gör definitivt inte magnesiumcitrat.
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

tack! :bow: jag hoppades på just sån info när jag la upp innehållet i produkten, eftersom magnesiumcitrat är något jag inte har stött på innan och inte vet vad det är... :o

Jag gissar att man, om man vill ha ett prisvärt tillskott som ger tillräcklig med Mg, måste välja den flygiga sorten eftersom det är i den formen Mg finns helt enkelt. Vill man ha mer lätthanterligt format, som pulver eller granulat, så får man också en produkt med mindre Mg/gram. Har jag fattat det hela rätt då?

Jag gillar "formatet" på Vimitals magnesium, men om det är speciellt prisvärt vet jag inte...
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

*kl*

Nu sitter jag då här med samma dilemma....

Så vad kom ni fram till?
Tex Kraffts magnesium vs BioMag (om vi struntar i vad som står på etiketten o går på fakta)?
Eller annat lättillgänligt alternativ -antingen att det finns på de flesta foderaffärer eller går att beställa online.

Jag vill gärna ha ett svar utan formler och uträkningar, fick migrän av att läsa igenom denna tråden och är evigt tacksam att det finns andra (som er) som kan sånt!
 
Sv: Magnesiumtillskott, vilket är bäst/ger mest magnesium för pengarna?

Undrar också vilket tillskott som är bra, behöver ge extra magnesium till mina hästar.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 339
Senast: monster1
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 746
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp