Magont hos får?

Lindon

Trådstartare
Min tacka betedde sig lite konstigt nu i em. Mannen matade imorse och märkte inget, iof har han inte samma vana öga för förändringar men hon åt iaf som vanligt. Jag fyllde på vattnet som var uppdrucket och hon drack i ordentliga klunkar av det kalla vattnet. Sen lämnade hon att stå med huvudet sänkt och knyckte till lite - som hon skulle ha satt i halsen. Efter några sekunder började hon småsparka med bakbenen mot magen - som hästar med kolik. Min tanke var att hon fick magont av det kalla vattnet?! Hon gick iväg men kom direkt när jag ropade tillbaka henne och tiggde mat.

Nu efter ca 2h var hon som vanligt, men sparkar ibland mot magen. Bajsade och kissade normalt. Äter med god aptit. Googlade såklart på fårsjukdomar men hittade ingenting som stämde in? Vi har inte haft några sjukdomar på fåren så jag är inte direkt erfaren. Avvaktar och blir hon dålig ringer jag såklart ut jourveterinären. Men i nuläget finns det ju inga speciella symptom annat än spark mot magen. Kan får ha kolik??
 
Det där känner jag igen, men kan inte för mitt liv komma ihåg varför. :down: Något säger mig att det är något helt annat än magont, i alla fall.
 
Det kan kläckas djur i bädden nu när det blir varmare, då ställer de sig med huvudet lite lågt och sparkar för att det sticker/kliar/kittlar på magen.
 
@Trissa och @Migo Det låter ju troligt. Hon kliade röven mot staketet idag som ett tok. Räknar man med att de försvinner i samband med klippning och flytt från bädden? Eller använder man ngt avlusningsmedel?
 
@Trissa och @Migo Det låter ju troligt. Hon kliade röven mot staketet idag som ett tok. Räknar man med att de försvinner i samband med klippning och flytt från bädden? Eller använder man ngt avlusningsmedel?

Be klipparen titta när ni vårklipper, finns det tecken på ohyra så ska man lägga på medel när de är nyklippta.
 
@Trissa och @Migo Det låter ju troligt. Hon kliade röven mot staketet idag som ett tok. Räknar man med att de försvinner i samband med klippning och flytt från bädden? Eller använder man ngt avlusningsmedel?
Det finns medel i pulverform att strö i bädden för att förhindra flugor och annat oknytt. Kommer inte på vad det heter nu, finns i säck och plastbytta och har rosa färg.
Jag hade även behandlat med Bayticol eller motsvarande innan klippning. Min uppfattning är att det fördelas bättre när de är oklippta.
 
Det finns medel i pulverform att strö i bädden för att förhindra flugor och annat oknytt. Kommer inte på vad det heter nu, finns i säck och plastbytta och har rosa färg.
Jag hade även behandlat med Bayticol eller motsvarande innan klippning. Min uppfattning är att det fördelas bättre när de är oklippta.
Bipacksedeln och min erfarenhet säger att spot on-medel ska läggas på när de är nyklippta.


Tror det är Stalosan du tänker på till bädden?
 
Jag behandlade med Coopersect som jag fick länge sen av en veterinär. Vilka ohyror den nu var där så är de iallafall borta. Tackan mår bra igen :)Vi väntar med klippning eftersom vi har ordentligt kallt ännu några veckor men kommer att behandla då om jag märker av några tecken på mer ohyra.
 
Jag behandlade med Coopersect som jag fick länge sen av en veterinär. Vilka ohyror den nu var där så är de iallafall borta. Tackan mår bra igen :)Vi väntar med klippning eftersom vi har ordentligt kallt ännu några veckor men kommer att behandla då om jag märker av några tecken på mer ohyra.
Gu va bra. Hu, tänk att vara full med kliande krypande kryp och inte komma åt dom. Tackan tackar dig. Har dina andra får inte drabbats?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 193
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 500
Senast: Tonto
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 585
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp